2024-11-11, 21:29
Medlem
Jag vet faktiskt en taxichafför som fick många p-böter. Han överklagade varenda en av dem och fick rätt i majoriteten av fallen. Det kan alltså löna sig att överklaga.
Citera
2024-11-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Har aldrig bott eller jobbat utanför stochkholm så jag har aldrig haft anledning att besöka postkontor, järnhandlar och dylikt annorstädes. Inte vad jag vill dra mig till minnes iaf, så svar nej.

Här skyltas antingen med "Besökande" eller "kundparkering", det förra är att föredra, kund kan du ha varit sedan länge. Tror faktiskt inte att det finns en parkering i Umeå med omnejd som är skyltat som du beskriver det och ändå har bevakning.
Citera
2024-11-11, 21:37
Medlem
Citat:
Har du heller aldrig kört bil utanför Umeå? Det är verkligen jättevanligt, iaf i Storstockholm, att det är skyltat så där på mindre kundparkeringar där olika företag har några platser i en länga. Alltså alla platser förhyrda och sedan bara uppmärkt på något sätt med respektive företagsnamn framför varje plats.

Jo det har jag sett.
Såg nu att det stod kundparkering också och inte enbart förhyrda, hade fått för mig att det enbart stod förhyrda. My bad.

Men eftersom TS inte var kund till Nordsjö(butiken stängd) så råder det ju inga tvivel om att han inte hade rätt att använda den parkeringen, han var ju inte deras kund.

TS visste uppenbarligen att han inte fick parkera där och letar nu bara kryphål.
Det skulle kunna vara det att han inte visste att butiken var stängd när han ställde sig där.
Men det faller på att parkeringarna är 5-10meter från butiken och det är uppenbart redan från håll att butiken är stängd.
Även om han hade gått till butiken och tillbaks hade han hunnit det flera gånger om innan parkeringsvakten hunnit utfärda avgift.
Citera
2024-11-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Här skyltas antingen med "Besökande" eller "kundparkering", det förra är att föredra, kund kan du ha varit sedan länge. Tror faktiskt inte att det finns en parkering i Umeå med omnejd som är skyltat som du beskriver det och ändå har bevakning.

Var faktiskt i en annan butik häromveckan mitt inne i city, de har skyltat så här

https://maps.app.goo.gl/hzVjeJRjLAwpc7Ev8?g_st=ac

Visst, 100% korrekt och glasklart antagligen, men tro mig, det ser inte ut så överallt. Just Dahl som har grannparkeringarna till TS brottsplats hade även en källarlokal inne i city tills för några år sen och det såg likadant ut där. Fem platser mot fasaden med förhyrd parkering-skyltar till höger och vänster + " Dahl kunder" plåtdekaler på väggen framför varje plats.
Citera
2024-11-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jo det har jag sett.
Såg nu att det stod kundparkering också och inte enbart förhyrda, hade fått för mig att det enbart stod förhyrda. My bad.

Men eftersom TS inte var kund till Nordsjö(butiken stängd) så råder det ju inga tvivel om att han inte hade rätt att använda den parkeringen, han var ju inte deras kund.

TS visste uppenbarligen att han inte fick parkera där och letar nu bara kryphål.
Det skulle kunna vara det att han inte visste att butiken var stängd när han ställde sig där.
Men det faller på att parkeringarna är 5-10meter från butiken och det är uppenbart redan från håll att butiken är stängd.
Även om han hade gått till butiken och tillbaks hade han hunnit det flera gånger om innan parkeringsvakten hunnit utfärda avgift.

Mjo, har ju onekligen en gnagande misstanke att han bara drar en vals.
Citera
2024-11-11, 21:47
Medlem
Citat:
Mjo, har ju onekligen en gnagande misstanke att han bara drar en vals.
Det är helt uppenbart. Inte alls så säkert han klarar att få det rimligt i rätten.
Citera
2024-11-11, 21:50
Medlem
Citat:
Var faktiskt i en annan butik häromveckan mitt inne i city, de har skyltat så här

https://maps.app.goo.gl/hzVjeJRjLAwpc7Ev8?g_st=ac

Visst, 100% korrekt och glasklart antagligen, men tro mig, det ser inte ut så överallt. Just Dahl som har grannparkeringarna till TS brottsplats hade även en källarlokal inne i city tills för några år sen och det såg likadant ut där. Fem platser mot fasaden med förhyrd parkering-skyltar till höger och vänster + " Dahl kunder" plåtdekaler på väggen framför varje plats.

Den parkering ni nämner i sista stycket - hade den bevakning?
Citera
2024-11-11, 22:02
Medlem
Citat:
Den parkering ni nämner i sista stycket - hade den bevakning?

Bra fråga, inget jag tänkte på då. Minns det mest för att det alltid var totalt kaos med bilar utanför vid öppning på morgonen, de fem platserna räckte inte långt.
Citera
2024-11-11, 22:29
Medlem
Citat:
Bra fråga, inget jag tänkte på då. Minns det mest för att det alltid var totalt kaos med bilar utanför vid öppning på morgonen, de fem platserna räckte inte långt.
Där inget parkeringsbolag är involverad, där kan det se ut precis hur tokigt som helst.
Citera
2024-11-11, 23:15
Medlem
Är lite i samma sits, kontrollavgift där de får det att se ut att jag gjort fel på bilden, vill inte gå in på detaljer

Men läste på deras google reviews att det är ett riktigt bluff företag

Har nu bestridit vilket säkert inte går igenom, vad händer sen?

Det skickas till inkasso och jag måste bestrida den fakturan+avgifter

Sedan måste de stämma mig?
Citera
2024-11-11, 23:26
Medlem
Citat:
På förhyrda platser är det i allmänhet inte aktiv bevakning, inte om var och en har en fast plats, då får den hyresman som upptäcker att platsen är upptagen kontakta den som bevakar. Då det inte är fasta platser tillämpas oftast krav på tillstånd istället, då fungerar det med bevakning på vanligt vis.

Så kan det nog vara med Förhyrd plats för Boenden!
Men Sverige är stort, kan vara på annat sätt på andra platser!
På Stadshuset finns det onumrerade 16 Förhyrda/Reserverade P-platser för Volvo on Demand, som personalen kan hyra, endast hyrbilar från det företaget får stå där, inte personalen med Volvobilar. Ingen övervakningstid för kontrollavgiften. Sen finns det Ohyrd/Reserverad plats för tjänstefordon, och politikers privata bilar, jag har en lista vilka fordon som får stå där! Rapporteras på Ohyrd/Reserverad Plats, i anteckningarna på kontrollavgiften skrivs det om det är ett obehörigt fordon; ”Finns ej med på listan för Reserverade fordon”, eller om det är behörigt men ej erlagt avgift; ”Finns med på listan, men parkeringen är inte betald” ingen övervakning på 6 minuter om fordonet är obehörigt, men väntar 6 minuter för behörigt fordon så att dess ägare får tid att betala!
Citera
2024-11-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Är lite i samma sits, kontrollavgift där de får det att se ut att jag gjort fel på bilden, vill inte gå in på detaljer

Men läste på deras google reviews att det är ett riktigt bluff företag

Har nu bestridit vilket säkert inte går igenom, vad händer sen?

Det skickas till inkasso och jag måste bestrida den fakturan+avgifter

Sedan måste de stämma mig?

Varför "blufföretag"?
Utgår du från att det inte går igenom så har de väl gjort rätt då!
Om du får ett avslag efter din besvärsskrivelse så meddelas ny tid när fakturan skall vara betald, sedan kan det gå till inkasso och kronofogden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in