2024-11-03, 14:09
Avstängd
Det var väldigt länge sedan Morberg arbetade som kock, och han arbetar slaftigt och oseriöst. Han är väl en sån där som testar spagettin mot köksfönstret.
Citera
2024-11-03, 14:39
Medlem
F.Hansens avatar
Mmm det där var inte imponerande.
Salt i vattnet, stämmer. Ingen gul lök eller morot, inte bra. Klumpig köttfärs, inte bra.

Slarvigt utfört.

Tyvärr det sämsta han gjort nångång då typ allt annat är bra.
Citera
2024-11-03, 14:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Köttfärssås, ja.
Bolognese, nej.

Som amatör har jag mycket mer utbyte av att titta på Markus Aujalay.
Citera
2024-11-03, 14:52
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Ja för det avgör om du vill äta slafset eller inte.

Jag är bra kock nog för att veta att det han serverar smakar som det ser ut. Han har inte koll på grundsmakerna, hans flottiga sätt, dåliga rutin i köket, fingrar i hår och sedan mat och i munnen, säger mig allt jag behöver veta. Det han lagar kanske passerar som smörig slafsgryta bara för att han har just smör, grädde, salt och lite socker i det mesta... för mig ser han mest ut som en full tjackis i köket.
Citera
2024-11-03, 14:54
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Köttfärssås, ja.
Bolognese, nej.

Som amatör har jag mycket mer utbyte av att titta på Markus Aujalay.

Det finns en massa kändiskockar som är toppen!

Hur tror ni PM skulle stå sig i Kockarnas Kamp?
Citera
2024-11-03, 14:56
Medlem
Han är slafsig, slickar på fingrar och är allmänt äcklig bättre han jobbar som skådis.
Citera
2024-11-03, 14:57
Medlem
Gorillabass avatar
I mina ögon är han är en hafsig slafsig kock som doppar fingrarna i maten,
påminner mig mer om kocken i mupparna på crack.
Citera
2024-11-03, 14:57
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Han har väl jobbat i kök nån gång men e totalt värdelös på laga käk..
Han tror han är duktig

Har för sig som någon som kört in ett par feta linor koks och tagit ett par rejäla glas rödtjut på det. Utförande 2/10, själförtroende 10/10. Han är så nära en pastisch av Thorsten Flinck man kan komma...
Citera
2024-11-03, 15:15
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
1kg salt i pasta vattnet, ingen gul lök, ingen selleri, ingen morot(han använder socker istället), Massvis med Smör & olja för enbart 500g blandfärs, skryter om att han gör en bättre bolognese än majoriteten av Italienare.

Vänder mig till alla köttfärssås-fantaster

Alltså det här kan ju verkligen inte vara någon vidare bolognese öht? Att allt sändes på Mästerkocken gör det hela bara ännu värre.

Se gärna videon för att förstå hela TS....

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=4lDHE_WRQzc

Nä håller inte med. Lök skall i men håller 100% med om saltet. Typ 10g salt per 1dl vatten skall det vara . Oavsett pastarätt så skall ju sältan komma från Pastan och inte såsen. Så salta pastan som fan men håll tillbaka i såsen (och faktiskt lite socker i såsen) så blandar det sig bra i munnen
Citera
2024-11-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Duktig matlagare. Förmodligen jävligt god sås. Skönt att se nån som pissar på alla skitnödiga ursprungsbeskyddare som försöker få till någon slags "korrekt" version av en bolognese. Någon sådan finns nämligen inte och har heller aldrig funnits. Den första italienaren som gjorde en bolognese hade garanterat ingen selleri i såsen.

Råkade höra idioten på radio för 14 år sedan där just Per Morberg rappade ner på alla som lagade vad han ironiskt sa ”bolognese”. Sedan kom en lång harang om vad som inte fick vara i en bolognese och att det skulle vara si och så. Jag blev ursinnig över matfacismen och den skitnödiga tönteriet och stängde av.

Nu står han och får beröm över att han vågar kriga mot matpuritaner.

Faktum är väl att svenskar inte vanligtvis lagar bolognese utan köttfärssås, och det sköna med den maträtten är just att folk kan sväva ut och allas smakar olika men ofta väldigt gott. Så innerligt trött på snobberiet kring italiensk mat.
Citera
2024-11-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har du provat?
Det är skitäckligt salt!
Det är inte så att pastan fångar upp allt salt
Citera
2024-11-03, 15:21
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
1kg salt i pasta vattnet, ingen gul lök, ingen selleri, ingen morot(han använder socker istället), Massvis med Smör & olja för enbart 500g blandfärs, skryter om att han gör en bättre bolognese än majoriteten av Italienare.

Vänder mig till alla köttfärssås-fantaster

Alltså det här kan ju verkligen inte vara någon vidare bolognese öht? Att allt sändes på Mästerkocken gör det hela bara ännu värre.

Se gärna videon för att förstå hela TS....

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=4lDHE_WRQzc

Nä håller inte med. Lök skall i men håller 100% med om saltet. Typ 10g salt per 1dl vatten skall det vara . Oavsett pastarätt så skall ju sältan komma från Pastan och inte såsen. Så salta pastan som fan men håll tillbaka i såsen (och faktiskt lite socker i såsen) så blandar det sig bra i munnen Häll även i typ 1dl av pastavattnet i såsen så får den sälta och stärkelse så den tjockar på sej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in