Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-02, 13:59
Medlem
Har funderat lite p hur minnen ska vrderas och vad dom ger efter lite tid !

Har ett exempel..

Fr ca 7r sen s gjorde jag en resa som skulle innebra minnen fr livet och kostade relativt mkt ca 100K . Jag reste i 3 veckor till USA och San Francisco, Los Angeles och hann med 2 dagar i Vegas , slutnotan blev nog 125K med allt !

Fr ngot r sen s insg jag att jag sllan tnker p resan fast den eg var vl bra och hann se en hel del...D tnkte jag inte s mkt mer p det utan mest att jag typ aldrig tnker direkt p resan !

S igr s tnkte jag p att jag la ju s mkt pengar p resan fr att det skulle bli minnen fr livet s d tnkte jag hur mkt jag faktiskt minns....Nu blev jag frvnad att det var eg inte speciellt mkt utan ngra fragment hr och dr och p saker som dessutom var rtt triviala som att jag tyckte att duschen var dlig p ett stlle och att jag hade skoskav av nya skor jag hade kpt !

Men p det stora hela s vldigt lite faktiskt och det kunde stra mig litegrann !

Jag skulle pst att minnen jag hade pminner lite om det jag minns frn ngot helt obetydligt som t.ex ett gammalt jobb man hade fr 20r sen !

D slog det mig att om ngon skulle erbjudit sig att kpa mina minnen frn USA resan fr 10K och mina minnen skulle raderas s skulle jag troligen ta erbjudandet !

Tyckte jag resan var vrd 125K som jag hade sparat i 5r till nu i efterhand ? Nej faktiskt inte..!

Jag kanske r ensam som ens resonerar p detta stt ...
Citera
2024-11-02, 14:06
Medlem
DeadByDawns avatar
Jag har flera fina minnen jag ej hade "slt" om jag fick den mjligheten. De flesta av minnena kostade inte i nrheten av 125 tusen kr.

Vad jag n hade brnt 125k p hade jag nog ocks ngrat mig i efterhand, om det ej var en investering som gett avkastning vill sga. Dina minnen gav dlig avkastning p investeringen helt enkelt!
Det r dock svrt att veta i frvg hur bra minnen man fr av ngot innan man ftt upplevelsen, resan eller vad det nu r man vljer att lgga pengarna p.
Senast redigerad av DeadByDawn 2024-11-02 kl. 14:09.
Citera
2024-11-02, 14:09
Medlem
humanits avatar
Minnen kan vara bde positiva, neutrala eller bli negativa att bra. Vad dliga och goda upplevelser resulterar i som minnen vet man aldrig. Goda upplevelser och dliga erfarenheter kan bli bde gott och ont. Minnen r mnga gnger till fr att glmmas.
Citera
2024-11-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDawn
Jag har flera fina minnen jag ej hade "slt" om jag fick den mjligheten. De flesta av minnena kostade inte i nrheten av 125 tusen kr.

Vad jag n hade brnt 125k p hade jag nog ocks ngrat mig i efterhand, om det ej var en investering som gett avkastning vill sga. Dina minnen gav dlig avkastning p investeringen helt enkelt!

Ja det var faktiskt lite vad jag menade...

Jag minns mer av en bra film jag sett fr 10r sen som kostade 100kr p bio n 125K resa...

Man tror att minnen r s vrdefulla men nr jag tnker p en bra period och roliga minnen frn den tiden s blir jag nstan nostalgisk och melankolisk s man nstan blir lite ledsen ...

Sen spelar nog hjrnan en ett spratt...

Istllet fr att minnas det man vill minnas s lgger hjrnan saker p minnet som inte betyder ett jvla skit
Citera
2024-11-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanit
Minnen kan vara bde positiva, neutrala eller bli negativa att bra. Vad dliga och goda upplevelser resulterar i som minnen vet man aldrig. Goda upplevelser och dliga erfarenheter kan bli bde gott och ont. Minnen r mnga gnger till fr att glmmas.

Ja det r nog sant...

Dels vet man aldrig vad som blir ett minne fr livet och sen vad betyder ett gammalt minne eg ?
Citera
2024-11-02, 14:21
Medlem
Du r nog ganska ensam om att vrdera minnen i konkreta summor, ja.
Det verkar som att du hade ftt fr dig att nya upplevelser automatiskt skulle bli minnesvrda. S r det naturligtvis inte. Vi minns sdant som var srskilt roligt eller intressant, inte sdant som bara var unikt.

