2024-12-12, 22:54
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Varför upphandlar myndigheter alltid program de vill ha? Varför anställer de inte programmerare och utvecklar systemen själva så slipper de problemen med upphandling?
Vilket sammanträffande att VGR just i eftermiddag gått ut med ett pressmeddelande om varför man anlitar konsulter
https://www.vgregion.se/aktuellt/nyhetslista/millennium-darfor-anlitas-konsulter/
Citera
2024-12-12, 23:16
Medlem
Jag har arbetat med flera system för olika delar av de offentliga verksamheterna, här är min erfarenhet:
1. När jag jobbade med system för sjukvården, beslutsfattare hade NOLL koll. Alla inblandade läkare hade egna "system" i Excel, som dom ansåg vara bättre än allt annat, så dom motarbetade alla försök att införa moderna system. Allt drogs i långbänk, läkarna kunde aldrig komma överens, politikerna fattade ingenting. Minsta upphandling kunde ta två-tre år, vilket gjorde att ingen leverantör utom dom absolut största hade råd att offerera, speciellt som landstingen alltid krävde att leverantörerna investerade 100.000-tals kronor i i princip meningslösa tester, beslutet var redan fattat.
(Och 100-tusental kronor är en underdrift, fanns "tester" som kostade 10+ miljoner).

2. Brandförsvar, alla brandförsvar visste bäst och ansåg att alla andra brandförsvar i Sverige skulle anpassa sig efter deras önskemål, Så, totalt kaos. Lägg till att brandkårerna är/var väldigt hierarkiska, brandchefen, ofta en föråldrad brandman, såg sig själv som mer eller mindre diktator.

Jag har fler erfarenheter med offentliga verksamheter och myndigheter, inga av dem positiva.
Citera
2024-12-13, 00:35
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Lite så men hört om att man gjort så förut men inte fått eller infört det..... varför vet jag inte.

Jag är inte så insatt när det kommer till journalsystem, men det måste ju finnas något företag i Sverige (eller världen) som kan det till en rimlig peng.

Min erfarenhet av Oracle är att det är jävligt dyrt och stelt.

Gissningsvis får verksamheten anpassa sig till systemet istället för att systemet anpassar sig till verksamheten.
Citera
2024-12-13, 02:37
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Gissa vad ?
Närhälsan har fattat ett centralt beslut om att julbord och julklapp för personalen stryks i år. Igen.
https://x.com/thorneby/status/1866897541692002463
Trist. Men inte förvånande.
Citera
2024-12-13, 13:02
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/personuppgifter-kan-ha-lackt-genom-nya-journalsystemet-millenium

Alltså vad i helvete? Det är bara lager på lager på nytt lager i denna haveriskandal? Man blir ju bara direkt fly förbannad och får begynnande hjärnblödning.

Det är väl nära inpå direkt självklart att ett system som hanterar så känsliga uppgifter ska pinga inloggningskortet efter existens flera gånger i minuten, och om två sådana pingar efter varandra misslyckas, spara det som är inskrivet i de akter som är uppe, sen logga ut och låsa systemet direkt?

Vad är fördelen med din komplicerade lösning, jämfört med att läkaren själv klickar på logga ut-knappen?
Citera
2024-12-13, 13:32
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Agnes Wold hade en bra kommentar.

https://www.expressen.se/kronikorer/agnes-wold/darfor-gick-jattesystemet-millennium-at-helvete/

En hel del handlar om det undermåliga ledarskapet som närs av en kvasipsykologisk filosofi. Professionell kunskap och erfarenhet på vårdgolvet räknas inte utan blir något som ska "hanteras".

Agnes Wold är helt dum i huvudet. Hon har ett grandiost självförtroende, men besitter enbart kunskap i bakteriologi och influencing. Hur man utvecklar komplexa tekniska system, har hon inte ens en susning om. Inte ens teoretiskt.

Artikeln börjar förvisso med en intressant tillbakablick för oss som inte är överintresserade av Cerner:

Citat:
För elva år sedan ville Västra Götalandsregionen (VGR) skaffa sig ”Sveriges och världens mest moderna vårdinformationsmiljö” med det moderata regionrådets hoppfulla ord.

Men sedan börjar Agnes balla ur. Hennes slutsats är helt urballad:

Citat:
Tyvärr måste nog politikerna ta kommandot eftersom alla tjänstemän har paralyserats av Millenniumsjukan. IT-avtalet måste sägas upp utan dröjsmål. Sedan måste nya chefer rekryteras som är resistenta mot Millenniumsjukan. Lycka till!
Citera
2024-12-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Vad är fördelen med din komplicerade lösning, jämfört med att läkaren själv klickar på logga ut-knappen?

