2024-11-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Tror du att folk tar bilen 500 m? Cykel är smidigt om man inte ska någon längre sträcka. Sluta bry dig om vad andra tycker.

Beror ju på vart dom 500 meterna ligger.
Om jag bodde och jobbade i Rinkeby skulle jag garanterat ta bilen 500 m hellre än att
cykla eller gå.
Citera
2024-11-14, 15:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
" Titta på den där idioten som cyklar, han har inte råd med en bil"
Om man får generalisera så finns det tre grupper som cyklar - barn, välbeställd medelklass och lodisar. Ofta är det ganska uppenbart vilken grupp någon tillhör.

Tar själv bilen till jobbet om det är kasst väder eller jag ska hämta eller lämna någonting större. Men annars så går det snabbare att cykla. Dessutom ett bra sätt att vakna till på morgonen.
Citera
2024-11-14, 15:40
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Nä, finns många skäl varför vissa tar cykeln. Mitt är att jag inte har tagit körkortet för jag är säker på att jag inte kommer fixa teorin.

Och om någon skulle titta snett så är det förmodligen för att dom tycker jag är en fartdåre.

Sen får man ju motion av att cykla oxå om jag nu inte väljer att vara bekväm och tar el kickbiken istället 🤭

Du klarar teorin. Jag vet att du gör det.

Upp i sadeln igen, cowgirl.
Citera
2024-11-14, 15:58
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Citat:
Får ni samma känsla när ni cyklar att ni blir dömda för ni cyklar istället för att åka bil?

En cykel går på fett och sparar dig pengar, medan en bil går på pengar och gör dig fet.

Det är ganska humoristiskt det där, att folk i allmänhet (inte minst den övfre medelklassen) vidhåller att en dyr bil signalerar rikedom, trots att vi logiskt vet att innehavaren var rikare innan bilköpet än efter, eftersom bilar faller i värde lika snabbt som ertappade pedofiler. Det enda den dyra bilen ger dig är perceptionen och föreställningen av rikedom. Man är alltså i bästa fall en slags övferklasstrollkarl ("ingenting HÄR, ingenting HÄR - men HÄR siddu!"), som i bästa fall upplever sig ha fått några andra trollkarlars bekräftelse och fått betäcka en och annan hona som annars varit "out of reach".

Sanningen är väl att cyklandets bättre hälsa/form ger bättre resultat i de flesta avseenden
Citera
2024-11-14, 16:00
Medlem
Citat:
Får ni samma känsla när ni cyklar att ni blir dömda för ni cyklar istället för att åka bil?

" Titta på den där idioten som cyklar, han har inte råd med en bil"

Började nyligen cykla eftersom jag blev trött att ta bilen varenda 500 m. Har en relativ ny cykel men känns som att folk stirrar när man cyklar

Sen att man måste väja för människor som går på cykelbanan är en annan historia ! 🤬

Många här på Flashback kommer ju från länder (MENA) där de aldrig lärde sig cykla som barn och sedan har de naturligtvis väldigt svårt att lära sig som vuxna
Citera
2024-11-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Lite så är det nog faktiskt tyvärr. Jag tänker nog snarare att personen har ett begåvningshandikapp som gör att han inte kan ta körkort och därmed måste cykla snarare än fattigdom dock.
Ja det stämmer och med tanke på hur dom dessutom cyklar så kan det inte stå riktigt rätt till.
Citera
2024-11-14, 16:13
Avstängd
"jaha ännu ett fattighjon som inte har råd med gymkort" tänker jag alltid när jag ser en cyklist
Citera
2024-11-14, 16:22
Medlem
olasvenssons avatar
Intressant iakttagelse. Jag har både bil och cykel. Cyklar mer än jag åker bil.

Förr om tiden cyklade jag aldrig. Tog bilen överallt ungefär som dig,. 500 meter - då blev det bilen.

Folk tror säkert att man är fattig om man cyklar. Det skulle inte förvåna mig.
Citera
2024-11-14, 16:27
Medlem
Tycker nog det blivit lite så att de som cyklar är den nya eliten, dvs de som är starka, friska och hälsosamma. Jag tänker inte så mycket på det, men när jag ser en cyklist så utstrålar de styrka och självständighet.

Men kanske beror på var man cyklar också? Inte alla städer har bra cykelbanor eller att man vinner så mycket i tid jämfört med kollektivtrafk och biltrafiken.
Citera
2024-11-14, 16:27
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Lite så är det nog faktiskt tyvärr. Jag tänker nog snarare att personen har ett begåvningshandikapp som gör att han inte kan ta körkort och därmed måste cykla snarare än fattigdom dock.

Speciellt cyklar med tre hjul, där har du begåvningshandikapp 😁

De cyklar till Samhall.
Citera
2024-11-14, 16:28
Medlem
pn222jws avatar
Ha! Av en slump köpte jag en elcykel online (black friday-deal) för mindre än en timme sen...2300 kronors rabatt. Nu kommer redan "fattig" problemet...det går undan.

Citera
2024-11-14, 16:39
Medlem
Bassplays avatar
Nej. Bara psykfall resonerar så.

Jag kan ibland gotta mig över att sitta i bilen när det är svinkallt , eller regnar.
Men det är ju hur bra som helst med cykel.

Nu har de flesta dessutom elcykel. Dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in