2024-11-08, 00:02
Medlem
Klosseklumps avatar
Har varit en ihärdig P1-lyssnare sedan ett par år innan 2000 och lärt och formats av mycket av mina favoriter där. Dessa tycker jag själv har kännetecknats av integritet, kompetens och intelligens. De har sällan varit flabbiga, formulerat sig effektivt och ofta kunnat mer än jag själv om en hel del. De har blivit allt färre och ersatta av individer med i stort sett motsatta egenskaper. Är det något som även andra har lagt märke till?

När det nyligen slog mig – och även uttalades mycket konkret – att Gunnar Bolin och Karsten Thurfjell går i pension och inte kommer höras mer i P1, tänkte jag och har alltjämt tänkt att det rör sig om en rörelse i tiden och undrar hur långvarig den kommer bli. Någon som varit mycket omtyckt av många och som nyligen gick i pension var Ingvar Storm. Gemensamt med de två tidigare namngivna har han och har praktiserat de egenskaper som jag skrev om tidigare. Men alltså ej längre.

Detta hade inte behövt vara ett problem ifall individer med denna kompetens ersattes av nya, men så sker inte. Istället hörs allt mer flabbande individer med taskigt språk och ointressanta budskap i P1. Jag tror det delvis beror på hur en del tongivande individer som bestämmer på Sverige Radio tror man gör för att föryngra lyssnarna och konkurrera effektivt med de allt fler poddar som skapas utanför Sveriges Radio.

Vore intressant att läsa om andra som har gjort liknande iakttagelser och vad ni tror och tycker om detta.
Senast redigerad av Klosseklump 2024-11-08 kl. 00:14.
Citera
2024-11-08, 01:25
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klosseklump
Har varit en ihärdig P1-lyssnare sedan ett par år innan 2000 och lärt och formats av mycket av mina favoriter där. Dessa tycker jag själv har kännetecknats av integritet, kompetens och intelligens. De har sällan varit flabbiga, formulerat sig effektivt och ofta kunnat mer än jag själv om en hel del. De har blivit allt färre och ersatta av individer med i stort sett motsatta egenskaper. Är det något som även andra har lagt märke till?

När det nyligen slog mig – och även uttalades mycket konkret – att Gunnar Bolin och Karsten Thurfjell går i pension och inte kommer höras mer i P1, tänkte jag och har alltjämt tänkt att det rör sig om en rörelse i tiden och undrar hur långvarig den kommer bli. Någon som varit mycket omtyckt av många och som nyligen gick i pension var Ingvar Storm. Gemensamt med de två tidigare namngivna har han och har praktiserat de egenskaper som jag skrev om tidigare. Men alltså ej längre.

Detta hade inte behövt vara ett problem ifall individer med denna kompetens ersattes av nya, men så sker inte. Istället hörs allt mer flabbande individer med taskigt språk och ointressanta budskap i P1. Jag tror det delvis beror på hur en del tongivande individer som bestämmer på Sverige Radio tror man gör för att föryngra lyssnarna och konkurrera effektivt med de allt fler poddar som skapas utanför Sveriges Radio.

Vore intressant att läsa om andra som har gjort liknande iakttagelser och vad ni tror och tycker om detta.

Även jag är P1-lyssnare sedan flera årtionden, men jag håller inte med dig.
Jo, jag kan sakna en del av de som med ålderns rätt har gått i pension, men tycker att P1 gör ett bra jobb när det gäller att ersätta dessa med andra.
P1 förändras i takt med att samhället i övrigt gör så, men kvalitetsmässigt tycker jag att de rent generellt lyckas bra.
Thomas Nordegren är ju en av mina favoriter som snart försvinner på grund av ålder, men så är det ju med tidens gång...
Citera
2024-11-08, 02:40
Medlem
Jag tycker Jonas Bonnier är riktigt bra, men då han matchas med Katherine Zimmerman blir det ändå rätt plågsamt att lyssna på. Jag hoppas han blir kvar på radion och får leda bättre program.
Gunnar Bolin kommer att saknas!

Jag tror att P1 är ganska vilset nu. P1 Morgon och Studio Ett går bara på tomgång nu med upprepande av dagens nyheter och absolut inga fördjupningar eller analyser. Att de tar in gäster och korrespondenter som upprepar nyheterna ännu en gång hjälper inte.

