Citat:
Ursprungligen postat av
Friherrinnan
Hände mig med när jag köpte ny telefon eftersom jag trodde att det räckte med att man hade ett aktuellt bank-id. Men det visade sig att man måste skaffa ett nytt bank-id till den nya telefonen. Det hade man lätt kunnat göra om man haft ett nationellt id-kort eller ett gällande pass. Vilket jag självklart inte hade.
Var tvungen att åka till banken och få hjälp med nytt bank-id.
Jag har Nordea och deras öppettider är ett skämt.
Fast, när man har ett befintligt bankid redan på en telefon så ska man kunna aktivera ett nytt på en annan enhet utan att ha ett internationellt ID eller pass. Står ju även på deras hemsida, och det står instruktioner hur man ska göra. Men sedan tar det stopp. Jag har Bankid på surfplattan.
"Om du redan har ett Mobilt BankID som du har åtkomst till. Till exempel i din gamla mobil eller på en surfplatta. Då kan du använda det för att skaffa ett nytt. Gör så här:
Öppna Sparbanken Privat-appen i din gamla mobil
Tryck på Fler alternativ och cookies på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID
Använd befintligt Mobilt BankID för att logga in
När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet
När QR-koden visas öppna BankID-appen i din nya mobil, tryck på "Skanna QR-kod" och skanna av genom att rikta kameran mot QR-koden. (här tar det stopp för mig)
När den är klar skickas du automatiskt vidare
Bekräfta hämtningen med samma säkerhetskod som du har till ditt gamla BankID. Klart!"