• 4
  • 5
2024-11-11, 20:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata
Vad gäller filmen 1984 så är vi redan där med tanke på alla elektroniska spår som vi lämnar efter oss, man vet redan vart vi är/har varit och om man sen även kan SE vad vi gör/gjorde i det offentliga rummet är väl skit samma för den som inte har nåt att dölja.

Just det är ett väldigt dåligt argument. Det finns faktiskt människor som inskränkt sina liv i det offentliga rummet och minimerat sina digitala spår och tagit en massa olägenheter av det. Inte för att de har något att dölja utan för att de inte vill bidra till datainsamlingen.

Jag tycker de är hjältar och vad de gör är verkligen inte "skit samma".
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-11-11 kl. 20:10.
Citera
2024-11-11, 20:37
Medlem
Tycker det är helt rätt med dom.
får vi bort kontanterna med blir det riktigt bra.
Citera
2024-11-11, 20:48
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Visserligen kan jag förstå varför kriminella inte vill ha fler övervakningskameror, men folk som är laglydiga, känner de verkligen sig interigtetskränkta eller kan det vara som så att dessa som protesterar mot fler övervakningskameror, är också små kriminella ändå? D.v.s sysslar med små snatteri, om tillfället ges eller andra ''bagatell'' saker?

Jag begriper mig inte varför an har emot det, förutom om man då är kriminell.

Fler övervakningskameror, tycker jag inte är kränkande. Bara väldigt positivt.

Jag håller med dig. Du får tänka på att det är många människor på Flashback som langar och brukar olagliga substanser, vi har ju flera underforum specifik ägnade åt dessa olagliga aktiviter här på Flashback. Således är det inte så konstigt om du möter på jättemycket motstånd här på Flashback. Hade du skrivit samma inlägg på Familjeliv eller liknande hade nog fler hållit med dig.

Jag tycker för övrigt att övervakningskameror är bra så länge de inte spelar in ljud. Vad man pratar om, ärenden i privatlivet, när man snackar politik med vännerna - sådant tycker jag inte behöver spelas in på ljud. Men så länge man är en laglydig medborgare bör man inte ha några problem med att polisen ser en, menar jag.
Citera
2024-11-12, 02:42
Medlem
E-Mac.s avatar
Därför att jag vill inte leva i ett övervakningssamhälle i framtiden.

Ni som tror att kamerorna bara används mot kriminella. Jaha, men tänk om orättvisa och odemokratiska lagar bildas i framtiden som gör att alla som inte lyder dem betraktas som kriminella, och så har vi en fullständig övervakningsteknologi installerat (inklusive övervakningskameror) som skulle få DDRs Stasi att bli grön av avund. Då är vi rökt.

Citat:
Ursprungligen postat av Room531
3 korta svar på någon timme, lite som en propagandabot. "Och bort med kontanterna med" 🐑🐑🐑🐑

Haha, du har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Kriminaliteten försvinner definitivt inte. De byter bara plats och tillvägagångssätt för pengarna ska in oavsett om de ska råna nån på gatan eller lura folk på pengar digitalt eller sälja narkotika eller hålla på med bilbedrägerier på blocket och 50 andra saker.

Så är det.
Citera
2024-11-12, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Därför att jag vill inte leva i ett övervakningssamhälle i framtiden.

Ni som tror att kamerorna bara används mot kriminella. Jaha, men tänk om orättvisa och odemokratiska lagar bildas i framtiden som gör att alla som inte lyder dem betraktas som kriminella, och så har vi en fullständig övervakningsteknologi installerat (inklusive övervakningskameror) som skulle få DDRs Stasi att bli grön av avund. Då är vi rökt.

Haha, du har rätt.

Så är det.
Exakt. Vi möjliggör första stegen mot en totalitär stat. Demokrati har inte varit på uppgång senaste tiden direkt.
Som inspiration så kunde följande saker vara orsak för gripande i DDR:
-Kritisera staten
-Lyssna på förbjuden radio
-Religiös aktivitet utanför statens kontroll
-Innehav av viss literatur
-Oberoende journalistik
-Demonstrationer

Skönt att ha kameror så att vi inte ska kunna göra något "förbjudet".

