• 1
  • 2
2024-11-07, 13:43
Medlem
Mindbusinesss avatar
Trump lovar ju att höja tullavgifter radikalt. 10-20 procent för Europa och 100 procent för Kina.
Det talar ju för ett handelskrig.
Så min fråga är - ska man köpa eller sälja amerikafonderna, som hittills gått fantastiskt
Citera
2024-11-07, 13:46
Medlem
Inget som händer över en natt.. eller under hans 4 åriga period... köp
Citera
2024-11-07, 15:08
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Inget som händer över en natt.. eller under hans 4 åriga period... köp

Så du menar att hans tal om höjda tariffer är en bluff?
Citera
2024-11-07, 15:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Trump är en förhandlare. Hans ingångskrav är det du återger i trådstarten, men kommer knappast vara det man kommer överens om i slutändan. Undantagsregler och liknande kommer att införas. Dessutom kommer Trump behålla sänkningen av den federala bolagsskatten från 35% till 21%, kanske till och med sänka den ytterligare till 15%. Vidare föreslår han också någon form av skattesänkning för inkomst på arbete, övertid och dricks.

Poängen är, trots potentiellt ökade handelshinder så kommer amerikanska bolag och USA:s ekonomi i stort gynnas av Trumps förslag. Med andra ord, köp, köp, köp, köp.
Citera
2024-11-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Så du menar att hans tal om höjda tariffer är en bluff?

Sånt tar tid
Citera
2024-11-07, 23:28
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Sånt tar tid

Är du säker. En snabb googling gav följande svar;
Snabbt genomförande: I vissa fall kan presidenten införa tullar genom exekutiva order relativt omgående, potentiellt inom några veckor eller månader efter tillträdet.
Citera
2024-11-08, 11:05
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Trump lovar ju att höja tullavgifter radikalt. 10-20 procent för Europa och 100 procent för Kina.
Det talar ju för ett handelskrig.
Så min fråga är - ska man köpa eller sälja amerikafonderna, som hittills gått fantastiskt

Jag har inget avgjort svar.

Men den dagen då ett handelskrig bryter ut så skulle inte jag vilja vara placerat i Euro eller Sek , hellre i dollar , så det är nog ändå ett svar .
EU är redan inne i ett handelskrig med Kina (upp till 45% strafftullar på kinabilar f.o.m slutet av oktober) och Kinas kontring är i sin linda.
Lägg på 10-20% strafftullar på Eu till U.S. och Eu sitter med svarte Petter, där Tyskland dessutom slutat att fungerar som draglok för den europeiska ekonomin.
Jag har själv sålt allt i Svensk industri (fond) och lägger om till amerikafonder. Vi får se om det blev ett bra beslut längre fram.
Senast redigerad av Upplyften 2024-11-08 kl. 11:09.
Citera
2024-11-08, 14:40
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag har inget avgjort svar.

Men den dagen då ett handelskrig bryter ut så skulle inte jag vilja vara placerat i Euro eller Sek , hellre i dollar , så det är nog ändå ett svar .
EU är redan inne i ett handelskrig med Kina (upp till 45% strafftullar på kinabilar f.o.m slutet av oktober) och Kinas kontring är i sin linda.
Lägg på 10-20% strafftullar på Eu till U.S. och Eu sitter med svarte Petter, där Tyskland dessutom slutat att fungerar som draglok för den europeiska ekonomin.
Jag har själv sålt allt i Svensk industri (fond) och lägger om till amerikafonder. Vi får se om det blev ett bra beslut längre fram.

Håller med dig. Säljer inte utan köper mer.
Citera
2024-11-08, 18:17
Avstängd
Wadis avatar
Citat:
Håller med dig. Säljer inte utan köper mer.

Kronan är rekordlåg och amerikanska aktier är rekorddyra, nu är det rea! KÖÖÖP!
Citera
2024-11-08, 20:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Kronan är rekordlåg och amerikanska aktier är rekorddyra, nu är det rea! KÖÖÖP!

Nah ... Kronan har varit många gånger kring 8 kr . och under tre gånger under bara 2010-talet. Just nu är den 10.85

Man får fortfarande hyfsat valuta för en dollar. Det har varit mycket värre.

Det lär bli en rusning till dollarn när ett globalt handelskrig bryter ut. Och då Kronan kan faktiskt åter kan devalveras när investerare flyr EU och Sverige.
I.S.F. är det dubbel-Bingo. Köpta andelar amerikafonder till dagens kurs köper mer andelar. När handelskriget bryter ut så sjunker kronan och dollarn ökar = En Valutahävstång som heter duga. Vad kan valutaeffekten bli ? 10% minst på hela innehavet på ett enda år. Ifall det blir lite illa. Ännu mer än så om stackars SEK går ner till 8:- igen d.v.s. då snackar vi om 30% plus i valutaeffekt mot dollarn
Senast redigerad av Upplyften 2024-11-08 kl. 20:39.
Citera
2024-11-08, 20:38
Avstängd
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Nah ... Kronan har varit många gånger kring 8 kr . och under tre gånger under bara 2010-talet. Just nu är den 10.85

Man får fortfarande hyfsat valuta för en dollar. Det har varit mycket värre.

Det lär bli en rusning till dollarn när ett globalt handelskrig bryter ut. Och då Kronan kan faktiskt åter kan devalveras när investerare flyr EU och Sverige.
I.S.F. är det dubbel-Bingo. Köpta andelar amerikafonder till dagens kurs köper mer andelar. När handelskriget bryter ut så sjunker kronan och dollarn ökar = En Valutahävstång som heter duga
😦 Du förstår inte hur valutakurser fungerar 😂😂😂
Då det bara gick 8 kr på en dollar så var kronan mer värd mot dollarn.
Du ska verkligen inte hålla på med pengar och investeringar…
Citera
2024-11-08, 20:50
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
😦 Du förstår inte hur valutakurser fungerar 😂😂😂
Då det bara gick 8 kr på en dollar så var kronan mer värd mot dollarn.
Du ska verkligen inte hålla på med pengar och investeringar…

Men För fan.

Nu har jag blandat ihop det alldeles. Man ska inte dricka vin och läsa diagram samtidigt.
Du har alldeles rätt,

Men vad tror du själv ?

Finns det en framtid i dollarplaceringar ? Gentemot SEK i svensk industri ? Det kan vara en trickfråga eftersom vi exporterar mycket till Tyskland som håller på att tappa styrfarten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in