2024-11-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jo Nordiad har rätt!
Ett stadshus är en av våra kunder, där finns det parkeringsförbud i området, med E19 P med utsträckning pilar där personalen får stå, står dom bredvid eller utanför pilarna, då är det parkeringsförbud i området. Det finns även en sidoväg med med skylt E19 personal parkering och inne på det området finns det inga vägmärken, endast utsträcknings pilar, står dom utanför eller bredvid blir dom rapporterade på "parkerat utanför markerad plats", se Vägmärkesförordningen 1kap 10§;

Ehh, va? Jag säger att det inte brukar se ut som Nordidad säger och visar en bild som motsäger honom.

Här är den tydligare. Förhyrda platser + xxxx besökare. Säg gärna till var du ser "besökande" eller "besökande till XX", eller "Kundparkering" står som tilläggstavla under E19.

https://maps.app.goo.gl/qdpheRM49HQx522k9?g_st=ac

Här är skylten som syntes dåligt och bara gäller på gatan.

https://maps.app.goo.gl/uNN5M7BRN9mDcDHk9?g_st=ac
Citera
2024-11-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Visst är det så... det dumma på exemplet är ju att det står "Grolls besökare" på skylten vid varje plats.

Så det är uppenbart inte tänkt att vara personalparkering. Säker är det väl så att markägaren hyr ut till butiken så ur dennes perspektiv är det förhyrda platser. Sen upplåter butiken de hyrda platserna till sina kunder...
Då bör skyltningen anpassas med korrekta uppgifter. Samtidigt om du nu är besökande till Groll så är det inte troligt att ka utfärdas, vanligtvis är det hyresmannen som ansvarar för kontakt med bevakare eftersom hyresmannen kan ha valfritt fordon på platsen. Annorlunda om även tillstånd erfordras, detta förefaller inte vara fallet.
Citera
2024-11-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Ehh, va? Jag säger att det inte brukar se ut som Nordidad säger och visar en bild som motsäger honom.

Här är den tydligare. Förhyrda platser + xxxx besökare. Säg gärna till var du ser "besökande" eller "besökande till XX", eller "Kundparkering" står som tilläggstavla under E19.

https://maps.app.goo.gl/qdpheRM49HQx522k9?g_st=ac

Här är skylten som syntes dåligt och bara gäller på gatan.

https://maps.app.goo.gl/uNN5M7BRN9mDcDHk9?g_st=ac

Första exemplet, där finns skyltar om Groll, men dessa är inte vägmärken.
Andra bilden, där gäller det på skylten en enda plats eller så slutar det där eftersom pilen pekar nedåt.

Att skyltningen är olämplig på andra ställen än där ts parkerat gör den ju inte mer korrekt för dennes del, i synnerhet som denne ej heller kan hävda att besök genomförts i butiken enär denna ej var öppen.
Citera
2024-11-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Första exemplet, där finns skyltar om Groll, men dessa är inte vägmärken.
Andra bilden, där gäller det på skylten en enda plats eller så slutar det där eftersom pilen pekar nedåt.

Att skyltningen är olämplig på andra ställen än där ts parkerat gör den ju inte mer korrekt för dennes del, i synnerhet som denne ej heller kan hävda att besök genomförts i butiken enär denna ej var öppen.

Jag beskrev hur det faktiskt ser ut överallt. Må vara hur inkorrekt skyltat som helst men det var fakta. Som synes på TS länk verkar det ju funka och rulla på för Dahlcenter som har 20 platser på längan precis lika dassigt skyltade. Enda problemet här är väl antagligen att nordsjö Idé & Design slutat betala för platserna.
Citera
2024-11-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag överklagade och fick rätt,

jag har nu fått en ny bot och har överklagat även den, skall maila till utsugarbolaget och fråga hur det går med min överklagan, samt lägga till att jag vill ha kompensation för deras övertramp

jag brukar försöka få reda på deras namn och ringa upp dom på deras privata telefon, det brukar ha bättre verkan.

Överklagade vad? Inget som nämnts i tråden väl?
Visst kan det någon gång finnas orsak till överklagningar, men inte i ts' fall vad jag kan se.
Citera
2024-11-11, 15:34
Medlem
Citat:
Jag beskrev hur det faktiskt ser ut överallt. Må vara hur inkorrekt skyltat som helst men det var fakta. Som synes på TS länk verkar det ju funka och rulla på för Dahlcenter som har 20 platser på längan precis lika dassigt skyltade. Enda problemet här är väl antagligen att nordsjö Idé & Design slutat betala för platserna.

"ser ut överallt" - det kan jag direkt säga att det inte stämmer.
Nej, felet är nog mer att det getts direktiv att lappa alla där då ingen kan hävda någon rätt att parkera där, detta även om de händelsevis skulle hyra platserna.

Fall som hanteras av domstol lär vara väl underbyggda, åtminstone om parkeringsbolaget är kärande.
Senast redigerad av Nordiad 2024-11-11 kl. 16:31.
Citera
2024-11-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
"ser ut överallt" - det kan jag direkt säga att det inte stämmer.
Nej, felet är nog mer att det getts direktiv att lappa alla där då ingen kan hävda någon rätt att parkera där, detta även om de händelsevis skulle hyra platserna.

Fall som hantera av domstol lär vara väl underbyggda, åtminstone om parkeringsbolaget är kärande.

ser ut överallt" - det kan jag direkt säga att det inte stämmer.

