2024-11-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Egentligen inget som är oklart. Det står "Förhyrda platser" på en tt, ni har inte hyrt platsen, därmed finns underlag att utfärda ka. Att efteråt hävda att det på några egengjorda skyltar står något annat, det kan säkert lyckas ibland, men förutsätter att ni verkligen varit besökande på det som står på skylten. Uppenbart har ni haft ärende annorstädes.

Vad är det ni egentligen ifrågasätter i regelverket?

...jag svarade väl på det här i tidigare inlägg. Men just att de "egengjorda" skyltarna är det enda man har att gå på om jag, eller någon annan ovetandes, nu ville besöka butiken - som jag upptäckte var stängd efter att ha kollat runt i det absoluta närområdet..

Regelverket har ju i detta då överskridit rimlighet och reson med tanke på tid det tog för parkeringsbolaget att sätta dit ost-skivan från att jag anlänt platsen när det saknas en vad jag kan anse korrekt skyltning samt oklarhet om butikens "varande" - vilket ihop inte kan påvisa något- citat "Uppenbart har ni haft ärende annorstädes.". Då blir regelverkets och påstridigheten från HOJAB att fortsatt kräva kontrollavgift trots mina bestridanden rent ut sagt komplett befängda..

Att det dessutom kan uppfattas som en långt ifrån välbesökt parkeringsyta inom hela älvsjö mäss-område gör ju inte saken rätt - men ändock irriterande att då stå till svart med 1100kr i böter för en till synes och uppenbar mikrominimal överträdelse. en sak om jag använt platsen för pendelparkering eller hindrat framkomlighet. Känslomässiga punkter i detta fall är jag dock väl medveten om inte tas till protokollet..
Citera
2024-11-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusdoktorn
ja, ett fel är det allt kan jag tycka..
-Men om jag skulle presentera ett moment 22 i fallet för att hävda min rätt att parkera på platsen.
Går du in på nordsjö s hemsida så finns den aktuella butiken/platsen med i lista av butiker.
https://nordsjoidedesign.se/hitta-butik/om-butiken/?post-id=94?cart=transfer&action=transfer_content&site_u rl=https%3A%2F%2Fnordsjoidedesign.se%2Fhitta-butik%2Fom-butiken%3Fpost-id%3D940

Står inget om att det skulle vara stängt eller att det behövs någon särskild parkering där tex.
Således kan man inte veta att den är stängd om man tänkt sig ett spontanärende när man ändå är i krokarna tex.

Tänkte också ponera något - men men en möjlig fakta är kanske lättare att förhålla sig till.
Nordsjö, hyrare av kundparkeringsplatserna, ägs av AkzoNobel vilka också är leverantör av lackfärger till de produker jag dagligdags arbetar med. Jag rör mig också mycket i bil i området och har sett deras fasadskyltar/butik på aktuell plats från vägen (huddingeleden) då jag passerar där när jag skall till vårt lager bland annat.
Om jag nu hävdar att jag svängde förbi i arbetet för att fråga saker i yrkesmässiga ärenden, under vad som kan förutsättas vara ordinarie öppettider (15-tiden), och hade ingen aning om att de stängt igen butiken då det inte tydligt framgått.. Jag kom fram till position för mitt hemska brott, upptäckte att det var mörkt vid butiken och dörren var låst när jag gick fram. Inget meddelande på dörr om att det var stängt. Jag gick då runt hörnet för att se om de möjligen hade fler ingångar vilket de inte hade - tillbaka till min bil under de här två-tre minutrarna det tog att gå runt hörnan på byggnaden och tillbaka till bilen - och där var då en ost-skiva på rutan. Möjligen skulle jag lossa en reklamerad lyktstolpe till dem enl lassning lossning principen som nämnts här i tråden - ingen vet.

