Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-07, 22:41
Medlem
Ska precis ta ett blancolån på 400 000kr. Hittar ingen bank som ger lägre ränta än 7,7%.

I vilken bank har ni lån och till vilken ränta?
Citera
2024-11-07, 22:44
Vad ska du med lånet till?
Vilken bank folk har spelar ingen roll om du tänkt använda pengarna för skit.
Citera
2024-11-07, 22:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarbarn77
Ska precis ta ett blancolån på 400 000kr. Hittar ingen bank som ger lägre ränta än 7,7%.

Jag hoppas detta är en trolltråd.
Skippa blancolånet, du kommer bli bränd och snart sitter du här och gråter över att du inte har råd med ditt lån och resten av liv.
Citera
2024-11-07, 22:49
Medlem
Citat:

Vilken ränta du får baseras på hur din ekonomiska situation är. Så även om jag har 6.5% på ett blancolån hos Ikano bank, kanske du får en ränta på 8%.

7.7% är rätt okej, men vad fan ska du med 400 000 sek till? Köpa en ny handväska och fylla läpparna?
Citera
2024-11-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag hoppas detta är en trolltråd.
Skippa blancolånet, du kommer bli bränd och snart sitter du här och gråter över att du inte har råd med ditt lån och resten av liv.

Vi vet ju inte vad han ska med pengarna till, det kan vara så att han inte får bolån och har nån akut skada på huset t.ex som måste åtgärdas omedelbart för att inte förvärras innan den läggs ut till försäljning.
det finns ibland bra anledningar till att ta blancolån.
Citera
2024-11-07, 23:53
Medlem
Tänk på att ränteavdragen för blancolån kommer fasas ut med början nästa år
Citera
2024-11-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vilken ränta du får baseras på hur din ekonomiska situation är. Så även om jag har 6.5% på ett blancolån hos Ikano bank, kanske du får en ränta på 8%.

7.7% är rätt okej, men vad fan ska du med 400 000 sek till? Köpa en ny handväska och fylla läpparna?

Jag äger större fastighet med mark och fler byggnader på. Har precis skrivit kontrakt på uthyrning av en byggnad med tillträde 1 Februari. Fastighet kommer iordningställas för nya hyresgästen omgående.
Därav lån.

Har pratat med banken som föreslår blanco, anledningen är dom inte hinner med en ny värdering och omläggning av befintliga lån i tid.

Det är framförallt värdering som kommer ta tid då det är större areal som tillhör fastigheten.
Citera
2024-11-08, 00:11
Medlem
Citat:
Jag äger större fastighet med mark och fler byggnader på. Har precis skrivit kontrakt på uthyrning av en byggnad med tillträde 1 Februari. Fastighet kommer iordningställas för nya hyresgästen omgående.
Därav lån.

Har pratat med banken som föreslår blanco, anledningen är dom inte hinner med en ny värdering och omläggning av befintliga lån i tid.

Det är framförallt värdering som kommer ta tid då det är större areal som tillhör fastigheten.
Om det verkligen är din situation så ska du snarast byta bank.

Det behöver för övrigt inte vara banken som värderar. Är det ens någonsin de som gör det? Kolla med en mäklare. Men jag börjar tro att du bara hittar på.
Citera
2024-11-08, 00:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Därav lån.

Låter märkligt. De flesta banker tillåter att man höjer sitt bolån för renovering och liknande, och detta sker smidigt med en värdering av en mäklare.

Men gissar att blancolånet är till spel eller liknande.
Citera
2024-11-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Låter märkligt. De flesta banker tillåter att man höjer sitt bolån för renovering och liknande, och detta sker smidigt med en värdering av en mäklare.

Snälla. Det är en större fastighet. Ingen "vanlig" mäklare gör den här typen av värderingar.

Alla banker kräver en mäklare som tillhör dom vid den här typen av fastighet.

Fråga var. Bank och ränta.
Citera
2024-11-08, 00:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Snälla. Det är en större fastighet. Ingen "vanlig" mäklare gör den här typen av värderingar.

Alla banker kräver en mäklare som tillhör dom vid den här typen av fastighet.

Fråga var. Bank och ränta.
Och varför kan din bank inte erbjuda en mäklare?
Citera
2024-11-08, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus

Det är inte märkligt alls när det handlar om en lantbruks/skogsbruksfastighet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in