2024-12-12, 10:17
Medlem
Det har diskuterats i tråden huruvida man tror att Millenium kommer komma i produktion till slut eller om man kommer lägga ner.

Om jag skulle gissa skulle jag tror att man fortsätter. Det är en för djup gyttja av avtal, sunk-cost fallacy, inkörd personal och stolthet hos ledande politiker för att man kommer backa. "Nu har vi baxat det ända hit".

Det finns en mängd exempel på liknande projekt som gått åt helvete - tänker t.ex. på FMV's Prio som var en rejäl shitshow - och tror aldrig man sagt enough is enough.
Citera
2024-12-12, 11:09
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktus12345
I tråden så framstår du som kunnig inom IT/programmering, så av ren nyfikenhet av vad du har läst och hört är det rimligt att millenium kommer lanseras ordentligt och fungera framöver? Förstår att du kanske inte kan branschen och definitionen av "fungera" kan skifta kraftig, men vågar du på dig en gissning om det helt enkelt bara är bäst att lägga ner och välja något annat eller kommer det sluta bra? Vad politiker gör är troligtvis svårt att sia om men ur "IT/använda synpunkt"
Utifrån det jag läst om Millennium i Läkartidningen, GP, BT och X så är min samlade bedömning att Millennium är rökt.
Buggar och prestandaproblem går förmodligen att fixa men det riktigt stora problemet är att arbetsflödet och logiken (t ex något så enkelt som att förnya recept https://threadreaderapp.com/thread/1862449561450496320.html) i Millennium inte passar eller fungerar med vårt sätt att arbeta i vården.
Funkar säkert i USA där en av huvuduppgifterna i Millennium är att dokumentera allt in i minsta detalj så att man kan fakturera försäkringsbolagen samt ha torrt på fötterna och kunna försvara sig mot alla stämningar från patienter som anser sig blivit felbehandlade.
Oracle kommer aldrig att gå med på att ändra arbetsflödet så att det passar VGR då det är otroligt kostsamt att göra något sådant då det innebär att man måste in och ändra i systemets kärna, användargränssnitt och förmodligen även i systemets datamodell.
Det är som att försöka renovera ett fallfärdigt hus - bättre, snabbare och billigare att riva det och bygga nytt.

Hela projektet hos VGR genomsyras av okunnighet, prestige och naivitet hos politikerna som ska bestämma och leda projektet.
LOU är också en stor koloss som försvårar en sådan här upphandling.
T ex om man först upphandlar en förstudie (rätt vanligt att man gör) som ska ligga till grund för själva upphandlingen av systemet - så får den som gjort förstudien INTE delta i upphandlingen av själva systemet då det enligt LOU anses vara en orättvis konkurrensfördel att ha kunskapen man fått genom att genomföra förstudien!

Att inte involvera slutanvändare från start och under hela utvecklingen är ett generalfel som straffar sig i slutändan - men som tyvärr många kunder - både privata och offentliga - ständigt vägrar acceptera eller gå med på.
Dom lyckade projekt jag själv varit med i så beror framgången mycket på att vi haft slutanvändare med i hela processen som fått styra hur systemet ska se ut.

Skulle kunna skriva mycket mer om detta - men ett tips är att läsa de 2 böckerna Jävla Skitsystem (https://www.adlibris.com/se/bok/javla-skitsystem-hur-en-usel-digital-arbetsmiljo-stressar-oss-pa-jobbet---och-hur-vi-kan-ta-tillbaka -kontrollen-9789189494046) och Skolplattforman (https://www.adlibris.com/se/bok/skolplattformen-en-sann-historia-om-miljarder-konsulter-foraldrar-och-barn-9789189526778). Man ska nog inte ha anlag för högt blodtryck när man läser böckerna - men igenkänningsfaktorn för mig är hög.
Citera
2024-12-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Det har diskuterats i tråden huruvida man tror att Millenium kommer komma i produktion till slut eller om man kommer lägga ner.

Om jag skulle gissa skulle jag tror att man fortsätter. Det är en för djup gyttja av avtal, sunk-cost fallacy, inkörd personal och stolthet hos ledande politiker för att man kommer backa. "Nu har vi baxat det ända hit".

