Citat:
Ursprungligen postat av
Culpepper
Ja okej så allt går du inte till faderms bror och syster. Vi tar del av den eventuella delen fadern sjkulle f med andra ord.
Hur är det med skatter och sådant gällande testamenten/någon dör? Är ung och kan ingenting om sådant här. Låter nästan som jag viill att mina släktar ska dö och det vill jag verkligen inte men kommer hänga inom bara ett par månader så de tär aktuellt och vill vara med på noterna lite då min far inte gillar att prata om sådant här.
Det finns ingen arvsskatt så det behöver du inte bry dig om.
Däremot så blir du ju "delägare" i både din fars och sen dina farföräldrars dödsbon och dödsboet ansvarar ju för eventuella upplupna och framtida skatteskulder.
Det är ju något som normalt dras av innan arvet skiftas så det kommer ju inte påverka dig på annat sätt än att din del kan bli något mindre rent monetärt.
Väldigt bra idé att ta juridisk hjälp med bodelning och arvsskifte när det är många arvingar så ingen kan anklagas för att roffa åt sig. Arv tar fram det sämsta hos människor.
Jag sitter i liknande sits då min mors man avlidit och hon kommer gå bort snart iom grav demens och i vårat fall finns det särkullbarn inblandade. (skoj)
Då det ska säljas ett hus i samband med bodelningen så kommer det ju uppstå en skatteskuld på reavinsten och den skulden ska ju regleras innan vi arvsskiftar.
Som sagt, ta hjälp av jurist den dagen det är dags. Väl investerade pengar!