Är inte detta ett exempel att hävda att jag hade all rätt att nyttja butikens kundparkering!?
Det spelar ju inte någon roll egentligen huruvida butiken var stängd eller inte då det inte framkommer information om detta samt att deras entreskyltar mm finns kvar OCH så även skyltat för deras kundparkering.
Det finns ju inte heller någon annan information på plats i form av skyltning som heller hänvisar att det krävs P-tillstånd. Så missvisande, eller iaf otillräcklig på platsen kan tyckas.
Läser jag sen på tex Aimos skyltguide så finns ju ett exempel på en sådan tilläggsskylt "p-tillstånd erfordras" samt att skylt som visar "Förhyra platser" står där att Oftast krävs ett tillstånd - måste inte då det påvisas på något vis i mitt fall att så behövts? Även fast du eller någon hänvisat att lilla kundparkerings-skylten vid varje ficka, "handsnickrade.." inte skulle vara giltig, så är det ju det enda på platsen man har att gå efter om man skulle vilja besöka butiken..
Nu är ju även dessa vridna bort i dagsläget. vilken jag också tänker är ett slags erkännande om missvisande skyltning som jag hävdat till HOJAB..

https://www.aimopark.se/kundservice/parkeringsguiden/vagmarken/

Står ju ändå tydligt förhyrd parkeringsplats vid den enskilda parkeringen.
Väldigt vanligt att det finns ett generellt villkor för ett område t.ex. kundparkering 1timme för ett område.
På detta område kan det sedan finnas enskilda p-platser som är märkta/skyltade som t.ex. handikapp-plats eller med förhyrd.
Då gäller ju för dessa specifika platser den markering/skyltning som finns vid den specifika parkeringsplatsen och inte den generella skyltningen för området.
Kan inte se vari det komplicerade eller missvisande föreligger.
Citera
2024-11-11, 20:50
Medlem
Citat:
...jag svarade väl på det här i tidigare inlägg. Men just att de "egengjorda" skyltarna är det enda man har att gå på om jag, eller någon annan ovetandes, nu ville besöka butiken - som jag upptäckte var stängd efter att ha kollat runt i det absoluta närområdet..

Regelverket har ju i detta då överskridit rimlighet och reson med tanke på tid det tog för parkeringsbolaget att sätta dit ost-skivan från att jag anlänt platsen när det saknas en vad jag kan anse korrekt skyltning samt oklarhet om butikens "varande" - vilket ihop inte kan påvisa något- citat "Uppenbart har ni haft ärende annorstädes.". Då blir regelverkets och påstridigheten från HOJAB att fortsatt kräva kontrollavgift trots mina bestridanden rent ut sagt komplett befängda..

Att det dessutom kan uppfattas som en långt ifrån välbesökt parkeringsyta inom hela älvsjö mäss-område gör ju inte saken rätt - men ändock irriterande att då stå till svart med 1100kr i böter för en till synes och uppenbar mikrominimal överträdelse. en sak om jag använt platsen för pendelparkering eller hindrat framkomlighet. Känslomässiga punkter i detta fall är jag dock väl medveten om inte tas till protokollet..
Som sagt, ni får förstås själv bedöma hur stor chansen är att få tillstånd en dom som ni är nöjd med. Misstänker att ni får frågan om ni hyrt platsen. Med nekande svar så sägs inget mer, ditt svar noteras givetvis.
Citera
2024-11-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Står ju ändå tydligt förhyrd parkeringsplats vid den enskilda parkeringen.
Väldigt vanligt att det finns ett generellt villkor för ett område t.ex. kundparkering 1timme för ett område.
På detta område kan det sedan finnas enskilda p-platser som är märkta/skyltade som t.ex. handikapp-plats eller med förhyrd.
Då gäller ju för dessa specifika platser den markering/skyltning som finns vid den specifika parkeringsplatsen och inte den generella skyltningen för området.
Kan inte se vari det komplicerade eller missvisande föreligger.
Av bilden att döma är det E20 vid infarten, ingen ytterligare tt. Numera skyltas ofta med E19 i infarten samt den typ som det finns mest av. Inne på området gäller då detta på alla platser därest ej separat skyltning påvisar att en plats har avvikande regel. För platserna som skall omfattas av infartsskylten (om E19) får inte ha ytterligare E19, då tar den över det som framgick vid infarten. Nu är detta en mindre parentes eftersom det var E20 vid infarten, men hav det gärna i minnet!
Citera
2024-11-11, 21:00
Medlem
Citat:

Butiksingången är ju 5m från parkeringssrutorna så det det är ju svårt att göra troligt att man missade att butiken var stängd?

