2024-12-11, 11:02
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
[b]Vad säger SD:s skarpaste kniv i VGR?

"skarpaste kniv" vet jag inte, men han är i alla fall regionråd och gruppledare:

– Om det jag läst i media stämmer så känner jag mig nästan förd bakom ljuset. Det känns inte bra i magen, säger Håkan Lösnitz (SD).
Men trots kritiken verkar regionpolitikerna inte vilja backa från tidplanen och skjuta upp införandet.
https://www.gp.se/politik/oppositionen-fick-millenniumkritik-via-media-ford-bakom-ljuset.d953b742-63b5-4824-84fb-04f38d92debd
Citera
2024-12-11, 11:18
Medlem
ValkPaddas avatar
Sinnessjukt... Hade man lagt 10-50 miljoner på att bygga ett system ihop med ett bra svenskt bolag (inte det billigaste i upphandlingen) så hade man haft en bra system skräddarsytt till behoven...
Citera
2024-12-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Sinnessjukt... Hade man lagt 10-50 miljoner på att bygga ett system ihop med ett bra svenskt bolag (inte det billigaste i upphandlingen) så hade man haft en bra system skräddarsytt till behoven...

Njä, där är du sannolikt för optimistisk, får lägga på en nolla vilket ändå bara är en tiondel av vad som lagts på ett icke-fungerande system idag.

Det är inte bara att slänga ihop systemet programkodsmässigt och kolla så det funkar att skriva in sjukjournaler när det kommer till denna typ av produkt. En massa kostnader relaterat till certifieringar, tester, juridik och interoperabilitet.

Det är möjligt att 100M skulle vara tillräckligt, vid riktigt skicklig management.
Citera
2024-12-11, 12:32
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Nu när projektet är klart, är det dags att hitta några syndabockar!

Ännu ett oskyldigt regionråd... En hal ål... Och en man av folket!

https://www.youtube.com/watch?v=j9lV_r2wbuk

Citat:
Svindyrt IT-haveri i Västergötland - Kritik från Sverigedemokraterna
Politikerna var eniga för ca 8 år sedan...

Vi i politiken gick med på att det här skall vi ha....

Vi har haft tillit till att de IT-kunniga bland tjänstemännen har gett oss rätt information och att det här skall fungera...

Själva siffran 5000000000 är inte så stor egentligen...

Jag har varit tydlig i media med att vi regionråd har fått väldigt lite information...

Det har på något sätt filtrerats information från folket på golvet till folket i regionstyrelsen...

Och då har inte vi haft rätt underlag att fatta beslut...

Som en av de högsta politikerna i VGR får jag nyheterna om Millennium-katastrofen via media...

Jag skall ju få detta via våra tjänstemän...

Vi har ju inte under 8 år fått reda på att det har varit några problem...

Det vi regionråd anser just nu är att vi nu måste ha en extern haverikommission... (För att hitta några syndabockar. Men inte innan julbloten...)

Vi regionråd har ingen kapacitet själva. Och etiskt krävs det att en lokal revisionsbyrå utser syndabockarna...

Det är det vi regionråd verkligen vill nu...

Vi regionråd kan ju ingenting...

Utbildningarna höll inte tillräckligt hög kvalitet -- det läste jag i tidningen och då frågade jag...

Då fick jag information om att det är OK med utbildningarna...

Då kan ju inte vi regionråd säga stopp och belägg!
Jag tror faktiskt inte att VGR:s ekonomidirektör sitter så säkert som hon själv tycks tro...

(FB) Millennium-nytt journalsystem i Västra Götaland

Vidare tror jag inte att regionråd är ett positivt tillskott till driften av svensk skattefinansierad sjukvård...
Citera
2024-12-11, 18:54
Medlem
Detta är inget slöseri med skattepengar, säger regionens ekonomidirektör Ann-Charlotte Lilja Järnström.

https://omni.se/millenniums-konsultnota-800-miljoner-kronor/a/xm7amj

"När vi tar in konsulter är det för att vi inte har personal med den kompetensen". Är detta anledningen till att typ alla jobbar som konsulter, man kan fakturera korkade kunder som slösar med skattepengar eftersom det ändå "inte är deras" pengar?
Senast redigerad av DamnStonks 2024-12-11 kl. 18:58.
Citera
2024-12-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Detta är inget slöseri med skattepengar, säger regionens ekonomidirektör Ann-Charlotte Lilja Järnström.

"När vi tar in konsulter är det för att vi inte har personal med den kompetensen". Är detta anledningen till att typ alla jobbar som konsulter, man kan fakturera korkade kunder som slösar med skattepengar eftersom det ändå "inte är deras"?

Vi betalar väl också skatt. Problem är oftast inte konsulterna utan att inköparna saknar kompetens.
Citera
2024-12-11, 21:21
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Nu när projektet är klart, är det dags att hitta några syndabockar!

Ännu ett oskyldigt regionråd... En hal ål... Och en man av folket!

https://www.youtube.com/watch?v=j9lV_r2wbuk

Politikerna var eniga för ca 8 år sedan...

Vi i politiken gick med på att det här skall vi ha....

Vi har haft tillit till att de IT-kunniga bland tjänstemännen har gett oss rätt information och att det här skall fungera...

Själva siffran 5000000000 är inte så stor egentligen...

Jag har varit tydlig i media med att vi regionråd har fått väldigt lite information...

Det har på något sätt filtrerats information från folket på golvet till folket i regionstyrelsen...

Och då har inte vi haft rätt underlag att fatta beslut...

Som en av de högsta politikerna i VGR får jag nyheterna om Millennium-katastrofen via media...

