2024-11-14, 19:03
Medlem
Hur ska jag gra fr att komma billigast undan? Ska betala 5000 Euro till utlandet.
Citera
2024-11-14, 19:10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hur ska jag gra fr att komma billigast undan? Ska betala 5000 Euro till utlandet.

Anvnd INTE TransferWise. De var bst frr, men idag r de helt t helvete.
Citera
2024-11-14, 19:21
Medlem
En vanlig bankverfring borde vl funka. Avgiften brukar vara runt 50kr, s frsumbart jmfrt med 5k.

Inom Europa i alla fall, vet ej vad det kostar utanfr.
Senast redigerad av weallknowit 2024-11-14 kl. 19:22. Anledning: Tillgg
Citera
2024-11-14, 19:25
Avstngd
Allra bst och smidigast r din ordinarie bank. Bra referensrnta och lga avgifter. Rkna dock med frgor i samband med verfringen p EUR 5000.
Citera
2024-11-14, 19:44
Du kan vl brja med att sga vilken bank och vilket land. Hur fan ska ngon kunna svara p din frga annars?
Citera
2024-11-14, 20:07
Medlem
Som redan nmnts.
Bank-Bank verfring.
Inom EU i EUR 0kr enligt Swedbank

https://www.swedbank.se/privat/ranto...ch-kurser.html
Citera
2024-11-14, 20:36
Medlem
Tack fr tipsen.

Citat:
Ursprungligen postat av peller
Som redan nmnts.
Bank-Bank verfring.

Jag krde inom EU och euro. Valutan lg p 11,6685. Annars r det vl 11,58 enligt valutaomvandlare.

Nr du gr en utlandsbetalning via din bank inom Europa i euro s gr du en s kallad SEPA-betalning. Det r ett speciellt samarbete mellan EU/EES lnderna som gr det mjligt fr dig att gra lika snabba verfringar och till samma avgifter som om du skickade pengarna till ett inhemskt bankkonto.

Vad gr man om man ska betala till ett land som inte finns med p bankernas godknt-lista? T. ex. har vi Bosnien-Hercegovina som befinner sig i Europa men som inte godknns av svenska banker. Nyfiken p hur folk gr fr att komma undan s billigt som mjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
En vanlig bankverfring borde vl funka. Avgiften brukar vara runt 50kr, s frsumbart jmfrt med 5k.

Inom Europa i alla fall, vet ej vad det kostar utanfr.
Kolla SEPA-betalning (inom EU/EES). D r avgiften 0:-. De kanske snyltar p valutaomvandlingen istllet?!
Senast redigerad av HORSVERIGE 2024-11-14 kl. 20:41.
Citera
2024-11-14, 21:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tack fr tipsen.

Jag krde inom EU och euro. Valutan lg p 11,6685. Annars r det vl 11,58 enligt valutaomvandlare.

Nr du gr en utlandsbetalning via din bank inom Europa i euro s gr du en s kallad SEPA-betalning. Det r ett speciellt samarbete mellan EU/EES lnderna som gr det mjligt fr dig att gra lika snabba verfringar och till samma avgifter som om du skickade pengarna till ett inhemskt bankkonto.

Vad gr man om man ska betala till ett land som inte finns med p bankernas godknt-lista? T. ex. har vi Bosnien-Hercegovina som befinner sig i Europa men som inte godknns av svenska banker. Nyfiken p hur folk gr fr att komma undan s billigt som mjligt.

Kolla SEPA-betalning (inom EU/EES). D r avgiften 0:-. De kanske snyltar p valutaomvandlingen istllet?!

"Annars r det vl 11,58 enligt valutaomvandlare."

Det finns ingen svensk bank som ger dig den kursen.
Senast redigerad av trottwell 2024-11-14 kl. 21:27.
Citera
2024-11-14, 22:42
Medlem
Citat:
Tack fr tipsen.

11.58 r vl avista fix?
Alla banker ta minst 1% valutapslag om du inte skickar ver 3MSEK. D ber du om Marketsavd och fr ngon tiondel rabatt.

Skumma svartlistade lnder r vl Hawala som gller eller kontanter skickade med ngon du litar p
Citera
2024-11-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Annars r det vl 11,58 enligt valutaomvandlare."

Det finns ingen svensk bank som ger dig den kursen.

Ja, knappt ngon av de som svarat verkar beakta spreaden det minsta.
Citera
2024-11-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Som redan nmnts.
Bank-Bank verfring.

Jag har gjort ngra sdana verfringar till kollegor i andra EU-lnder via Swedbank. Det har varit kostnadsfritt, men krvt att mitt konto ppnats upp fr utlandsbetalningar vilket krvde en stund i telefon med lnga frgeformulr. Nr det vl r ppnat s gr det smidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in