Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-05, 17:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LokenRot
Tja Leaston, har läst dina kommentarer. Bitcoin kommer vara värt runt 1 miljon dollar år 2037.
Jag tror det är större chans att Bitcoin är värt över 1 miljon dollar någongång 2030, än att priset inte är i närheten av det 2030, ja.

Om priset är högre eller lägre än 100k om en månad låter jag vara osagt, och det är tämligen ointressant i sammanhanget.
Citera
2024-12-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag tror det är större chans att Bitcoin är värt över 1 miljon dollar någongång 2030, än att priset inte är i närheten av det 2030, ja.

Om priset är högre eller lägre än 100k om en månad låter jag vara osagt, och det är tämligen ointressant i sammanhanget.

Yes, men om det är värt 10 gånger avkastning på ca 10 år är upp till var och en att avgöra. det finns aktier som förmodligen är bättre än så. Att gå in i bitcoin nu är inte så anmärkningsvärt ändå, om man hodlar btc sedan tidigare så är det bra.
Citera
2024-12-05, 17:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Yes, men om det är värt 10 gånger avkastning på ca 10 år är upp till var och en att avgöra. det finns aktier som förmodligen är bättre än så. Att gå in i bitcoin nu är inte så anmärkningsvärt ändå, om man hodlar btc sedan tidigare så är det bra.
2030 är 6 år bort.

Hittar du andra placeringar som ger bättre avkastning än 10x på 6 år så kör på det. Hojta gärna till vad du tror på, så kan jag utvärdera jag med.

Jag ser Bitcoin lite som där Apple var någon gång runt 2010. Visst hade aktien gått riktigt bra fram tills dess, men framgångarna hade precis startat...
Citera
2024-12-05, 17:27
Medlem
Citat:
2030 är 6 år bort.

Hittar du andra placeringar som ger bättre avkastning än 10x på 6 år så kör på det. Hojta gärna till vad du tror på, så kan jag utvärdera jag med.

Jag ser Bitcoin lite som där Apple var någon gång runt 2010. Visst hade aktien gått riktigt bra fram tills dess, men framgångarna hade precis startat...

cyklerna för btc blir allt längre och längre vilket är därför jag menar det tar längre tid, vi lär inte se det förens år 2037, och inte 2030. Men man får vara optimistisk om man nu känner för det.

Kolla in PSNY - POLESTAR

>För daytrading skulle jag rekommendera ENIRO
Citera
2024-12-05, 17:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
cyklerna för btc blir allt längre och längre vilket är därför jag menar det tar längre tid, vi lär inte se det förens år 2037, och inte 2030. Men man får vara optimistisk om man nu känner för det.
Ok, jag tror 2030 iaf, så där är meningarna delade.

Citat:
Kolla in PSNY - POLESTAR
Inte kollat upp, men tror att Tesla kommer vara den stora vinnaren de kommande 10 åren. Dom gör så mycket mer än riktigt bra och populära bilar.
Orkar inte utmana den åsikten som jag har då jag har annat spendera min tid på. Men skall ha PSNY i bakhuvudet om den mot förmodan dyker upp fler gånger i mina flöden.
Citera
2024-12-05, 17:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Den är store of value, precis som guld, silver, fastigheter, aktiemarknaden och all världens olika pappersderivat.

Vad är det inneboende värdet hos en 500 lapp?
Fastigheter avkastar genom hyror och eventuell värdestegring, aktier via utdelningar och värdestegring, obligationer via ränta. Guld och silver har både ett värde i användning som utsmyckning och i industriell användning ( silver mer än guld). Bitcoin kan användas som betalmedel dock krångligt och energikrävande, annars nästan uteslutande spekulationsvärde.
Citera
2024-12-05, 17:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Byt ut Bitcoin mot vilken annan valuta som helst.
"Vad är det inneboende värdet av SEK"?

Folk har tvättat knarkpengar med fiat i årtionden och det är betydligt mer dolt än Bitcoin som du kan följa. Varför tror du man börjat säga nej till kontanter på många ställen exempelvis?
Så du skall använda din Bitcoin när du skall köpa en påse nötter på ICA eller tanka bilen? Eller köpa en öl på krogen?
Citera
2024-12-05, 18:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fastigheter avkastar genom hyror och eventuell värdestegring, aktier via utdelningar och värdestegring, obligationer via ränta. Guld och silver har både ett värde i användning som utsmyckning och i industriell användning ( silver mer än guld). Bitcoin kan användas som betalmedel dock krångligt och energikrävande, annars nästan uteslutande spekulationsvärde.
Jaha och?

Fastigheter har kostnader också. Avgifter, skatter, försäkringar, renoveringar som skall betalas.
Det är ingen som säljer en fastighet till dig till ett underpris, utan det priset du kommer få betala kommer vara prissatt efter intäkterna du tror dig kunna ha framöver.
Otroligt olikvid marknad. Tar det typ 3 månader att köpa en lägenhet? Och hur vet man vilket pris man kommer få den dagen en affär blir klar?

Många aktier ger inte ens utdelning och de som gör det är typ 2% om året. Det är försvinnande lite och inte den stora anledningen att man köper aktier/fonder.
Aktiebolag går dessutom i konkurs regelbundet, vilket du måste väga in bland riskerna utöver frågan om värdet ens kommer stiga framöver.

20% av guldets market cap motiverar dess användning i industrin. 80% byggs av att folk använder guldet som store of value. Industrin har funnits i typ 50-60 år, guldet har värderats i tusentals år, vilket kan vara tänkvärt. Guldet är dyrt att förvara, olikvid marknad och dyrt att transportera.

Ingen akties värde motsvarar bolagets värde, utan värdet är helt spekulativt och uppdrivet av faktumet att folk behöver parkera sitt kapital i något, dvs aktien fungerar till största del som store of value, likt fastigheten och råvarorna.