Jag skall ju få detta via våra tjänstemän...

Vi har ju inte under 8 år fått reda på att det har varit några problem...

Det vi regionråd anser just nu är att vi nu måste ha en extern haverikommission... (För att hitta några syndabockar. Men inte innan julbloten...)

Vi regionråd har ingen kapacitet själva. Och etiskt krävs det att en lokal revisionsbyrå utser syndabockarna...

Det är det vi regionråd verkligen vill nu...

Vi regionråd kan ju ingenting...

Utbildningarna höll inte tillräckligt hög kvalitet -- det läste jag i tidningen och då frågade jag...

Då fick jag information om att det är OK med utbildningarna...

Då kan ju inte vi regionråd säga stopp och belägg!
Jag tror faktiskt inte att VGR:s ekonomidirektör sitter så säkert som hon själv tycks tro...

(FB) Millennium-nytt journalsystem i Västra Götaland

Vidare tror jag inte att regionråd är ett positivt tillskott till driften av svensk skattefinansierad sjukvård...
Det jag inte fattar - finns det något slags förbud för politiker (eller högre chefer) att själva ta sig ner i hierarkin och höra sig för hur det egentligen går ?
En chef på ett företag jag konsultade åt för många år sedan anade oråd när projektets styrgrupp hela tiden rapporterade till chefen att projektet löpte helt utan problem och enligt tidplan.
Han gick helt enkelt ner till testarna och satt med dom och fick se hur uselt systemet egentligen var.
Sedan gick han tbx till styrgruppen som fick sina fiskar varma....
Citera
2024-12-11, 21:34
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks

"När vi tar in konsulter är det för att vi inte har personal med den kompetensen". Är detta anledningen till att typ alla jobbar som konsulter, man kan fakturera korkade kunder som slösar med skattepengar eftersom det ändå "inte är deras" pengar?
Visst kan man tycka att det är slöseri med pengar att behålla alla konsulter trots att Millennium är pausat - men om man efter t ex 3 månader bestämmer sig för att fortsätta med Millennium så är sannolikheten väldigt stor att alla konsulter har fått nya uppdrag och inte är tillgängliga.
Vad gör man då ? Att då ta in helt nya konsulter som ska läras upp lär i slutändan kosta betydligt mer än att behålla de som man har nu.
Senast redigerad av Konsult TT 2024-12-11 kl. 21:36.
Citera
2024-12-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Visst kan man tycka att det är slöseri med pengar att behålla alla konsulter trots att Millennium är pausat - men om man efter t ex 3 månader bestämmer sig för att fortsätta med Millennium så är sannolikheten väldigt stor att alla konsulter har fått nya uppdrag och inte är tillgängliga.
Vad gör man då ? Att då ta in helt nya konsulter som ska läras upp lär i slutändan kosta betydligt mer än att behålla de som man har nu.

I tråden så framstår du som kunnig inom IT/programmering, så av ren nyfikenhet av vad du har läst och hört är det rimligt att millenium kommer lanseras ordentligt och fungera framöver? Förstår att du kanske inte kan branschen och definitionen av "fungera" kan skifta kraftig, men vågar du på dig en gissning om det helt enkelt bara är bäst att lägga ner och välja något annat eller kommer det sluta bra? Vad politiker gör är troligtvis svårt att sia om men ur "IT/använda synpunkt"
Citera
2024-12-11, 23:44
Medlem
FannyFruxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Man köper alltså in ett standardsystem eftersom det blir för dyrt att bygga eget, ändå kostar det 5,5 miljarder? Det motsvarar ju mer än 1100 heltidstjänster i 5 år. Det måste gå att utveckla ett eget system perfekt skräddarsytt för svensk vård med så många timmar. Det här luktar korruption lång väg.

Själva namnet osar ju också katt. Millennium... som i millennieskiftet? Det låter som ett antikt system från 90-talet som fick ett nytt UI i samband med y2k-buggen som var på tapeten 1999. Stryp mig bara om det stämmer. Jag såg nån skärmdump på ett icke responsivt UI på TV och det såg väl ut ungefär som Windows 98. Man kunde inte få ett modernt UI med 5 500 heltider, då hade det krävts minst 10 000 utvecklare och projektledare?

Någon skrattar hela vägen till banken, den saken är klar.

... Dessutom har svenska staten köpt in ett systemet (från en privatperson för 5,5 miljarder). Ett system som inte fungerar i verkligheten för oss svenskar.
Senast redigerad av FannyFruxo 2024-12-11 kl. 23:54.
Citera
2024-12-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Sunk cost fallacy är troligen det största. Man har gett sig in på en väg som oundvikligen kommer leda till att damma in i kaklet med många sjuka och döda pga feljournalering, missförstånd och systemhaverier, men man måste fullborda dammandet in i kaklet komplett då man redan spenderat så mycket pengar på projektet.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/12/larmet-inifran-narhalsan-millennium-skjuter-oss-i-sank/

"Larmet inifrån Närhälsan: »Millennium skjuter oss i sank«
Verksamhetschefer och medicinska rådgivare inom Närhälsan i VGR varnar nu beslutsfattare för att ett fortsatt införande av Millennium kan få förödande effekter på verksamheten. »Om VGR önskar skjuta hela Närhälsan i sank så är vårt förslag att man fortsätter att föra in Millennium i primärvården«, skriver verksamhetscheferna."

Cirkusen fortsätter. Med faktaresistens.
Citera
2024-12-12, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda

Lite så men hört om att man gjort så förut men inte fått eller infört det..... varför vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in