Jag är inte kriminell, i alla fall inte med dagens lagar, jag går inte till horor, jag säljer eller köper inga droger som inte går att köpa över disk, jag är inte med i någon förening utöver hyresgästerna, facket och wwf - varav ingen änsålänge inte är olagliga, och det mest suspekta jag gör lär väl vara att sitta här på flashback, vilket än så länge inte skulle visas på någon övervakningskamera.
Så jag är inte rädd för egen del.
Jag är också för att kriminella som begår brott ska få det svårare och att det ska vara lättare att ta fram bevis för brottsligheten.
Kruxet med övervakningskameror är inte hur de används i dag. Jag är inte ett dugg rädd för att de skall missbrukas i någon större omfattning - i dag. (Det lär hända, men det gör det säkert med alla system.)
Men.
Vad händer om vårt samhälle övergår i nån form av diktatur? Vad händer med möjligheten att övervaka och spåra oss alla - när plötsligt frimärkssamlandet blir subversivt? När det som alla tycker är ok i dag - plötsligt blir olagligt?
Ähhh, säger kanske en del, sånt händer inte.
Ta lärdom av när tyskarna invaderade sina grannländer på 1940-talet, de tog vara på den ganska omfattande folkräkningen som fanns då.
Citat:
And as the Nazis moved across Europe, they got population data from the countries they invaded, and used it to identify people to be rounded up, put in labour camps and ultimately exterminated. In Norway, in the Netherlands, in France—once the Nazis took over, they got into data systems and used them to control the population.
https://www.abc.net.au/listen/progra...ctions/7860908
Så det som är oskyldig och nyttig informationsinhämtning nu - kan användas på ett sätt vi inte alls tänkt oss om några år.
Visst, vi kan tro och hoppas att det aldrig sker, att alla som får tag i bilder är rakryggade och hederliga personer - eller så kan vi försöka skydda oss mot OM det skulle bli elakingar som gör det.