2024-11-09, 18:39
Medlem
Paddprutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakush123
Tror det värsta som skulle hända är om folk skulle börja tycka synd om en eller helt flippa syn på en till utveckningsstörd när man egentligen är över snittet i intelligens osv. Skulle varit så irriterande.

Sorry, fattar inte hur svar på meddelanden/citera/svara på inlägg osv fungerar på den här plattformen, är rätt ny till FB
skrev ett individuellt inlägg som svar

" Ja, alltså folk gör ju de ibland
Det har hänt mig också, folk tror att jag inte förstår saker eller kan ta egna och välgrundade beslut om mitt liv
Jag låter dom ofta hållas, dom agerar utifrån nån moralisk inbillning dom har att dom vet bättre än vad jag gör
Det stärker deras självbild och får dom att må bra
Jag låter dom säga och tycka som dom vill och så gör jag det jag känner är rätt på mitt håll bara. "

Var de jag skrev.
Citera
2024-11-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddprutt
Sorry, fattar inte hur svar på meddelanden/citera/svara på inlägg osv fungerar på den här plattformen, är rätt ny till FB
skrev ett individuellt inlägg som svar

" Ja, alltså folk gör ju de ibland
Det har hänt mig också, folk tror att jag inte förstår saker eller kan ta egna och välgrundade beslut om mitt liv
Jag låter dom ofta hållas, dom agerar utifrån nån moralisk inbillning dom har att dom vet bättre än vad jag gör
Det stärker deras självbild och får dom att må bra
Jag låter dom säga och tycka som dom vill och så gör jag det jag känner är rätt på mitt håll bara. "

Var de jag skrev.

Du tänker helt rätt. Det nyttiga jag tar ifrån ditt svar och flera andras i denna tråden är att man ska köra sitt race och göra det som är bäst för sig själv och låta folk tro vad dem vill om hur man uttrycker sig. I guess så länge man inte gör något i ren onda anda mot någon. Men det är väl mer nåt sociopater gör.
Citera
2024-11-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Jag är som dig - ingen diagnos dock. Har svårt med diagnoser på funktionella människor. Bara för att jag är ärlig om världen runt mig så betyder det inte att man sitter på en diagnos.

Folk är generellt tråkiga, efterblivna, hjärntvättade och/eller ointressanta. Varför skulle det göra mig normal att låtsas som att det inte är fallet för att passa in i samhället? Vet inte vem som är värst, samhället som tvingar på människor diagnoser eller ni socialt efterblivna etc som godtyckligt tar på er dem för att ha nåt att skylla på.

Och nej, jag syftar inte på genuint sjuka människor som självklart ska ha rätt att vara sjuka och få hjälp.

Right. Känner typ att hade jag vågat skita i majoritetens läskiga masspsykos som vi ser driver på systemet som är vårt samhälle, hade jag varit över mina kollegor. Låter sociopat-varning eller som att jag har värsta egot nu men jag känner verkligen att jag borde veta bättre än att försöka passa in i NPC-samhället för att överleva. Det lär finnas andra sammanhang där man inte blir obehagad av det sociala, och ändå kan tjäna pengar och leva gott.
Citera
2024-11-09, 19:08
Medlem
Paddprutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakush123
Du tänker helt rätt. Det nyttiga jag tar ifrån ditt svar och flera andras i denna tråden är att man ska köra sitt race och göra det som är bäst för sig själv och låta folk tro vad dem vill om hur man uttrycker sig. I guess så länge man inte gör något i ren onda anda mot någon. Men det är väl mer nåt sociopater gör.

Ja, jag har ibland tänkt på den där sociopat/psykopat grejen och det jag kommit fram till är att
jag vill inte utnyttja andra människor, jag vill inte manipulera dom eller påverka dom på något sätt
Jag vill bli lämnad ifred, jag vill hålla på med mina egna intressen och få mina behov mötta
Ibland vill jag ha något från andra människor men då berättar jag för dom om vad det är jag vill, hur jag tänker och sådär så de är tydligt

Min tanke är att många har försökt få ut nått av mig men jag har missat vad dom vill för dom är otydliga
Genom att vara tydlig själv förhindrar jag sånt och får ibland det jag vill/behöver
Citera
2024-11-09, 19:27
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har två diagnoser, aspergers och ADD. Jag välkomnade de diagnoserna. Jag önskar att ADD-diagnos funnits när jag var barn. Man hade diagnos på MBD, men det var bara väldigt avvikande barn som fick diagnosen. Det var en blandning av ADHD, autism och dyslexi som kallades MBD.

Med en diagnos kanske jag hade fattat att försöka göra saker på mitt sätt, att det faktiskt hade en anledning att jag hade svårt med skolan då den inte passar mitt sätt att lära sig. Jag hade även fått lära mig att inte köra hårt och förakta vila. Och nej, det är inget som man bara lär sig.

De som bara har det vi kallade aspergers är ju väldigt olika det som kallades barndomsautism. Jag tycker det är synd att grupperna inte finns, för nu har folk börjat ifrågasätta om de med mildare autism har något. Det är massa tjafs om man ska ha diagnos även om man lyckas passa in i samhället trots att man vantrivs, mår dåligt och stressas. Om man går in i väggen så är det rätt bra att det finns en förklaring.

