• 1
  • 2
2024-11-14, 19:05
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Från en dag till en annan så går min stationära dator galet segt.
Allt jag försöker göra tar evigheter och/eller fastnar.
Jag har väldigt dålig koll på hur datorer fungerar men jag öppnade Aktivitetshanteraren/Processer och reagerar på att Disk ligger på rött, 97-100% eller på 100% nästan hela tiden trots omstart av datorn flera gånger och jag inte gör något.
Är det normalt?
CPU går mellan 9-25%
Minne 32-33%

Datorn är en billig HP med Windows 10 Home med 16 GB RAM

Inte för att det säger mig något men när jag setat och tittat en stund så verkar System och Windows Modules Installer Worker vara väldigt aktiva hela tiden. Men även när dom verkar gå lite lägre är Disk högt. Dom ligger dock topp 3 hela tiden.
Men det här kanske inte allt är problemet.

https://imgur.com/u4FEbrZ
(just när jag tog en skärmdump verkade dock datorn rulla skapligt)

Jag använder datorn nästan uteslutande för att kolla nätet, mail, enklare grejer i Office och Spotify. Inget spelande osv som kräver lite mer arbete för datorn.

Är det någon som har några tips på vad som kan va knas och hur jag löser det?
(tänk på att jag har samma kunskap för detta som en 80 årig pensionär så förklara enkelt)

Tack på förhand!

EDIT.
Kom på att jag senaste dagarna har försökt att få bort nya Outlook men den kommer tillbaka heeela tiden. Föredrar det vanliga progamet E-post, där det senaste månaderna tjatas om att byta.
Idag har det inte gått att läsa några nya mail utan dom står bara och laddar.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-11-14 kl. 19:14.
Citera
2024-11-14, 19:18
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimMVP
Testa installera om Windows.
Varför ta fram släggan när felet kan vara något enkelt?
Som överfull hårddisk exempelvis.
Citera
2024-11-14, 19:23
Medlem
Windows plattformen är inte så bra egentligen. Kan vara mycket som gått fel eller som pågår i din dator att det blir rena gissningar. Kan vara Windows Update eller vad som helst. Microsoft Windows gör så mycket som du inte har kontroll över.

Kan även vara allt från trasiga filer till att du fått in något hackerskräp som kör.

Om du ändå inte använder datorn så speciellt mycket så är mitt förslag att byta till Linux Mint eller Ubuntu. Då kommer du märka att datorn är lugn och fin igen.
Citera
2024-11-14, 19:23
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimMVP
Testa installera om Windows.
Nej det låter jobbigt.
(hur man ens gör det haha)
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför ta fram släggan när felet kan vara något enkelt?
Som överfull hårddisk exempelvis.
Har 600 GB ledigt.
Citera
2024-11-14, 19:27
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Windows plattformen är inte så bra egentligen. Kan vara mycket som gått fel eller som pågår i din dator att det blir rena gissningar. Kan vara Windows Update eller vad som helst. Microsoft Windows gör så mycket som du inte har kontroll över.

Kan även vara allt från trasiga filer till att du fått in något hackerskräp som kör.

Om du ändå inte använder datorn så speciellt mycket så är mitt förslag att byta till Linux Mint eller Ubuntu. Då kommer du märka att datorn är lugn och fin igen.
Nja det där är nåt jag inte förstår. Linux Mint låter som en godis och de andra går inte ens att uttala

Jag använder datorn dagligen, flera timmar per dag men gör inte så (vad jag föreställer mig) så tunga arbeten.
På sin höjd pillar ja lite med Photoshop någon gång ibland när jag inte gör det andra.
Spelar jag så är det typ Age of Empires II via Steam men inget mer avancerat.
Citera
2024-11-14, 19:28
Om du köpt datorn hos exempelvis Elgiganten kommer den troligtvis med malware/virus (eller som dem kallar det, "anti-virus") installerat (t.ex. Norton eller McAfee) vilket segar ner datorn rejält och som är extremt dåligt för din integritet. Du verkar inte heller ha bra koll på datorer, så du kan ha laddat ner och kört något skit.

Mitt tips är att du ominstallerar hela Windows och under installationsprocessen trycker du på Shift+F10 och skriver följande:

diskpart
list disk
select disk <numret på din disk som visas på skärmen>
clean all

Ovanstående kommandon kör du innan du installerar Windows på nytt. Det säkerställer att verkligen allt på din disk är borta först.

Börja dock med att göra kopia på allt viktigt och för över det till en extern hårddisk eller USB.
Det är superenkelt att installera om Windows. Allt du behöver är en USB med ca. 4 GB utrymme som du kan bränna Windows till. Finns bokstavligt talat tusentals videos på YouTube som visar hur man gör. Jag har sett allt från 5 åringar till 100 åringar göra det. Klarar du inte av att ominstallera Windows så bör du kanske inte använda en dator över huvud taget.