Att jaga eller frska kpa sig minnesvrda upplevelser r meningslst. Man fr satsa p att gra saker som man verkligen tycker verkar vara roligt, som man kan njuta av i nuet, s kanske de som en bonus ven utmynnar i att bli trevliga minnen.
Citera
2024-11-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Du r nog ganska ensam om att vrdera minnen i konkreta summor, ja.
Det verkar som att du hade ftt fr dig att nya upplevelser automatiskt skulle bli minnesvrda. S r det naturligtvis inte. Vi minns sdant som var srskilt roligt eller intressant, inte sdant som bara var unikt.

Att jaga eller frska kpa sig minnesvrda upplevelser r meningslst. Man fr satsa p att gra saker som man verkligen tycker verkar vara roligt, som man kan njuta av i nuet, s kanske de som en bonus ven utmynnar i att bli trevliga minnen.

Vrderingen av minnet i summor skrev jag mest fr att jag la ner mkt pengar...

Det jag menade med inlgget var nog att jag insg som du skrev att minnen gr inte att konstruera och ett minne frn en skitsak kan stta sig och ett roligt grej kan frsvinna...!
Citera
2024-11-02, 14:43
Medlem
humanits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Dels vet man aldrig vad som blir ett minne fr livet och sen vad betyder ett gammalt minne eg ?
ven glada och goda minnen fr livet kan bli tragedier, sorger och nostalgi. Detsamma kan glla det omvnda, tex att titta tillbaka p decennium i fngelsecell och komma ut lycklig.
Den bsta tnkbara livsresan gr nog en somalisk herde som slutar i ett slott i Monaco och dr dr knall fall i stroke. Teknologi, vrd, skola, kunskap och inkomster har kat tusenfalt men lyckan r densamma som p Jesus tid.
Citera
2024-11-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanit
ven glada och goda minnen fr livet kan bli tragedier, sorger och nostalgi. Detsamma kan glla det omvnda, tex att titta tillbaka p decennium i fngelsecell och komma ut lycklig.
Den bsta tnkbara livsresan gr nog en somalisk herde som slutar i ett slott i Monaco och dr dr knall fall i stroke. Teknologi, vrd, skola, kunskap och inkomster har kat tusenfalt men lyckan r densamma som p Jesus tid.

Helt korrekt ...

Jag brjar tror p det ocks
Citera
2024-11-02, 15:17
Medlem
Intressant! Tycker dock inte det betyder att det var vrdelst

Kper man minnen med resor?

Snarare frihet och avslappning fr fortstta plugga/jobba

Jag har rest mkt och fattar inte varfr folk ska ka till strnder p andra sida jorden?
Fr mkt mer fr pengarna i Europa

Men det har vl med friheten att ka till vrldens nde

Det hade ven varit intressant att underska vilka minnen folk gr runt och tnker
Jag hade grna betalt fr att slippa vissa minnen, men trauma r en del av livet
Citera
2024-11-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Intressant! Tycker dock inte det betyder att det var vrdelst

Kper man minnen med resor?

Snarare frihet och avslappning fr fortstta plugga/jobba

Jag har rest mkt och fattar inte varfr folk ska ka till strnder p andra sida jorden?
Fr mkt mer fr pengarna i Europa

Men det har vl med friheten att ka till vrldens nde

Det hade ven varit intressant att underska vilka minnen folk gr runt och tnker
Jag hade grna betalt fr att slippa vissa minnen, men trauma r en del av livet

Ja helt sjukt

Folk kan betala 70-80K fr en resa till Bali fr att typ sola och bada...

5r senare minns dom en lng flygtur och mjligen sanden mellan trna och kanske en matfrgiftning...

Skojar lite men lite sant
Citera
2024-11-02, 16:28
Medlem
Jag brjar faktiskt tro att man minns minsta lilla detalj till rimliga niver frn hela livet. Och jag tror drfr det r viktigt att vrda minnen oavsett vilken typ det r, "med vrda" syftar jag kanske mer p att rannsaka sig kring ett minne om det finns minsta tvivel om att man agerat rtt. Alternativt ta stllning till om man tyckte det eventuella vertrampet var befogat eller ej. Hela pongen med att ha ett "rent samvete bakom sig" och ta det p allvar. Man ska inte ljuga fr sig sjlv men ven det r ju omjligt att inte gra s man kanska ska stta upp ett regelverk kring vad man avser med "att ljuga till och med fr sig sjlv".

Kan tnka mig att det r ngot vlknt fenomen inom branchen, att det r det som r att meditera eller s. Men andra sidan sger sig ju folk som mediterar att de gr det fr att de mr bra av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in