Att det ska krävas en fysisk personlig enhet på plats och upplåst för att kunna titta på/ skriva in saker eller göra åtgärder i en patientjournal? Förslagsvis trycker man på "logga ut" och rycker kortet när man lämnar journalstationen, men glöms det första ska det ändå inte bli någon dålig situation av det hela.

Mig veterligen är detta redan standardförfarande för de flesta, om inte alla, datorer som utnyttjar inloggning med SITHS-kort.
Citera
2024-12-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segelmannen2
Jag är rätt övertygad om att systemet inte kommer att produktionssättas igen. Allt för många brister, som mörkats av projektledningen, har kommit upp till ytan för att någon ska föreslå ett nytt drifttagande.
Att systemet inte fungerar i svensk sjukvård framfördes för flera år sedan och går inte att fixas. Det är inga mindre brister som man åtgärdar på ett halvår utan kräver att man gör om systemet i grunden. Vilket inte Oracle kommer göra.
Däremot är risken stor att VGR och region Skåne (och därmed alla skattebetalare där) får betala Oracle för ett system som inte kommer användas.

Huh, ok. Tja, i så fall blir det ännu mer spännande
Citera
2024-12-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Utifrån det jag läst om Millennium i Läkartidningen, GP, BT och X så är min samlade bedömning att Millennium är rökt.
Buggar och prestandaproblem går förmodligen att fixa men det riktigt stora problemet är att arbetsflödet och logiken (t ex något så enkelt som att förnya recept https://threadreaderapp.com/thread/1862449561450496320.html) i Millennium inte passar eller fungerar med vårt sätt att arbeta i vården.
Funkar säkert i USA där en av huvuduppgifterna i Millennium är att dokumentera allt in i minsta detalj så att man kan fakturera försäkringsbolagen samt ha torrt på fötterna och kunna försvara sig mot alla stämningar från patienter som anser sig blivit felbehandlade.
Oracle kommer aldrig att gå med på att ändra arbetsflödet så att det passar VGR då det är otroligt kostsamt att göra något sådant då det innebär att man måste in och ändra i systemets kärna, användargränssnitt och förmodligen även i systemets datamodell.
Det är som att försöka renovera ett fallfärdigt hus - bättre, snabbare och billigare att riva det och bygga nytt.

Hela projektet hos VGR genomsyras av okunnighet, prestige och naivitet hos politikerna som ska bestämma och leda projektet.
LOU är också en stor koloss som försvårar en sådan här upphandling.
T ex om man först upphandlar en förstudie (rätt vanligt att man gör) som ska ligga till grund för själva upphandlingen av systemet - så får den som gjort förstudien INTE delta i upphandlingen av själva systemet då det enligt LOU anses vara en orättvis konkurrensfördel att ha kunskapen man fått genom att genomföra förstudien!

Att inte involvera slutanvändare från start och under hela utvecklingen är ett generalfel som straffar sig i slutändan - men som tyvärr många kunder - både privata och offentliga - ständigt vägrar acceptera eller gå med på.
Dom lyckade projekt jag själv varit med i så beror framgången mycket på att vi haft slutanvändare med i hela processen som fått styra hur systemet ska se ut.

Skulle kunna skriva mycket mer om detta - men ett tips är att läsa de 2 böckerna Jävla Skitsystem (https://www.adlibris.com/se/bok/javla-skitsystem-hur-en-usel-digital-arbetsmiljo-stressar-oss-pa-jobbet---och-hur-vi-kan-ta-tillbaka -kontrollen-9789189494046) och Skolplattforman (https://www.adlibris.com/se/bok/skolplattformen-en-sann-historia-om-miljarder-konsulter-foraldrar-och-barn-9789189526778). Man ska nog inte ha anlag för högt blodtryck när man läser böckerna - men igenkänningsfaktorn för mig är hög.

Tack för ett mycket bra svar och sannerligen intressanta ord. Böjar känna som att politiker/tjänstemän kommer driva igenom detta oavsett vad det kostar eller vilka problem som uppstår, som du påpekar. Skulden kommer läggas på personalen i form av dom skulle vara bättre förberedda och är "för dumma" och Golvpersonal samt patienterna blir lidande i slutänden. Tackar för lästipsen, frågan är om man vågar läsa böckerna, för börjar kännas som att hela offentliga Sverige är genomsyrat av liknade problem och ja blodtrycket som du påpekar.
Citera
2024-12-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag lyssnade precis på p1 om att ansvarig Boel Mörck lämnar sitt uppdrag. Lämnar uppdraget ja! Men troligen blir hon bara flyttad till annat uppdrag som är minst lika välbetalt. Det stod inte att hon sa upp sig. Är det att ta ansvar att skita i allt när det inte fungerar? SMS-svaret till SR var ju också under all kritik ”Sorry, får hänvisa till presstjänsten”. Vem skriver ens sorry? Det är så nonchalant och otrevligt så det språkbruket använder jag inte ens till vänner. Förstår man inte att man inte svarar media med sorry så kan man ju undra hur man resonerar i övrigt.

