Citat:
Ursprungligen postat av
Klosseklump
Har varit en ihärdig P1-lyssnare sedan ett par år innan 2000 och lärt och formats av mycket av mina favoriter där. Dessa tycker jag själv har kännetecknats av integritet, kompetens och intelligens. De har sällan varit flabbiga, formulerat sig effektivt och ofta kunnat mer än jag själv om en hel del. De har blivit allt färre och ersatta av individer med i stort sett motsatta egenskaper. Är det något som även andra har lagt märke till?
När det nyligen slog mig – och även uttalades mycket konkret – att Gunnar Bolin och Karsten Thurfjell går i pension och inte kommer höras mer i P1, tänkte jag och har alltjämt tänkt att det rör sig om en rörelse i tiden och undrar hur långvarig den kommer bli. Någon som varit mycket omtyckt av många och som nyligen gick i pension var Ingvar Storm. Gemensamt med de två tidigare namngivna har han och har praktiserat de egenskaper som jag skrev om tidigare. Men alltså ej längre.
Detta hade inte behövt vara ett problem ifall individer med denna kompetens ersattes av nya, men så sker inte. Istället hörs allt mer flabbande individer med taskigt språk och ointressanta budskap i P1. Jag tror det delvis beror på hur en del tongivande individer som bestämmer på Sverige Radio tror man gör för att föryngra lyssnarna och konkurrera effektivt med de allt fler poddar som skapas utanför Sveriges Radio.
Vore intressant att läsa om andra som har gjort liknande iakttagelser och vad ni tror och tycker om detta.
Även jag är P1-lyssnare sedan flera årtionden, men jag håller inte med dig.
Jo, jag kan sakna en del av de som med ålderns rätt har gått i pension, men tycker att P1 gör ett bra jobb när det gäller att ersätta dessa med andra.
P1 förändras i takt med att samhället i övrigt gör så, men kvalitetsmässigt tycker jag att de rent generellt lyckas bra.
Thomas Nordegren är ju en av mina favoriter som snart försvinner på grund av ålder, men så är det ju med tidens gång...