2024-11-12, 20:15
Medlem
c.divers avatar
Funkar inte på Ipad! Bara att gå till banken.
Citera
2024-11-12, 20:36
Medlem
Det enklaste är att du skaffar bank id på dosa.
Citera
2024-11-12, 20:40
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Fast, när man har ett befintligt bankid redan på en telefon så ska man kunna aktivera ett nytt på en annan enhet utan att ha ett internationellt ID eller pass. Står ju även på deras hemsida, och det står instruktioner hur man ska göra. Men sedan tar det stopp. Jag har Bankid på surfplattan.

"Om du redan har ett Mobilt BankID som du har åtkomst till. Till exempel i din gamla mobil eller på en surfplatta. Då kan du använda det för att skaffa ett nytt. Gör så här:

Öppna Sparbanken Privat-appen i din gamla mobil
Tryck på Fler alternativ och cookies på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID
Använd befintligt Mobilt BankID för att logga in
När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet
När QR-koden visas öppna BankID-appen i din nya mobil, tryck på "Skanna QR-kod" och skanna av genom att rikta kameran mot QR-koden. (här tar det stopp för mig)
När den är klar skickas du automatiskt vidare
Bekräfta hämtningen med samma säkerhetskod som du har till ditt gamla BankID. Klart!"
Nix. Du måste ha ett nationellt ID-kort eller pass för att slutföra det hela.
Citera
2024-11-12, 20:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Nix. Du måste ha ett nationellt ID-kort eller pass för att slutföra det hela.

Så är det. Man ska "scanna sitt pass" för att få sitt Bank-ID också.
Citera
2024-11-12, 21:23
Medlem
Vad är det för surfplatta? Är det en ny eller begagnad?
Citera
2024-11-12, 21:24
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Nej, jag har inget av dessa, och det ska inte heller behövas eftersom jag redan har ett befintligt bankid på telefonen. Man ska kunna installera på en ny enhet, och det är det jag försöker med.
Det är om man ska installera ett nytt bankid utan att ha ett befintligt på en annan enhet, det är då man behöver ID eller pass.

Det är även de alternativen man får när man ska skaffa bankid, men det är inte där jag är inne på i appen.
Hade samma problem
Du måste gå till ett bank kontor för att fixa det ..
Citera
2024-11-12, 22:06
Medlem
Citat:
efter att jag fotat av QR koden
Man kan inte fota av qr-koden, den är dynamisk och ändras hela tiden. Alla ”gamla” qr-koder blir då inaktuella.
Citera
2024-11-12, 22:18
Medlem
Citat:
Fast, när man har ett befintligt bankid redan på en telefon så ska man kunna aktivera ett nytt på en annan enhet utan att ha ett internationellt ID eller pass. Står ju även på deras hemsida, och det står instruktioner hur man ska göra. Men sedan tar det stopp. Jag har Bankid på surfplattan.

"Om du redan har ett Mobilt BankID som du har åtkomst till. Till exempel i din gamla mobil eller på en surfplatta. Då kan du använda det för att skaffa ett nytt. Gör så här:

Öppna Sparbanken Privat-appen i din gamla mobil
Tryck på Fler alternativ och cookies på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID
Använd befintligt Mobilt BankID för att logga in
När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet
När QR-koden visas öppna BankID-appen i din nya mobil, tryck på "Skanna QR-kod" och skanna av genom att rikta kameran mot QR-koden. (här tar det stopp för mig)
När den är klar skickas du automatiskt vidare
Bekräfta hämtningen med samma säkerhetskod som du har till ditt gamla BankID. Klart!"

Det där är sanning med, minst, ett undantag.
Om din befintliga enhet inte har stöd för senaste versionen av Mobilt Bank-Id fungerar det inte. Fråga mig hur jag vet. Inte alls irriterande.
Citera
2024-11-12, 22:19
Medlem
Citat:
Nej, jag har inget av dessa, och det ska inte heller behövas eftersom jag redan har ett befintligt bankid på telefonen. Man ska kunna installera på en ny enhet, och det är det jag försöker med.
Det är om man ska installera ett nytt bankid utan att ha ett befintligt på en annan enhet, det är då man behöver ID eller pass.

Det är även de alternativen man får när man ska skaffa bankid, men det är inte där jag är inne på i appen.
Jag tänkte att de flesta har ett pass och att det kan göras bekvämt i hemmet så man slipper åka till banken.
Citera
2024-11-12, 22:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Det är inte så att du överskridit gränsen med hur många bankID du har på olika enheter?
Nordea som jag har tror jag man kan ha på tre enheter men kolla hur det är på din bank.

Trassligt system det där, hade lite pyssel jag också när jag nyligen skaffade ny telefon men som tur var hade jag ett godkänt pass hemma.
Citera
2024-11-12, 22:54
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Gör som instruktionerna lyder. Har Sparbanken btw, men efter att jag fotat av QR koden så står min nya enhet (surfplatta) bara och laddar, men det händer inget mera. Testat flera olika gånger under två veckors tid. Någon som varit med om liknande? Ska jag kontakta banken?

Mitt nuvarande Bank-ID på telefonen fungerar som den ska. Uppdaterade appar. Så problemet ligger inte där.

Mvh

Vissa banker, te.x Nordea, kräver pass eller nationellt ID även om du har ett befintligt BankID.
Detta gäller inte Sparbanken dock så det du bör göra är att:
1. Starta om bägge apparaterna om du inte redan gjort det
2. Uppdatera programvaran i bägge också
3. Kolla på plattan (vad är det för modell?) om den blockerar några behörigheter som krävs för att slutföra BankID överföringen. Inställningar -> Appar -> BankID/Sparbanken -> Behörigheter/liknande namn. Se till så allt är påslaget och inget blockerat.
4. Har du inte "NFC" så har jag för mig att du inte kan överföra bankid. Om plattan är svinbillig eller riktigt gammal så kan det helt enkelt vägra kommunicera ordentligt, oftast problem med Bluetooth som inte går att lösa.
5. Kolla med bankens kundtjänst om det går lösa på andra sätt.
Citera
2024-11-13, 00:19
Medlem
Waterlilys avatar
Jag lärde mig för något år sedan att man måste städa bort gamla utgångna bank-ID:n. Det fanns/finns tydligen en gräns på hur många bank-ID man kan ha samtidigt. Det var förvirrande för det stod ”uppdatera” bank-ID när det i själva verket var fråga om att skapa ett nytt bank-ID.

Dessutom fanns det ingen notering i listan för mina bank-ID om vilken enhet som ett specifikt bank-ID var kopplat till. Det fanns bara utgångsdatum.

Vänligen Näckrosen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in