Beträffande den faktiska kostnaden för journalsystemet Millennium
Föga förvånande är den högste medarbetaren också fullständigt utan skuld...
Om du är intresserad av detaljerna om varför, kan du detaljläsa:
https://vgrfokus.se/2024/11/vi-behover-samla-in-medarbetarnas-erfarenheter-regiondirektoren-efter-att-millennium-pausats/
Citat:
För många anställda i Västra Götalandsregionen (VGR) har det varit några tuffa veckor: för vårdpersonal i det södra området, där införandet av Millennium påbörjades, för personal på andra sjukhus, som fick extrapatienter, men också för anställda inom digitaliseringsstaben och program Millennium, som i vissa fall jobbat flera år med det nya systemet.
Vad är digitaliseringsstaben för något? Är den den tilltänkta syndabocken?
Men jag är f.n. betydligt mer intresserad av den faktiska kostnaden:
Citat:
Håkan Sandahl menar också att det florerar en del missförstånd om Millennium som upprör både medarbetare och invånare. Han hör ofta att VGR har betalat 5,5 miljarder kronor för ett system som inte fungerar.
– Den summan är avsatt i budget för hela förändringsarbetet – både Millennium som system och vår egen organisation för införande och drift. För själva systemet finns en beslutad ram om 863 miljoner kronor. Än så länge har vi bara betalat ut en tiondel av den summan, 89 miljoner. Det är också väldigt mycket pengar, men det har aldrig varit tal om att vi ska betala 5,5 miljarder till en extern leverantör. Betalningar sker allteftersom vi ser att det fungerar.
Kan detta verkligen stämma?
Jag har hört siffror på 5000 Mkr från åtminstone två olika regionråd. Det är ju faktiskt en viss skillnad på 89 Mkr och 5000 Mkr.
Vad är sant och vad är inte sant?
Själv är jag inne på att den högste medarbetaren är en riktigt hal ål, som fram tills nu har bullshittat sig genom karriären...
Och en lat en...
Citat:
Nu behöver VGR som organisation hämta andan en tid, menar Håkan Sandahl. Några stora förändringar kommer inte att ske den närmaste tiden.