Allt det vi pratar om har sina värden pga att alla används som store of value. En del tillgångar har andra utilitys som du påpekat men dom har också sina svagheter som jag poängterar.

Jag hävdar att Bitcoin är en MYCKET bättre store of value än alla de andra nämnda. Detta pga Bitcoins unika kombination av egenskaper. Några av dem:

Citat:
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, med internet kan du när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.
Den är enkelt att använda. Kan du swisha, kan du använda Bitcoin.
Den är globalt eftertraktad.
Den är gratis att äga. Inga förvaltnings eller driftkostnader.
Den är lätt att köpa och sälja. Marknaden är öppen 24/7/365 och marknaden är otroligt likvid.

Den HÄR bilden är ett annat sätt att tydligt spegla Bitcoins fördelar mot andra tillgångar.
Senast redigerad av Leaston 2024-12-05 kl. 18:05.
Citera
2024-12-05, 18:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jaha och?

Fastigheter har kostnader också. Avgifter, skatter, försäkringar, renoveringar som skall betalas.
Det är ingen som säljer en fastighet till dig till ett underpris, utan det priset du kommer få betala kommer vara prissatt efter intäkterna du tror dig kunna ha framöver.
Otroligt olikvid marknad. Tar det typ 3 månader att köpa en lägenhet? Och hur vet man vilket pris man kommer få den dagen en affär blir klar?

Många aktier ger inte ens utdelning och de som gör det är typ 2% om året. Det är försvinnande lite och inte den stora anledningen att man köper aktier/fonder.
Aktiebolag går dessutom i konkurs regelbundet, vilket du måste väga in bland riskerna utöver frågan om värdet ens kommer stiga framöver.

20% av guldets market cap motiverar dess användning i industrin. 80% byggs av att folk använder guldet som store of value. Industrin har funnits i typ 50-60 år, guldet har värderats i tusentals år, vilket kan vara tänkvärt. Guldet är dyrt att förvara, olikvid marknad och dyrt att transportera.

Ingen akties värde motsvarar bolagets värde, utan värdet är helt spekulativt och uppdrivet av faktumet att folk behöver parkera sitt kapital i något, dvs aktien fungerar till största del som store of value, likt fastigheten och råvarorna.

Allt det vi pratar om har sina värden pga att alla används som store of value. En del tillgångar har andra utilitys som du påpekat men dom har också sina svagheter som jag poängterar.

Jag hävdar att Bitcoin är en MYCKET bättre store of value än alla de andra nämnda. Detta pga Bitcoins unika kombination av egenskaper. Några av dem:
Så bitcoin har ett spekulationsvärde och inte mycket mer?
Citera
2024-12-05, 18:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så bitcoin har ett spekulationsvärde och inte mycket mer?
Den har det värde du kan dra ut ur alla dess egenskaper.

Du kan ha dina Bitcoin memorerade i huvudet när du reser. Tänk om alla som flyr en krigshärd hade sina värden i Bitcoin.

Blockkedjan är en oföränderlig databas. Du kan skriva ner vad som helst och det kommer sparas för evigt utan att kunna manipuleras. Kan vara värdefullt för avtal och testamenten med mera?

Du kan skicka 100 dollar lika enkelt som 100 miljoner dollar runt halva jorden och få instant settlement rakt i handen på mottagaren. Visst, Swish funkar i Sverige men för företag är det en helt annan sak att göra motsvarande via banksystemen.

...osv osv.
Citera
2024-12-05, 18:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Den har det värde du kan dra ut ur alla dess egenskaper.

Du kan ha dina Bitcoin memorerade i huvudet när du reser. Tänk om alla som flyr en krigshärd hade sina värden i Bitcoin.

Blockkedjan är en oföränderlig databas. Du kan skriva ner vad som helst och det kommer sparas för evigt utan att kunna manipuleras. Kan vara värdefullt för avtal och testamenten med mera?

Du kan skicka 100 dollar lika enkelt som 100 miljoner dollar runt halva jorden och få instant settlement rakt i handen på mottagaren. Visst, Swish funkar i Sverige men för företag är det en helt annan sak att göra motsvarande via banksystemen.

...osv osv.
Kan jag ha med mina bitcoins om det blir strömavbrott med eller när jag handlar på ICA? Eller vad kan jag öht köpa med bitcoin sett till daglig konsumtion?
Bitcoin har ett spekulationsvärde.
Citera
2024-12-05, 18:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kan jag ha med mina bitcoins om det blir strömavbrott med eller när jag handlar på ICA? Eller vad kan jag öht köpa med bitcoin sett till daglig konsumtion?
Bitcoin har ett spekulationsvärde.

Funkar ditt visa kort när det blir strömavbrott?
Har du en mobiltelefon och internet så funkar Bitcoin för dig. Har internet gått sönder så har du andra problem att hantera, tex att överhuvdtaget överleva. Även utan internet så har du Bitcoin, men för att göra transaktioner så behöver du internet.

ICA har inte implementerat Bitcoin betalningar idag, så det var en dum fråga. Men säger du att det är en omöjlgihet för dem att göra?

Nu är Bitcoin inget betalningsmedel, och många verkar ha svårt att förstå det. Bitcoin är en råvaurtillgång vars market cap kan gå upp 10x på 5 år utan att för den sakens skull nosa på att vara "medium och exchange".
Men via Lightning så går det att göra betalningar med Bitcoin redan idag.
https://www.youtube.com/watch?v=gkZJ...mentingBitcoin

Ja Bitcoin har absolut ett spekulationsvärde. Precis som allt annat man kan investera och spekulera i.
Senast redigerad av Leaston 2024-12-05 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in