Men försök dra den, att du skulle in på Nordsjö, såg att dörren var låst, det var tomt där inne, det stod stora skyltar på fasaden att det fanns lokaler att hyra så du gick bort till Willys för att kolla om Nordsjö flyttat in dit?
Citera
2024-11-11, 21:02
Medlem
Citat:
Av bilden att döma är det E20 vid infarten, ingen ytterligare tt. Numera skyltas ofta med E19 i infarten samt den typ som det finns mest av. Inne på området gäller då detta på alla platser därest ej separat skyltning påvisar att en plats har avvikande regel. För platserna som skall omfattas av infartsskylten (om E19) får inte ha ytterligare E19, då tar den över det som framgick vid infarten. Nu är detta en mindre parentes eftersom det var E20 vid infarten, men hav det gärna i minnet!

Då blir det ännu tydligare.
Förbud mot parkering på området.
Skyltat som förhyrd p-plats på den enskilda parkeringsplatsen TS använde.

Ser inte hur man kan tolka det som att man får parkera där.
Citera
2024-11-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Butiksingången är ju 5m från parkeringssrutorna så det det är ju svårt att göra troligt att man missade att butiken var stängd?

Men försök dra den, att du skulle in på Nordsjö, såg att dörren var låst, det var tomt där inne, det stod stora skyltar på fasaden att det fanns lokaler att hyra så du gick bort till Willys för att kolla om Nordsjö flyttat in dit?
Det där sista är så långsökt så det är knappast gångbart. Mest troligt snärjer ts in sig i detaljer som inte hänger ihop, sedan drtar man slutsatser av det efter möjligen några fler kontrollfrågor. Är det Hojab som är motpart så har de via Svea Juridiska tillgång till trafikjurister som säkert hört många förklaringar under årens lopp.
Citera
2024-11-11, 21:06
Medlem
Citat:
Det där sista är så långsökt så det är knappast gångbart.

Jo, det var lite poängen... Det verkar ju vara någon liknande grej TS tänker sig skulle gå.
Citera
2024-11-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, det var lite poängen... Det verkar ju vara någon liknande grej TS tänker sig skulle gå.

Det är sällan det går med annat än med uppenbar felskyltning eller om det visar sig att någon del av marken ägs av annan part än den som bolaget har avtalet med. Det senare fallet gör att det aldrig går till huvudförhandling, det blir stopp redan vid muntlig förberedelse.
Citera
2024-11-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Då blir det ännu tydligare.
Förbud mot parkering på området.
Skyltat som förhyrd p-plats på den enskilda parkeringsplatsen TS använde.

Ser inte hur man kan tolka det som att man får parkera där.

Har du heller aldrig kört bil utanför Umeå? Det är verkligen jättevanligt, iaf i Storstockholm, att det är skyltat så där på mindre kundparkeringar där olika företag har några platser i en länga. Alltså alla platser förhyrda och sedan bara uppmärkt på något sätt med respektive företagsnamn framför varje plats.
Citera
2024-11-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Har du heller aldrig kört bil utanför Umeå? Det är verkligen jättevanligt, iaf i Storstockholm, att det är skyltat så där på mindre kundparkeringar där olika företag har några platser i en länga. Alltså alla platser förhyrda och sedan bara uppmärkt på något sätt med respektive företagsnamn framför varje plats.
Om ni nu bortser från Stockholm, sett det även annorstädes?
Citera
2024-11-11, 21:26
Medlem
Citat:
Om ni nu bortser från Stockholm, sett det även annorstädes?

Har aldrig bott eller jobbat utanför stochkholm så jag har aldrig haft anledning att besöka postkontor, järnhandlar och dylikt annorstädes. Inte vad jag vill dra mig till minnes iaf, så svar nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in