Dagens Eko är ju bara märkligt med sitt lättsamma låtsassamtalande/låtsasintervjuande.

Sen skulle jag verkligen vilja veta vad Louise Epstein har för hållhake på cheferna på radion. Att höra om hennes triviala vardagsupplevelser intresserar mig inte det minsta.
Citera
2024-11-08, 03:36
Medlem
Citat:

Har lyssnat mycket på p1 i över 40 år, men tycker nu att t om Godmorgon Världen och Studio Ett blivit ttramsiga och vänstervridna. Lyssnar hellre på engelsk radio, TalkTV och GBNews på youtube(livesändningar)
Citera
2024-11-08, 07:05
Medlem
Nicke08s avatar
Så det finns äldre män som finner ett värde i Sveriges Radio 2024.

Är man inte medveten om den kompakta vänster propagandan?

Vill man lyssna på propagandan?

Är det förnekelse, oförmåga, okunskap eller omognad? Eller ren njutning?

Undrar om detta inlägg får stå kvar.
Citera
2024-11-08, 07:38
Medlem
engammalfisks avatar
"Har varit en ihärdig P1-lyssnare sedan ett par år innan 2000 och lärt och formats av mycket av mina favoriter där. Dessa tycker jag själv har kännetecknats av integritet, kompetens och intelligens."

Lögner & trams snarare.
Citera
2024-11-08, 07:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Det finns en skiljelinje mellan vad som går bra och vad som blir urvattnat, och det är ängsliga mellanchefer. Gäller inte bara radio, utan även helt andra branscher och professioner. Det är väldigt trångt i baksätet och tyckande därifrån numera men desto svårare hitta bra förare som får manöverutrymme.

Om man skulle ge råd till P1, så har de en vinnarlucka nu (i ett havererande medialandskap). De har för länge sneglat på P3 och trott de behöver bli mer populära. De skall istället snegla på spetsiga poddar. Blir de på kuppen lite impopulära så får de ta det. P1 är i många delar bra, men ibland sipprar det in för mycket PK och "för de redan invigda".
Citera
2024-11-20, 06:59
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Jag tycker Jonas Bonnier är riktigt bra [...]
Hur definierar du ”bra” och vad är han ”bra” på?
Citera
2024-11-21, 01:03
Medlem
Citat:
Hur definierar du ”bra” och vad är han ”bra” på?
Han är kunnig och allmänbildad.
Tror aldrig jag stött på en människa som inte vet vad "bra" betyder?
Citera
2024-11-21, 07:32
Medlem
Joe Blows avatar
Hur kan ni skriva om P1s förfall utan att nämna att kanalen och hela SR sedan länge helt domineras av kvinnor? Oberoende av program och ämne låter det oftast som ett kacklande av lågutbildade flickor som oavbrutet skrattar och flamsar i ett försök att låta inbjudande till en klubb där alla tycker lika. Gissa vilken värdegrunden som råder där. Just det.
Citera
2024-12-01, 22:39
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Han är kunnig och allmänbildad.
Tror aldrig jag stött på en människa som inte vet vad "bra" betyder?
Du slår in öppna dörrar. Det betydelsefulla är vad man är bra på. Jag ifrågasätter inte att denne Bonnier är ”bra”, men frågan är ju i vad mån han är ”bra” på rätt saker. Enligt min uppfattning är han bra på det förväntade, det tråkiga och slätstrukna. Han har lärt sig hur man är artig och ger intryck av att vara ”belevad”. Belägg för detta var när det framkom hur han själv förbereder sig och sitt hem inför besök (minutiöst). Blott efternamnet och de galna förmåner som det ger dess bärare, bör förstås exkludera en sådan person från att prata i P1 och låtsas ha erfarenhet av och prata om en vardag och ett liv som motsvarar vad de flesta menar med dessa ord.
Senast redigerad av Klosseklump 2024-12-01 kl. 22:42.
Citera
2024-12-01, 23:37
Medlem
Jag slutade lyssna på P1 när de tog in Annika Lantz. Då visste man att det skulle gå utför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in