2024-11-12, 14:04
Avstängd
Hej,

Har säkert lagt i fel tråd men min far kommer gå bort om 1 år ungefär och jag och brorsan ärver allting.
Han har 2 syskon och hans föräldrar lever fortfarande.

Undrar om när väl "farmor och farmor" går bort går deras tillgång till dem resterande två barnen då fadern inte lever längre eller tar jag och broder över vår fars del av det testamentet?
Citera
2024-11-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Hej,

Har säkert lagt i fel tråd men min far kommer gå bort om 1 år ungefär och jag och brorsan ärver allting.

Undrar om när väl "farmor och farmor" går bort går deras tillgång till dem resterande två barnen då fadern inte lever längre eller tar jag och broder över vår fars del av det testamentet?

När dina farföräldrar dör kommer du och din bror (förutsatt att din far är död) ärva varsin sjättedel och din fars syskon varsin tredjedel.
Detta under förutsättning att inget testamente finns, men oavsett har ni alltid rätt till laglotten, i ditt fall 1/12-del av arvet.
Senast redigerad av kl19xx 2024-11-12 kl. 14:23. Anledning: Tilägg
Citera
2024-11-12, 14:16
Medlem
Citat:
Hej,

Ni har ju rätt till laglotten(hälften av arvet delat på 3) som er far skulle fått ärva åtminstone, har de inte skrivit testamente får ni din pappas tredjedel.
Citera
2024-11-12, 23:20
Avstängd
Ja okej så allt går du inte till faderms bror och syster. Vi tar del av den eventuella delen fadern sjkulle f med andra ord.

Hur är det med skatter och sådant gällande testamenten/någon dör? Är ung och kan ingenting om sådant här. Låter nästan som jag viill att mina släktar ska dö och det vill jag verkligen inte men kommer hänga inom bara ett par månader så de tär aktuellt och vill vara med på noterna lite då min far inte gillar att prata om sådant här.
Citera
2024-11-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ja okej så allt går du inte till faderms bror och syster. Vi tar del av den eventuella delen fadern sjkulle f med andra ord.

Hur är det med skatter och sådant gällande testamenten/någon dör? Är ung och kan ingenting om sådant här. Låter nästan som jag viill att mina släktar ska dö och det vill jag verkligen inte men kommer hänga inom bara ett par månader så de tär aktuellt och vill vara med på noterna lite då min far inte gillar att prata om sådant här.

Det finns ingen arvsskatt så det behöver du inte bry dig om.

Däremot så blir du ju "delägare" i både din fars och sen dina farföräldrars dödsbon och dödsboet ansvarar ju för eventuella upplupna och framtida skatteskulder.
Det är ju något som normalt dras av innan arvet skiftas så det kommer ju inte påverka dig på annat sätt än att din del kan bli något mindre rent monetärt.
Väldigt bra idé att ta juridisk hjälp med bodelning och arvsskifte när det är många arvingar så ingen kan anklagas för att roffa åt sig. Arv tar fram det sämsta hos människor.

Jag sitter i liknande sits då min mors man avlidit och hon kommer gå bort snart iom grav demens och i vårat fall finns det särkullbarn inblandade. (skoj)
Då det ska säljas ett hus i samband med bodelningen så kommer det ju uppstå en skatteskuld på reavinsten och den skulden ska ju regleras innan vi arvsskiftar.

Som sagt, ta hjälp av jurist den dagen det är dags. Väl investerade pengar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in