Suck... ska jag posta en bild där det faktiskt är korrekt skyltat också så du inte börjar gråta eller ska du fortsätta tolka allt bokstavligt bara för att larva dig?

Och att det står ett dussin andra bilar med företagsloggor som helt uppenbart är Dahlcenterkunder på de andra helt uppåt väggarna felmärkta platserna är ingen hint om att det verkar gå att stå där som kund utan att få böter?

* böter är vedertaget för både anmärkning och kontrollavgift som ett slaskbegrepp, så nu slipper du anmärka på det
Citera
2024-11-11, 15:51
Medlem
Citat:
ser ut överallt" - det kan jag direkt säga att det inte stämmer.

Suck... ska jag posta en bild där det faktiskt är korrekt skyltat också så du inte börjar gråta eller ska du fortsätta tolka allt bokstavligt bara för att larva dig?

Och att det står ett dussin andra bilar med företagsloggor som helt uppenbart är Dahlcenterkunder på de andra helt uppåt väggarna felmärkta platserna är ingen hint om att det verkar gå att stå där som kund utan att få böter?

* böter är vedertaget för både anmärkning och kontrollavgift som ett slaskbegrepp, så nu slipper du anmärka på det
För egen del utgår jag bl.a. från hur det är skyltat här i Umeå. Sedan är det egalt, det är städse vägmärken som kan åberopas vid parkering eller vid utfärdande av ka.

Tolka bokstavligt är vad som förväntas så länge vi är i juridikavdelningen, gäller även benämningar, det ni kallar "slaskbegrepp" hör inte alls hemma här.
Citera
2024-11-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det vore bra om inte rättshaverister brände så mycket energi - för dom själva.

Du har ju gjort fel, betala & gå vidare med ditt liv.

Naa, det är väl i synnerhet en god ide att ifrågasätta ett regelverk om det råder tvivel om att det skulle kunna vara felaktigt utfört att förelägga någon med en straffavgift. Men rent generellt håller jag med dig att det varit bättre för mig själv..

Hade jag uppenbart brutit mot en regel, inte betalat en avgift eller stått helt på sniskan, på handikapp eller liknande hade det väl varit en sak... Men här är det ju lite oklart skyltat kan jag tycka samt att markägare eller ombud ju också nu i efterhand varit på plats och justerat sin skyltning med att vrida bort kundparkerings-skyltning..
Citera
2024-11-11, 16:12
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Visst är det så... det dumma på exemplet är ju att det står "Grolls besökare" på skylten vid varje plats.

Så det är uppenbart inte tänkt att vara personalparkering. Säker är det väl så att markägaren hyr ut till butiken så ur dennes perspektiv är det förhyrda platser. Sen upplåter butiken de hyrda platserna till sina kunder...

Vi fastighetsägare hyr såklart alltid ut parkeringen på ett sätt eller annat. Inget är gratis här i livet och parkeringen måste ju snöröjas och skötas om. Så det vore underligt om man inte tog betalt.

Normalt skriver ju butikerna sällan ut "förhyrt" om det är för kunder. Då står det ju oftast "för besökande" eller något liknande. Då är det ju väldigt svårt att bötfälla någon.

Förhyrt brukar man skriva om det är en specifik bil som ska stå där. Då bötfälls ofta ALLA bilar med fel regplåt. Det sitter ju dock oftast i att vaktbolagen är gnidna.
Citera
2024-11-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Vi fastighetsägare hyr såklart alltid ut parkeringen på ett sätt eller annat. Inget är gratis här i livet och parkeringen måste ju snöröjas och skötas om. Så det vore underligt om man inte tog betalt.

Normalt skriver ju butikerna sällan ut "förhyrt" om det är för kunder. Då står det ju oftast "för besökande" eller något liknande. Då är det ju väldigt svårt att bötfälla någon.

Förhyrt brukar man skriva om det är en specifik bil som ska stå där. Då bötfälls ofta ALLA bilar med fel regplåt. Det sitter ju dock oftast i att vaktbolagen är gnidna.

Det är ju fastighetsägaren som anlitar P-bolag och sätter upp skyltar. Det är ju bara fastighetsägaren eller någon denne avtalat med som har rätt att ta ut kontrollavgifter enligt lag.
Citera
2024-11-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusdoktorn
Naa, det är väl i synnerhet en god ide att ifrågasätta ett regelverk om det råder tvivel om att det skulle kunna vara felaktigt utfört att förelägga någon med en straffavgift. Men rent generellt håller jag med dig att det varit bättre för mig själv..

Hade jag uppenbart brutit mot en regel, inte betalat en avgift eller stått helt på sniskan, på handikapp eller liknande hade det väl varit en sak... Men här är det ju lite oklart skyltat kan jag tycka samt att markägare eller ombud ju också nu i efterhand varit på plats och justerat sin skyltning med att vrida bort kundparkerings-skyltning..

Egentligen inget som är oklart. Det står "Förhyrda platser" på en tt, ni har inte hyrt platsen, därmed finns underlag att utfärda ka. Att efteråt hävda att det på några egengjorda skyltar står något annat, det kan säkert lyckas ibland, men förutsätter att ni verkligen varit besökande på det som står på skylten. Uppenbart har ni haft ärende annorstädes.

Vad är det ni egentligen ifrågasätter i regelverket?
Senast redigerad av Nordiad 2024-11-11 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in