Med avsikt att motverka gäng så finns en lång lista av nya lagar som ska realiseras närmsta åren. De kommer precis som alla andra lagar att inte bara användas för sitt utsprungssyfte utan ändamålsglidning är standard enligt fra-lagsmaner.
Citera
2024-11-12, 17:06
Moderator
skunkensunes avatar
Socialantropologi, etnologi och sociologi --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2024-11-13, 20:11
Medlem
Citat:
Visserligen kan jag förstå varför kriminella inte vill ha fler övervakningskameror, men folk som är laglydiga, känner de verkligen sig interigtetskränkta eller kan det vara som så att dessa som protesterar mot fler övervakningskameror, är också små kriminella ändå? D.v.s sysslar med små snatteri, om tillfället ges eller andra ''bagatell'' saker?

Vänta bara tills de kopplar kamerorna till automatisk ansiktsigenkänning och profilerma till register som varit i kontakt med psykiatrin, koronaspridare, åsiktsbrott osv. Målpersoner eller deras fordon brukar visas med röd ruta i sådana system.

Precis så fungerar systemen i andra länder som sverige vill kopiera
Citera
2024-11-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Exakt. Vi möjliggör första stegen mot en totalitär stat. Demokrati har inte varit på uppgång senaste tiden direkt.
Som inspiration så kunde följande saker vara orsak för gripande i DDR:
-Kritisera staten
-Lyssna på förbjuden radio
-Religiös aktivitet utanför statens kontroll
-Innehav av viss literatur
-Oberoende journalistik
-Demonstrationer

Skönt att ha kameror så att vi inte ska kunna göra något "förbjudet".

Med avsikt att motverka gäng så finns en lång lista av nya lagar som ska realiseras närmsta åren. De kommer precis som alla andra lagar att inte bara användas för sitt utsprungssyfte utan ändamålsglidning är standard enligt fra-lagsmaner.

Ja precis samma politiker som importerade gängen gnäller för ökade verktyg för att polisen inte kan göra sitt jobb under politiskt tillsatta polischefer.

Som vanligt kommer de nya lagarna heller inte användas till sitt ursprungsyfte.
Citera
2024-11-19, 11:07
Medlem
Citat:

Det är väl inte så trevligt att någon vet precis allt du gör. Även fast man är laglydig vill man kanske inte att någon ska sitta och kolla på en i väntan på bussen, Att någon sitter och kollar in i er trädgård under en familjemiddag blir väl lite fel? Det är som att man bjuder hem en främling på middag.
Citera
2025-01-01, 12:46
Medlem
Citat:

Kan bero på att det inte gör någon skillnad för vanligt folk, kamera hindrar inte någon från att begå brott, så du kan bli mördad ändå.
Men ändå måste vanligt folk betala för skiten igenom skatten!
I vanlig ordning så angriper Sverige problemet ifrån fel håll.
Vi behöver inte fler kameror! Vi behöver färe kriminella invandrare! Ta da! Problemet löst.
Citera
2025-01-01, 15:05
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag är inte kriminell, i alla fall inte med dagens lagar, jag går inte till horor, jag säljer eller köper inga droger som inte går att köpa över disk, jag är inte med i någon förening utöver hyresgästerna, facket och wwf - varav ingen änsålänge inte är olagliga, och det mest suspekta jag gör lär väl vara att sitta här på flashback, vilket än så länge inte skulle visas på någon övervakningskamera.

Så jag är inte rädd för egen del.

Jag är också för att kriminella som begår brott ska få det svårare och att det ska vara lättare att ta fram bevis för brottsligheten.

Kruxet med övervakningskameror är inte hur de används i dag. Jag är inte ett dugg rädd för att de skall missbrukas i någon större omfattning - i dag. (Det lär hända, men det gör det säkert med alla system.)

Men.

Vad händer om vårt samhälle övergår i nån form av diktatur? Vad händer med möjligheten att övervaka och spåra oss alla - när plötsligt frimärkssamlandet blir subversivt? När det som alla tycker är ok i dag - plötsligt blir olagligt?

Ähhh, säger kanske en del, sånt händer inte.

Ta lärdom av när tyskarna invaderade sina grannländer på 1940-talet, de tog vara på den ganska omfattande folkräkningen som fanns då.

Citat:
And as the Nazis moved across Europe, they got population data from the countries they invaded, and used it to identify people to be rounded up, put in labour camps and ultimately exterminated. In Norway, in the Netherlands, in France—once the Nazis took over, they got into data systems and used them to control the population.

https://www.abc.net.au/listen/progra...ctions/7860908

Så det som är oskyldig och nyttig informationsinhämtning nu - kan användas på ett sätt vi inte alls tänkt oss om några år.

Visst, vi kan tro och hoppas att det aldrig sker, att alla som får tag i bilder är rakryggade och hederliga personer - eller så kan vi försöka skydda oss mot OM det skulle bli elakingar som gör det.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in