2024-11-06, 18:53
Medlem
Kan han sitta i 8 år till eller endast 4 eftersom han redan varit president i 4 år..
Citera
2024-11-06, 18:54
Medlem
MeatballOnStickss avatar
Trumps slemmiga svärson har knappt synts till och verkar hålla sig borta från politiken den här gången. Hoppas det i alla fall.
Citera
2024-11-06, 18:54
Medlem
Det var någon ointelligent filur i valtråden som påstod att Trump fick lägre röster i detta valet när röstningen inte ens är klar, ja han har just nu strax under 72 miljoner röster men det är bara ca 89 % som är räknat så en snabb uträkning ger vid handen att han får fler röster än 2020!
Citera
2024-11-06, 18:55
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flawlessfuck
Absolut så tror jag att det är Demokraternas fel.
Då är det inte möjligt att föra en seriös diskussion med dig.
Citera
2024-11-06, 18:55
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Nej, Trump vann inte stort, vilket är trådens rubrik. Jag har också sett epitetet "jordskredsseger", vilket inte är sant. Saken är den att USA har ett valsystem som känns en smula ålderdomligt. I alla delstater utom två, får den som får en majoritet av rösterna samtliga elektorsröster för den delstaten. En liten majoritet i många stater kan av den ovetande uttolkas som en kraftig majoritet. UK har ett liknande system med enmansvalskretsar och det leder till att man blir sittande med två partier och ingen utveckling. Med proportioneliga valsystem får man en annan vitalitet i det politiska livet. Dock bra med en spärr för småpartier för att förhindra kaos.
Som jag ser det har amerikanerna mycket mer alternativ att rösta på om man räknar in primärvalen än vad vi har i Sverige. Här har vi ett antal partier som för det mesta tycker samma sak i de flesta frågor. Inte mycket till valfrihet.
Att Trump blev vald 2016 trots att han hade sitt eget parti emot sig visar ju folkets makt att välja den politik de gillar.
Citera
2024-11-06, 18:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Kan han sitta i 8 år till eller endast 4 eftersom han redan varit president i 4 år..
4.

Om han nu inte går och självdör innan dess.
Citera
2024-11-06, 18:56
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrdrax
Grattis USA :

Detta var ert sista fria val .
Ni behöver inte bekymra er och rösta mer i framtiden som
mr Trump sa .

Grattis Världen:

Nu slipper vi krig och elände
Ukraina och Gaza krigen är snart ett minne blott.
Trump fixar det på 24 h

Någon klimat kris finns inte . Den är fake News .
Alltså ingenting att oroa sig över .

Vaccin är farligt så avskaffa dessa så blir vi friskare

Dårskap är vetenskap

Okunskap är kunskap

Lögn är sanning

Godnatt
Det är detta som gör debatten så förvirrande. Trump älskar ju vaccin. Såg inslaget på Joe Rogan häromdagen då han talade sig varm om vaccin. T.ex. hur förträffligt poliovaccinet varit för mänskligheten.

Klimatet ja, inte en jävel bryr sig. Tyvärr. Folk kör bil, konsumerar onödiga prylar och åker på semester. Dom slutade inte med detta bara för att Biden var president. Fatta att vi inte kommer sluta pumpa upp fossila bränslen så länge folk vill ha dem. De mest inbitna förespråkare för minskade co2 utsläpp är ofta de som orsakar mest utsläpp. Så nej, oavsett president kommer vi få se kraftigt höjda co2 halter och leva med konsekvenserna. För mig är det en klen tröst att kanske Harris kanske ojjat sig lite under tiden.

Och krigen. Vi får väl se. Trump pratar ju mycket om att han vill ha fred. Jag tror knappast så mycket kommer hända men om han mirakulöst skapar fred i Ukraina och Palestina så är jag väl glad för det-om det blir en någorlunda rättvis fred. Men så blir det inte. Harris har inte lyckats hon heller så ser inte så mycket att jaga upp sig över där heller.
Citera
2024-11-06, 18:57
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Åny; vad är det som "ligger bakom kriget" enl. dig? Vad anser du att det faktum att den psykotiske dvärgen i kreml inte har lyckats betvinga, och besätta, västra Ukraina "bevisar"? Hen drivs som tidigaer nämnt av sin "vision" om att "återupprätta" det ondskans imperium hen är en produkt av, men även av att stjäla Ukrainas naturtillgångar, eller hur?

Har Putin nån gång visat sig vilja ha västra Ukraina hittills? Har han någonsin sagt sig sträva efter det?

Vilka uttalanden får dig att tro att han vill återupprätta ondskans imperium och det viktigaste, vad skulle i så fall ingå? Har han nån gång uttryckt att han är ute efter hela Ukraina? Det är nyheter för mig då jag endast hört honom nämna östra delarna+Krim.

Bara för att Putin är maktgalen och inte bryr sig om civila liv betyder inte det att man kan sprida vad som helst. Det är fortfarande viktigt att hålla sig till sanningen. Misstolka mig inte. Jag är 100% mot Putin och skulle jubla högt om Ryssland fick en mer sansad och normal president.

Vi börjar dock bli rejält off topic.
Citera
2024-11-06, 18:58
Medlem
Titeln: "Stort"

Knappast, 3.5% som det ser ut just i skrivande stund. Ja, Trump har vunnit men som alltid i landet USA så är det marginellt.

Samla 10 personer slumpmässigt och inse att 5 av dessa röstade för Harris och 5 röstade för Trump.
Och att hälften av USA's befolkning nu är extremt missnöjda och andra hälften bara är glada att dom slipper "förlora".

Att vinna stort hade varit om Trump hade 70% eller mer.
Citera
Medlem
Leevancleef11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Endast fyra, man kan endast sitta två "terms" som det heter. En "term"= 4 år
Citera
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Äh, gemene medborgare varken orkar eller vill, och låter dess representanter (riksdagen) sköta det. Sen att det finns någon enskild individ som tycker annorlunda blir ganska irrelevant.

Skrämmande i så fall med tanke på vilka kokosnötter till politiker vi har i Sverige.

De är fan pinsamt dåliga.
Citera
2024-11-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det finns inget att diskutera i den frågan eftersom republikanernas och Trumps uttalanden är väl dokumenterade som Putinvänliga. Du har inget att delge mig när det gäller just fakta om Trump och Putin.

Haha vilken bra inställning du har, du är super expert på Trump/Putin

Att Putin inte gjorde några som helst angrepp mot andra nationer 2016-2020 borde vara bevis nog kan man tycka. Demokraternas fulspel med att kalla nån för Facist, Naziist, Hitler, eller Putin vän är skrattretande.

Jag har öppet sinne, jag kan övertalas. Ge mig nått bevis för att Trump har sagt nått om att stödja Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in