Kan ingen tvinga "Tant Mörck" 66 år att gå i pension, istället för att gå över till nån annan välbetald konstruerad tjänst, innan hon ställer till mer elände 🤬

Hon kan väl sitta i sitt 300 kvm stora hus i Kullavik och lära sig sin nya mobiltelefon som var ett litet problem för henne ungefär lika stort som Millennium för användarna..... Där kan hon gnugga händerna över att hon lyckades få till stånd att det fantastiska Milleniums driftstart blev 12 november trots alla som protesterat.

Säger bara en sak: SKÄMS PÅ DIG 🤬🤬🤬
Citera
2024-12-15, 23:03
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Nu när projektet är klart, är det dags att hitta några syndabockar!

Ännu ett fullständigt oskyldigt regionråd...

Den som inte har bränt av minst 5000000000 kr i ett IT-projekt kastar först stenen!

https://www.dn.se/sverige/regiontoppen-om-millennium-krisen-alla-manniskor-gor-fel-nagon-gang/

Citat:
– Nu kan det uppfattas som att arbetet som våra medarbetare lagt ner inte varit vatten värt. Vi som politiker har ett ansvar för även dem. Alla människor gör fel någon gång.
Citat:
– Nu behöver vi få fram en objektiv bild. I media framkommer för mig nya fakta som jag inte kan hitta i någon av alla powerpointpresentationer jag sett och otaliga möten jag deltagit i. Det gör mig oerhört bekymrad.
Citat:
Holmin sa också att Millennium inte är sprunget från politiken utan från verksamheterna. Han höll också öppet för att ”pausen” kan bli permanent.
Citat:
– Vi har lagt ett antal miljarder på utvecklingen och kommer att lägga några till på att göra klart, om vi ska stå kvar vid Millennium, sa han.
Citera
2024-12-16, 12:53
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Beträffande den faktiska kostnaden för journalsystemet Millennium

Föga förvånande är den högste medarbetaren också fullständigt utan skuld...

Om du är intresserad av detaljerna om varför, kan du detaljläsa:

https://vgrfokus.se/2024/11/vi-behover-samla-in-medarbetarnas-erfarenheter-regiondirektoren-efter-att-millennium-pausats/

Citat:
För många anställda i Västra Götalandsregionen (VGR) har det varit några tuffa veckor: för vårdpersonal i det södra området, där införandet av Millennium påbörjades, för personal på andra sjukhus, som fick extrapatienter, men också för anställda inom digitaliseringsstaben och program Millennium, som i vissa fall jobbat flera år med det nya systemet.

Vad är digitaliseringsstaben för något? Är den den tilltänkta syndabocken?

Men jag är f.n. betydligt mer intresserad av den faktiska kostnaden:

Citat:
Håkan Sandahl menar också att det florerar en del missförstånd om Millennium som upprör både medarbetare och invånare. Han hör ofta att VGR har betalat 5,5 miljarder kronor för ett system som inte fungerar.

– Den summan är avsatt i budget för hela förändringsarbetet – både Millennium som system och vår egen organisation för införande och drift. För själva systemet finns en beslutad ram om 863 miljoner kronor. Än så länge har vi bara betalat ut en tiondel av den summan, 89 miljoner. Det är också väldigt mycket pengar, men det har aldrig varit tal om att vi ska betala 5,5 miljarder till en extern leverantör. Betalningar sker allteftersom vi ser att det fungerar.

Kan detta verkligen stämma?

Jag har hört siffror på 5000 Mkr från åtminstone två olika regionråd. Det är ju faktiskt en viss skillnad på 89 Mkr och 5000 Mkr.

Vad är sant och vad är inte sant?

Själv är jag inne på att den högste medarbetaren är en riktigt hal ål, som fram tills nu har bullshittat sig genom karriären...

Och en lat en...

Citat:
Nu behöver VGR som organisation hämta andan en tid, menar Håkan Sandahl. Några stora förändringar kommer inte att ske den närmaste tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in