Det första man gör när man köpt en dator med Windows förinstallerat är att rensa hela skiten med "clean all" och sedan göra en fresh installation.
Senast redigerad av nginx 2024-11-14 kl. 19:31.
Citera
2024-11-14, 19:32
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Nej det låter jobbigt.
(hur man ens gör det haha)

Har 600 GB ledigt.

Problem med RAM- minnet tro ?

Kolla i aktivitetshanteraren igen ( Tryck CTRL ALT och Delete samtidigt) , och kolla det allokerade Ramminnet till systemet , ibland blir det fel där.
Citera
2024-11-14, 19:37
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Problem med RAM- minnet tro ?

Kolla i aktivitetshanteraren igen ( Tryck CTRL ALT och Delete samtidigt) , och kolla det allokerade Ramminnet till systemet , ibland blir det fel där.
Har 16 GB RAM.
Om allokerade Ramminnet är samma som Minne i Aktivitetshanteraren så är den just nu på 43%, CPU ca 10%.
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Om du köpt datorn hos exempelvis Elgiganten kommer den troligtvis med malware/virus (eller som dem kallar det, "anti-virus") installerat (t.ex. Norton eller McAfee) vilket segar ner datorn rejält och som är extremt dåligt för din integritet. Du verkar inte heller ha bra koll på datorer, så du kan ha laddat ner och kört något skit.

Mitt tips är att du ominstallerar hela Windows och under installationsprocessen trycker du på Shift+F10 och skriver följande:

diskpart
list disk
select disk <numret på din disk som visas på skärmen>
clean all

Ovanstående kommandon kör du innan du installerar Windows på nytt. Det säkerställer att verkligen allt på din disk är borta först.

Börja dock med att göra kopia på allt viktigt och för över det till en extern hårddisk eller USB.
Det är superenkelt att installera om Windows. Allt du behöver är en USB med ca. 4 GB utrymme som du kan bränna Windows till. Finns bokstavligt talat tusentals videos på YouTube som visar hur man gör. Jag har sett allt från 5 åringar till 100 åringar göra det. Klarar du inte av att ominstallera Windows så bör du kanske inte använda en dator över huvud taget.

Det första man gör när man köpt en dator med Windows förinstallerat är att rensa hela skiten med "clean all" och sedan göra en fresh installation.
Nej jag borde kanske inte använda dator överhuvudtaget, men nu måste jag ändå det.
En ominstallation är inte aktuell just nu men tack för tipset.
Datorn är köpt på Elgiganten, men för flera år sedan och har fungerat bra större delen av tiden. Som den är nu har det inte varit förut.
Citera
2024-11-14, 19:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Har 16 GB RAM.
Om allokerade Ramminnet är samma som Minne i Aktivitetshanteraren så är den just nu på 43%, CPU ca 10%.

Normalt.

Jahapp. Vad kan det vara då ?
Citera
2024-11-14, 19:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Från en dag till en annan så går min stationära dator galet segt.
Allt jag försöker göra tar evigheter och/eller fastnar.
Jag har väldigt dålig koll på hur datorer fungerar men jag öppnade Aktivitetshanteraren/Processer och reagerar på att Disk ligger på rött, 97-100% eller på 100% nästan hela tiden trots omstart av datorn flera gånger och jag inte gör något.
Är det normalt?
CPU går mellan 9-25%
Minne 32-33%

Datorn är en billig HP med Windows 10 Home med 16 GB RAM

Inte för att det säger mig något men när jag setat och tittat en stund så verkar System och Windows Modules Installer Worker vara väldigt aktiva hela tiden. Men även när dom verkar gå lite lägre är Disk högt. Dom ligger dock topp 3 hela tiden.
Men det här kanske inte allt är problemet.

https://imgur.com/u4FEbrZ
(just när jag tog en skärmdump verkade dock datorn rulla skapligt)

Jag använder datorn nästan uteslutande för att kolla nätet, mail, enklare grejer i Office och Spotify. Inget spelande osv som kräver lite mer arbete för datorn.

Är det någon som har några tips på vad som kan va knas och hur jag löser det?
(tänk på att jag har samma kunskap för detta som en 80 årig pensionär så förklara enkelt)

Tack på förhand!

EDIT.
Kom på att jag senaste dagarna har försökt att få bort nya Outlook men den kommer tillbaka heeela tiden. Föredrar det vanliga progamet E-post, där det senaste månaderna tjatas om att byta.
Idag har det inte gått att läsa några nya mail utan dom står bara och laddar.

Jag förutsätter att du har skannat datorn med ditt skydd.

Du säger inget om OS men, både W10 och 11 har haft problem med de senaste uppdateringarna. Gå tillbaka till innan.
Citera
2024-11-14, 19:41
Medlem
Upplyftens avatar
Kan detta lösa problemet ?

https://www.avast.com/c-fix-100-disk-usage-windows-10
Citera
2024-11-14, 19:42
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Normalt.

Jahapp. Vad kan det vara då ?
Det verkar som att Disk procenten går ner nu. När jag bara sitter vid datorn är den nere på 2%, så var det inte tidigare då arbetade den för fullt även om jag inte gjorde något eller nåt var igång.
Windows Modules Installer Worker är också borta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in