Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-03, 19:28
Medlem
mrscools avatar
Min partner som ej har vårdnad om sitt barn är nu i stadiet att det ska tas via rätten ang umgänge då barnets andra förälder inte samarbetar. Nu har min partner fått hem ett brev att familjerätten ska inhämta utdrag från socialregistret från personen i fråga och eventuell partner, samt brottsregister.
Mitt brottsregister är cleant men däremot har jag nån tusenlapp hos Kronofogden som jag gärna inte vill att min partner får reda på.

Är det något som syns? Försökt googla men får ingen klarhet riktigt i vad som syns i socialregistret.
Tack på förhand!
Citera
2024-11-03, 20:38
Medlem
Tror dom antingen syftar på personbevis eller så kan det vara socialens egna register. Ex om en orosanmälan har gjort så kommer det att synas i detta register..
Citera
2024-11-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrscool
Min partner som ej har vårdnad om sitt barn är nu i stadiet att det ska tas via rätten ang umgänge då barnets andra förälder inte samarbetar. Nu har min partner fått hem ett brev att familjerätten ska inhämta utdrag från socialregistret från personen i fråga och eventuell partner, samt brottsregister.
Mitt brottsregister är cleant men däremot har jag nån tusenlapp hos Kronofogden som jag gärna inte vill att min partner får reda på.

Är det något som syns? Försökt googla men får ingen klarhet riktigt i vad som syns i socialregistret.
Tack på förhand!
Såhär svarar Chatgpt

Citat:
När familjerätten gör en utredning i exempelvis vårdnads-, boende- eller umgängesfrågor, kan de hämta in uppgifter från socialregistret om de personer som utredningen berör. Socialregistret innehåller information om kontakter och insatser från socialtjänsten, och syftet med att hämta dessa utdrag är att ge familjerätten en bild av familjens sociala situation.

Det familjerätten kan få tillgång till kan inkludera:

1. Tidigare utredningar och insatser: Eventuella utredningar eller insatser från socialtjänsten som har gjorts tidigare, t.ex. stödinsatser, familjehemsplaceringar eller andra typer av sociala insatser.
2. Anmälningar och utredningar om barnets välmående: Uppgifter om anmälningar till socialtjänsten om oro för barnets hälsa och välmående. Det kan röra sig om orosanmälningar från t.ex. skola, vårdpersonal eller andra personer som varit oroliga för barnet.
3. Ekonomiskt bistånd och andra stödåtgärder: Information om familjen har varit i behov av ekonomiskt stöd eller andra former av stöd som socialtjänsten hanterar.
4. Eventuella beslut om omhändertagande eller LVU (lagen om vård av unga): Om det finns tidigare beslut om omhändertagande enligt LVU kan det ingå i utdraget, särskilt om det har relevans för barnets nuvarande eller framtida situation.
5. Sammanfattningar av kontakter med socialtjänsten: Dokumentation om kontakter mellan socialtjänsten och familjemedlemmarna, vilket kan innefatta information om samarbetssvårigheter, deltagande i insatser, eller andra relevanta faktorer.

Familjerätten gör detta för att få en så bred bild som möjligt och för att kunna bedöma om det finns faktorer i barnets sociala miljö som kan påverka barnets bästa, vilket är kärnfrågan i utredningen. Informationen är dock strikt begränsad till vad som är relevant för just den aktuella utredningen, och uppgifter som inte är nödvändiga för utredningen får inte inhämtas eller användas.
Citera
2024-11-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrscool

Tack på förhand!

Såvitt jag förstår så avses med socialregistret det register som finns om man har ett pågående ärenden hos socialtjänsten. Tror det ska gallras rätt ofta om inte en utredning inleds men förutom pågående ärenden man själv rimligtvis bör känna till så antar jag att även orosanmälningar etc. syns i socialregistret.
Citera
2024-11-04, 19:01
Medlem
mrscools avatar
Jamen då bör det ju vara lugners, jag har själv inga barn och inte haft med socialen att göra. Tack !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in