2024-11-03, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Det var många konstigheter med "bolognesen", för det först så kokar han köttfärsen.
Dålig hygien, ser slarvigt ut allting, vitlöken ser ut som en clown har skärt, så här arbetar inte en kock.
Det heter inte "skärt" det heter "skurit" men du är kanske bättre som kock än att stava.
Citera
2024-11-03, 09:13
Medlem
Sladdarens avatar
Per är onödigt högfärdig kring sin matlagning som om det vore nåt upptäckar -rymdprojekt med atomklyvning där bara de bästa supersmartaste professorerna är med i thinktanken.. så orkar knappt titta på han

Ser ut som nåt Ragu liknande iaf i slutet av video som jag spolade snabbt till än en bolognese
Citera
2024-11-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
2,5% salt i vattnet, inte som medelhavet utan snarare i Nordsjön... Sen är hela hans Bolognese åt helvete. Han är en pajas. På vilka grunder kallar han sig kock? Han är väl skådis?
Han har väl jobbat i kök nån gång men e totalt värdelös på laga käk..
Han tror han är duktig
Citera
2024-11-03, 09:24
Medlem
Stör mig på att han använder en sked i kastrullen, det förstör väl ytan ?
Citera
2024-11-03, 09:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
1kg salt i pasta vattnet, ingen gul lök, ingen selleri, ingen morot(han använder socker istället), Massvis med Smör & olja för enbart 500g blandfärs, skryter om att han gör en bättre bolognese än majoriteten av Italienare.

Vänder mig till alla köttfärssås-fantaster

Alltså det här kan ju verkligen inte vara någon vidare bolognese öht? Att allt sändes på Mästerkocken gör det hela bara ännu värre.

Se gärna videon för att förstå hela TS....

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=4lDHE_WRQzc

Jag förstår inte vad som ska diskuteras, finns det ett intresse av att kritisera kändisars varianter på bolognese? Kommer det en ny tråd om Ewa Fröling som lagar en för jävlig bolognese också?

Storheten med bolognese är ju att den går att variera i oändlighet så att den kan tilltala alla smaklökar, och det är just det som är det intressanta, hur folk gör sin egen bolognese.

Men som någon annan skrev innan så är det ju en kötträtt och ska då smaka kött och inte som en vego-rätt där tomat tar över. Tar grödorna över för mycket så kallas det något helt annat.

Sen ska man komma ihåg att italienarnas mat grundar sig i fattigmans-hantverk och är alltså ingen mat som förädlats till kvalitativ matlagning. Italienarnas mat består till 99% av mjölrätter som mättar kostnadseffektivt och dåligt gammalt kött som man fyllde med vitlök, kryddor, ostar och smakrika grödor som tog bort den unkna smaken samt gärna en koktid på över 5 timmar så alla bakterier dör under tiden man såsar till torget och med yviga gester diskuterar dagens elände med övriga bolognese-sjudare.

Men återigen till Per då, han är en entertainer och jag tittar gärna på hans matlagning men äter den ogärna då maten liknar något Plura och GW tröstäter när spriten är slut.
Senast redigerad av billigost 2024-11-03 kl. 09:44.
Citera
2024-11-03, 10:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
1kg salt i pasta vattnet, ingen gul lök, ingen selleri, ingen morot(han använder socker istället), Massvis med Smör & olja för enbart 500g blandfärs, skryter om att han gör en bättre bolognese än majoriteten av Italienare.

Vänder mig till alla köttfärssås-fantaster

Alltså det här kan ju verkligen inte vara någon vidare bolognese öht? Att allt sändes på Mästerkocken gör det hela bara ännu värre.

Se gärna videon för att förstå hela TS....

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=4lDHE_WRQzc

Tycker han har rimligt med salt i vattnet. Folk mesar ofta med saltet.

Lite konstigt att han inte kör gul lök men annars tycker jag inte hans köttfärssås är så märklig. När man jobbar som kock får man lära sig att allt blir godare med smör, grädde och socker.

Fan va hon brunetten är kåt på Per!
Citera
2024-11-03, 10:25
Medlem
makuhiras avatar
Helt otroligt att folk fortfarande inte förstår att Moberg är en karaktär när han dansar runt i tv.

Är också alltid lika kul när hobbyexperter blir provocerad över småsaker. Klagar på att en carbonara innehåller si och så, men kallar gärna fabriksmaten de äter på fredagar för tacos
Citera
2024-11-03, 10:32
Medlem
Alla kockar passar inte för alla sorters matlagning. Han har helt uppenbart skolats i mitten av 80-talet som kock och har dessutom stort jaktintresse.
Han ska laga mat som passar i den kontexten.
Det är najs med smör och grädde , men på rätt plats .
Citera
2024-11-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
Helt otroligt att folk fortfarande inte förstår att Moberg är en karaktär när han dansar runt i tv.

Är också alltid lika kul när hobbyexperter blir provocerad över småsaker. Klagar på att en carbonara innehåller si och så, men kallar gärna fabriksmaten de äter på fredagar för tacos

Ja fabriken tillverkar mexikanska tacosen här i Landskrona. Cyklar ofta förbi Santa Maria.

Rent autentiskt central amerikansk cousin.

Läckert!
Citera
2024-11-03, 10:59
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
1kg salt i pastavattnet blir äckligt, ja.

Vilken tur då att det inte är 1 kg salt han häller i 😉
Citera
2024-11-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellKjellborn
Tomatsås, köttfärs, svamp, socker, vitlök. Nej den där mannen kan inte laga en köttfärssås.

Hela poängen är som han säger ”Jag tycker det är gott” och han sa också att det finns massvis med olika varianter och att alla får göra som de själva vill.

Hur svårt är det att leva efter en så enkel och jävligt bra devis? Där har han ju iallafall full pott med poäng och du får 0 poäng.

Det är knappast ett kilo salt. Inte ens en deciliter salt. Sockret är väl knappt en tesked och morot och socker är inte samma sak på långa vägar. Sockret ska du inte ens känna om du har det i din matlagning. Det ska bara runda av smaken.

Själv skulle jag inte vilja strunta i gula löken. Då struntar jag hellre i vitlöken om man ska strunta i något. Men som han säger, han tycker det är gott och jag tycker något annat är gott. Svårare än så är det inte.

PS. Han älskar att provocera och trolla i tv-rutan. Att man ens blir upprörd över något han gör är en vinst till honom.
Citera
2024-11-03, 11:41
Medlem
Månsans avatar
Morbergs bolognese är i huvudsak bra. Men varför måste han kladda så förbannat, välta omkull saker och göra hela köket till ett inferno av stök och utspilld mat?

Bra att skippa lök och öka mängden vitlök. Pastavattnet kan saltas hur mycket som helst eftersom pasta, praktiskt nog, har en gräns hur mycket salt som kan tränga in. Pasta kan inte bli för salt. Ingen har ätit pasta som smakat för mycket salt. Jag rekommenderar att blanda ner finhackad bacon som stekts i rikligt med smör. Ta med allt fett från baconstekningen. Passerade tomater blir bättre än krossade. Helt rätt med socker, en matsked lyfter tomatsmaken till höjder. Svartpeppar klart godare än vitpeppar. En kvarts till halv chili kan tillsättas. Ger en liten smula bett utan att bolognesen blir kryddstark. 1-2 matskedar vispgrädde lyfter smaken ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in