Är det dåligt att man får en diagnos som hjälper en att anpassa sitt liv så att det inte blir ett skitliv? De som är emot diagnoser har problem de inte fått hjälp med, så de tycker att alla ska kämpa själva.
Citera
2024-11-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Ja min fråga är ganska enkel, vad är syftet med att fundera över dessa saker?

Jag tror ts är intresserad av förståelse i hur ”de normala” fungerar och eventuella verktyg för att passa in bättre.
Citera
2024-11-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har två diagnoser, aspergers och ADD. Jag välkomnade de diagnoserna. Jag önskar att ADD-diagnos funnits när jag var barn. Man hade diagnos på MBD, men det var bara väldigt avvikande barn som fick diagnosen. Det var en blandning av ADHD, autism och dyslexi som kallades MBD.

Med en diagnos kanske jag hade fattat att försöka göra saker på mitt sätt, att det faktiskt hade en anledning att jag hade svårt med skolan då den inte passar mitt sätt att lära sig. Jag hade även fått lära mig att inte köra hårt och förakta vila. Och nej, det är inget som man bara lär sig.

De som bara har det vi kallade aspergers är ju väldigt olika det som kallades barndomsautism. Jag tycker det är synd att grupperna inte finns, för nu har folk börjat ifrågasätta om de med mildare autism har något. Det är massa tjafs om man ska ha diagnos även om man lyckas passa in i samhället trots att man vantrivs, mår dåligt och stressas. Om man går in i väggen så är det rätt bra att det finns en förklaring.

Är det dåligt att man får en diagnos som hjälper en att anpassa sitt liv så att det inte blir ett skitliv? De som är emot diagnoser har problem de inte fått hjälp med, så de tycker att alla ska kämpa själva.

Intressanta tankegångar. Jag hade nog också fått en diagnos om det funnits verktyg för det under min skolgång på 80-talet. Men eftersom jag tyckte om skolan och ansågs ha lätt för det upplevde jag inte problemen förrän långt senare.
Citera
2024-11-09, 20:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Intressanta tankegångar. Jag hade nog också fått en diagnos om det funnits verktyg för det under min skolgång på 80-talet. Men eftersom jag tyckte om skolan och ansågs ha lätt för det upplevde jag inte problemen förrän långt senare.

På den tiden var man OK elev om man inte störde. Jag klarade mig genom skolan med hyfsade betyg trots att jag inte gjorde läxor. Jag orkade inte det. Jag trodde att det var för att det var tråkigt. Jag lyckades snappa upp det viktigaste på lektionerna. Alla lärare undrade varför jag inte presterade bättre som hade läshuvud. På gymnasiet var man tvungen att göra läxor och jag försökte. I det fall det var möjligt, lånade jag en bok om ämnet då jag inte förstod läroböcker.

Hade du också alternativa sätt att klara skolan? Stötte du på problem efter skolan?
Citera
2024-11-09, 22:55
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Enligt dig är man idiot om man anser livet meningslöst kanske men du är väl inte en domare vad som anses med livet?
Ge mig ett argument varför livet skulle ha någon mening?
Mening har de saker och ting vars användning leder mot ett eller flera mål.
Mening har även de aktiviteter som leder mot ett eller flera mål.

Människor har känslor, tankar och behov som tillsammans interagerar för att sätta upp och prioritera mål.
Människor agerar efter situationen och deras mål. Dessa aktiviteter leder mot ett eller flera mål.

Saker och ting inkluderar andra människor. Till exempel ställer folk frågor på ett forum i hopp om att någon svarar något bra.

Att livet skulle vara meningslöst är, det kan jag försöka tänka på medan jag sover.
Citera
2024-11-09, 22:57
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Mening har de saker och ting vars användning leder mot ett eller flera mål.
Mening har även de aktiviteter som leder mot ett eller flera mål.

Människor har känslor, tankar och behov som tillsammans interagerar för att sätta upp och prioritera mål.
Människor agerar efter situationen och deras mål. Dessa aktiviteter leder mot ett eller flera mål.

Saker och ting inkluderar andra människor. Till exempel ställer folk frågor på ett forum i hopp om att någon svarar något bra.

Att livet skulle vara meningslöst är, det kan jag försöka tänka på medan jag sover.
Självklart är livet meningslöst. Den enda anledningen till att du ens kan fråga dig det är för att dina föräldrar knullade och du blev till. Ditt liv kanske hade en mening för dina föräldrar men livet i sig har givetvis ingen mening alls.
Citera
2024-11-09, 23:17
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Orkar inte läsa men jag är ssk inom psykiatrin. Folk får autism och adhd diagnoser höger o vänster de e out of control
Citera
2024-11-09, 23:27
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Orkar inte läsa men jag är ssk inom psykiatrin. Folk får autism och adhd diagnoser höger o vänster de e out of control
ännu en vänster som är man och sköterska antar en viss autism så du kanske kan svara TS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in