2024-11-02, 21:36
Avslutad
Det där är med TVshow än bra matlagning.
Citera
2024-11-02, 21:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Han säger en bra sak i början. Det är en personlig sak. Sedan om man själv tycker det blir gott, kommer förmodligen andra att göra det också.

Sedan skulle man ju personligen lagt till lite ketchup just för att göra eventuella italienare närvarade vansinniga.
Citera
2024-11-02, 21:52
Medlem
auruns avatar
Köttfärssås gör han men inte är det en Bolognese.
Citera
2024-11-02, 21:58
Medlem
EnCartes avatar
Åt en helt underbar bolognese när jag var i Italien första gången. Men den innehöll ingen köttfärs och med lök. Så jag tror Moberg svamlar. Havsvatten är inte grejen.
Citera
2024-11-02, 22:12
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
2,5% salt i vattnet, inte som medelhavet utan snarare i Nordsjön... Sen är hela hans Bolognese åt helvete. Han är en pajas. På vilka grunder kallar han sig kock? Han är väl skådis?

Du verkar ha dålig koll, men likförbannat full av åsikter, tröttsamt. Den som är en pajas, är du. Morberg är utbildad kock. Han arbetade på flera av Sthlms bättre krogar innan han utbildade sig till och blev skådis. Nu vet du. Nog sagt.
Citera
2024-11-02, 22:16
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror den är riktigt god den han gör. Jag hade gärna tagit den sån han gör den men gärna tagit lite gul lök till.

När det gäller salt i pastavattnet så ser det inte ut som att han tar 1 kg salt. Däremot så kan jag nog säga att det är normalt att folk tar på tok för lite salt i pastavattnet.

Ni som tar en-två nypor salt i pastavattnet. Prova att ta en kastrull i den storleken han har. Ta tre-fyra pastaportioner, rikligt med vatten och tre-fyra matskedar salt för att testa en gång. Det blir så jävla mycket godare.

Det är en ganska vanlig grej att de som kan laga mat kommenterar att vanligt folk inte förstår att de tar för lite salt i pastavattnet. Jag var själv en sån tills en god vän till mig som är krögare visade mig hur mycket salt han tar och när vi smakade av det så insåg jag med en gång att min saltkonsumtion kommer att öka ganska mycket. För det finns ingen återvändå till en nypa salt i pastavattnet.

I övrigt så är Morberg en riktigt bra kock.
Citera
2024-11-02, 22:21
Medlem
HassanVonEssens avatar
Duktig matlagare. Förmodligen jävligt god sås. Skönt att se nån som pissar på alla skitnödiga ursprungsbeskyddare som försöker få till någon slags "korrekt" version av en bolognese. Någon sådan finns nämligen inte och har heller aldrig funnits. Den första italienaren som gjorde en bolognese hade garanterat ingen selleri i såsen.
Citera
2024-11-02, 22:25
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Du verkar ha dålig koll, men likförbannat full av åsikter, tröttsamt. Den som är en pajas, är du. Morberg är utbildad kock. Han arbetade på flera av Sthlms bättre krogar innan han utbildade sig till och blev skådis. Nu vet du. Nog sagt.

Jag har sett honom laga en massa mat, det ser helt förjävligt ut alltihopa.
Citera
2024-11-02, 22:30
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag har sett honom laga en massa mat, det ser helt förjävligt ut alltihopa.

Ja, han har en egen stil. Han faller inte mig i smaken heller, hans person är aningen för yvig och högljudd för min smak. Men han vet garanterat vad han håller på med iaf, en erkänd kock.
Citera
2024-11-02, 22:34
Medlem
R0Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
1kg salt i pasta vattnet, ingen gul lök, ingen selleri, ingen morot(han använder socker istället), Massvis med Smör & olja för enbart 500g blandfärs, skryter om att han gör en bättre bolognese än majoriteten av Italienare.

Vänder mig till alla köttfärssås-fantaster

Alltså det här kan ju verkligen inte vara någon vidare bolognese öht? Att allt sändes på Mästerkocken gör det hela bara ännu värre.

Se gärna videon för att förstå hela TS....

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=4lDHE_WRQzc
Blandfärs är tjockismat, 12% nötfärs i olivolja är det man gör köttfärssås av.
Citera
2024-11-02, 22:59
Medlem
Har alltid fascinerats över att den mannen var med i Sveriges mästerkock, när han har usel hygien (ska alltid dra fingrarna genom sitt hår osv), beter sig som ett dampbarn och är egentligen bara kåt på att höra sitt egna svammel.
Citera
2024-11-02, 23:03
Medlem
Citat:
2,5% salt i vattnet, inte som medelhavet utan snarare i Nordsjön... Sen är hela hans Bolognese åt helvete. Han är en pajas. På vilka grunder kallar han sig kock? Han är väl skådis?

Han har varit kock i många år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in