2024-11-14, 19:03
Medlem
Hur ska jag göra för att komma billigast undan? Ska betala 5000 Euro till utlandet.
Citera
2024-11-14, 19:10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hur ska jag göra för att komma billigast undan? Ska betala 5000 Euro till utlandet.

Använd INTE TransferWise. De var bäst förr, men idag är de helt åt helvete.
Citera
2024-11-14, 19:21
Medlem
En vanlig banköverföring borde väl funka. Avgiften brukar vara runt 50kr, så försumbart jämfört med 5k€.

Inom Europa i alla fall, vet ej vad det kostar utanför.
Senast redigerad av weallknowit 2024-11-14 kl. 19:22. Anledning: Tillägg
Citera
2024-11-14, 19:25
Avstängd
Allra bäst och smidigast är din ordinarie bank. Bra referensränta och låga avgifter. Räkna dock med frågor i samband med överföringen på EUR 5000.
Citera
2024-11-14, 19:44
Du kan väl börja med att säga vilken bank och vilket land. Hur fan ska någon kunna svara på din fråga annars?
Citera
2024-11-14, 20:07
Medlem
Som redan nämnts.
Bank-Bank överföring.
Inom EU i EUR 0kr enligt Swedbank

https://www.swedbank.se/privat/ranto...ch-kurser.html
Citera
2024-11-14, 20:36
Medlem
Tack för tipsen.

Citat:
Ursprungligen postat av peller
Som redan nämnts.
Bank-Bank överföring.

Jag körde inom EU och euro. Valutan låg på 11,6685. Annars är det väl 11,58 enligt valutaomvandlare.

När du gör en utlandsbetalning via din bank inom Europa i euro så gör du en så kallad SEPA-betalning. Det är ett speciellt samarbete mellan EU/EES länderna som gör det möjligt för dig att göra lika snabba överföringar och till samma avgifter som om du skickade pengarna till ett inhemskt bankkonto.

Vad gör man om man ska betala till ett land som inte finns med på bankernas godkänt-lista? T. ex. har vi Bosnien-Hercegovina som befinner sig i Europa men som inte godkänns av svenska banker. Nyfiken på hur folk gör för att komma undan så billigt som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
En vanlig banköverföring borde väl funka. Avgiften brukar vara runt 50kr, så försumbart jämfört med 5k€.

Inom Europa i alla fall, vet ej vad det kostar utanför.
Kolla SEPA-betalning (inom EU/EES). Då är avgiften 0:-. De kanske snyltar på valutaomvandlingen istället?!
Senast redigerad av HORSVERIGE 2024-11-14 kl. 20:41.
Citera
2024-11-14, 21:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tack för tipsen.

Jag körde inom EU och euro. Valutan låg på 11,6685. Annars är det väl 11,58 enligt valutaomvandlare.

När du gör en utlandsbetalning via din bank inom Europa i euro så gör du en så kallad SEPA-betalning. Det är ett speciellt samarbete mellan EU/EES länderna som gör det möjligt för dig att göra lika snabba överföringar och till samma avgifter som om du skickade pengarna till ett inhemskt bankkonto.

Vad gör man om man ska betala till ett land som inte finns med på bankernas godkänt-lista? T. ex. har vi Bosnien-Hercegovina som befinner sig i Europa men som inte godkänns av svenska banker. Nyfiken på hur folk gör för att komma undan så billigt som möjligt.

Kolla SEPA-betalning (inom EU/EES). Då är avgiften 0:-. De kanske snyltar på valutaomvandlingen istället?!

"Annars är det väl 11,58 enligt valutaomvandlare."

Det finns ingen svensk bank som ger dig den kursen.
Senast redigerad av trottwell 2024-11-14 kl. 21:27.
Citera
2024-11-14, 22:42
Medlem
Citat:
Tack för tipsen.

11.58 är väl avista fix?
Alla banker ta minst 1% valutapåslag om du inte skickar över 3MSEK. Då ber du om Marketsavd och får någon tiondel rabatt.

Skumma svartlistade länder är väl Hawala som gäller eller kontanter skickade med någon du litar på
Citera
2024-11-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Annars är det väl 11,58 enligt valutaomvandlare."

Det finns ingen svensk bank som ger dig den kursen.

Ja, knappt någon av de som svarat verkar beakta spreaden det minsta.
Citera
2024-11-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Som redan nämnts.
Bank-Bank överföring.

Jag har gjort några sådana överföringar till kollegor i andra EU-länder via Swedbank. Det har varit kostnadsfritt, men krävt att mitt konto öppnats upp för utlandsbetalningar vilket krävde en stund i telefon med långa frågeformulär. När det väl är öppnat så går det smidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in