Det finns en mängd exempel på liknande projekt som gått åt helvete - tänker t.ex. på FMV's Prio som var en rejäl shitshow - och tror aldrig man sagt enough is enough.
Jag är rätt övertygad om att systemet inte kommer att produktionssättas igen. Allt för många brister, som mörkats av projektledningen, har kommit upp till ytan för att någon ska föreslå ett nytt drifttagande.
Att systemet inte fungerar i svensk sjukvård framfördes för flera år sedan och går inte att fixas. Det är inga mindre brister som man åtgärdar på ett halvår utan kräver att man gör om systemet i grunden. Vilket inte Oracle kommer göra.
Däremot är risken stor att VGR och region Skåne (och därmed alla skattebetalare där) får betala Oracle för ett system som inte kommer användas.
Senast redigerad av Segelmannen2 2024-12-12 kl. 11:23.
Citera
2024-12-12, 12:53
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag lyssnade precis på p1 om att ansvarig Boel Mörck lämnar sitt uppdrag. Lämnar uppdraget ja! Men troligen blir hon bara flyttad till annat uppdrag som är minst lika välbetalt. Det stod inte att hon sa upp sig. Är det att ta ansvar att skita i allt när det inte fungerar? SMS-svaret till SR var ju också under all kritik ”Sorry, får hänvisa till presstjänsten”. Vem skriver ens sorry? Det är så nonchalant och otrevligt så det språkbruket använder jag inte ens till vänner. Förstår man inte att man inte svarar media med sorry så kan man ju undra hur man resonerar i övrigt.

Troligen kommer hon att gå över till Oracle. SAP är inte heller otänkbart. Beroende på kontaktnät och säljförmåga är allt ifrån VP och Account Manager med ansvar för ett landsting, till Senior Partner tänkbart...
Citera
2024-12-12, 12:58
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Att införa Millennium i Skåne vore ett misstag som skulle kunna få digra konsekvenser. Det menar ett 20-tal medicinskt ansvariga läkare inom regionens operations- och intensivvårdsavdelningar i ett brev till regionledningen.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/12/lakare-i-upprop-till-skanes-regionledning-skrota-millennium/

Nu har enligt en (tyvärr) låst artikel https://www.sydsvenskan.se/2024-12-11/ny-tung-lakarkritik-mot-journalsystemet-skrota-millennium/
Harald Roos, som är medicinskt ansvarig för Skånes digitala vårdsystem, SDV, svarat på kritiken:

Citat:
– Det är tråkigt att de upplever det på det viset och vi tar det på största allvar. Av den anledningen har vi bjudit in till dialog och hittat ett datum i slutet av januari, säger han och påpekar att en del av de problem som framkommer av systemet i läkarnas kritik inte längre är aktuell.

– Ja, till exempel att det inte går att uppdatera – det stämmer inte, säger han och fortsätter:

– Jag har en annan kunskap om systemet men då har vi misslyckats med att förmedla rätt bild.

Systemet går i drift i mars 2025. Om allt går som planerat är sydöstra Skåne först ut.

– Det jag sett av systemet är bra och det gynnar patienter och patientsäkerhet.

– Jag har absolut förtroende för systemet, men det kommer inte vara optimalt när det rullar ut, säger Roos och tillägger:

– Vid varje byte – och jag har varit med tidigare – är alltid besvärligt innan man kommer igång. Det måste vi vara beredda på.

Han har uppenbarligen inte fattat någonting utan verkar fortfarande tro att läkarna är negativa gnällspikar och att det bara är små justeringar som behöver göras sedan kommer allt att fungera jättebra
Citera
2024-12-12, 13:58
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Har väl inget med att de är kvinnor att göra. Kassa chefer kryllar det av överallt.

Man kan lätt tro att det handlar om kassa kvinnor, eftersom byråkratin i VGR till 90% består av kvinnor. Men de är inte kassare än männen. VGR:s består helt enkelt av ovanligt kassa medarbetare. Det är ingen tillfällighet att de jobbar på VGR och inte på SpaceX. Inte en enda av VGR:s byråkrater skulle ens komma till intervju i något av Elon Musk:s bolag. Inte ens på X.

Apropå. I nedanstående video berättar en ytterst kompetent kvinna om sitt jobb. Ett jobb som max 10 svenska män skulle klara av. Jag är helt övertygad om att hon och ett litet team skulle bygga Millennium (med gilla-knapp och extra allt) för långt under miljarden. Hur svårt kan det vara...

Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Det jag inte fattar - finns det något slags förbud för politiker (eller högre chefer) att själva ta sig ner i hierarkin och höra sig för hur det egentligen går ?

Regionråden borde givetvis, var för sig, haft skip-level meetings de senaste åtta åren, se videon.

Och nu borde de köra några 18 timmars sessioner à la Elon (*)...

https://www.youtube.com/watch?v=UvrqWP4YsIk&t=1398s

Citat:
SpaceX's President Gwynne Shotwell on Elon & SpaceX at the Annual Baron Conference (Nov 15, 2024)

(*)
Frågar man Grok (**):
What are skip-level meetings with Elon Musk?
Får man bl.a. reda på:
Elon Musk has conducted these skip-level meetings notably at xAI, where he reportedly spent 18 hours in 5-minute one-on-one sessions with all employees, allowing direct interaction to discuss what they were working on, receive feedback, and recognize efforts. This approach is not commonly adopted by most companies but provides Musk with firsthand information and helps in energizing the workforce. (***)
(**)
https://x.com/i/grok

(***)
Enligt Grok har VGR drygt 57 000 anställda och 15 ordinarie regionråd.

Det är kriskatastrof, så vi skattebetalare förväntar oss att regionråden jobbar 60 h/w några veckor nu. Närmare bestämt:

57000/(60/5)/15/60 = 5.2777 veckor.

I "Elon time" blir det istället:

57000/(60/5)/15/18 = 17.59259 dagar

De borde alltså hinna klart redan i år. Men det förutsätter att regionråden sover på kontoret. Och det är antagligen förbjudet i Vänersborg...

Men vad beslutar regionråden när de har haft enskilda samtal med samtliga anställda? Diskutera!
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2024-12-12 kl. 14:26.
Citera
2024-12-12, 14:28
Medlem
Svartskäggs avatar
Varför upphandlar myndigheter alltid program de vill ha? Varför anställer de inte programmerare och utvecklar systemen själva så slipper de problemen med upphandling?
Citera
2024-12-12, 18:49
Medlem
afsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Varför upphandlar myndigheter alltid program de vill ha? Varför anställer de inte programmerare och utvecklar systemen själva så slipper de problemen med upphandling?
Finns inte tillräckligt många utvecklare som kan tänka sig jobba kommunalt/regionalt/statligt och tar man in konsulter så blir det för dyrt.
Citera
2024-12-12, 19:29
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afsk
Finns inte tillräckligt många utvecklare som kan tänka sig jobba kommunalt/regionalt/statligt och tar man in konsulter så blir det för dyrt.
Det måste väl bero på hur mycket de vill betala i lön? Miljarderna de betalade för Millennium borde ha räckt till att anställa många programmerare.
Citera
2024-12-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg

För ingen duktig programmerare vill jobba där? Lönerna är rätt låga.
Citera
2024-12-12, 21:30
Medlem
Landsbygdens avatar
Arbetar ej i sjukvården. Men det jag reflekterar över är, att när det annars så ofta pratas om "vad skattepengarna går till" och att man kan nekas pga "skattebetalarna vill inte betala", uttalat av sådana som ändå inte är satta att avgöra i dessa frågor. Men tydligen är alla sådana här miljard- och mångmiljonprojekt helt ok.

Är väl inte första eller sista gången, enorma summor ska chansas bort något "nytt och bra", samtidigt som "det kan inte motiveras" kan höras när det gäller summor som högst handlar om tusenlappar.
Citera
2024-12-12, 22:12
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Arbetar ej i sjukvården. Men det jag reflekterar över är, att när det annars så ofta pratas om "vad skattepengarna går till" och att man kan nekas pga "skattebetalarna vill inte betala", uttalat av sådana som ändå inte är satta att avgöra i dessa frågor. Men tydligen är alla sådana här miljard- och mångmiljonprojekt helt ok.

Är väl inte första eller sista gången, enorma summor ska chansas bort något "nytt och bra", samtidigt som "det kan inte motiveras" kan höras när det gäller summor som högst handlar om tusenlappar.
Gissa vad ?
Närhälsan har fattat ett centralt beslut om att julbord och julklapp för personalen stryks i år. Igen.
https://x.com/thorneby/status/1866897541692002463
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in