Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-30, 18:53
Medlem
Hej!
Jag har dammat av en gammal 8 bit till dottern men problemet är att spelen funkar inte eller är svåra att starta. Jag har bytt connectorn.
Jag köpte ett Super Mario 3 som skulle funka enligt säljaren men det går heller inte att starta.

Är det någon som har tips på vad det kan vara? Har provat connectorn på en till konsoll också utan resultat samt testat två olika antennkablar.
Citera
2024-10-30, 18:55
Medlem
kl4sseKocks avatar
MEn du får bild på tvn? vad har du för tv?
Citera
2024-10-30, 19:00
Medlem
Låter som annat internt i konsolen då, kanske till pch med något så enkelt som smuts där man stoppar i spelen, kan ju testa köpa rengörings spray för elektronik men troligen är det kondensatorer som behövs bytas och möjligen läckt ut och skapat korrosion
Citera
2024-10-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
MEn du får bild på tvn? vad har du för tv?

Vi har köpt en äldre Andersson TV åt henne.
Fick bild på ett spel som fungerade bra.
Citera
2024-10-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Låter som annat internt i konsolen då, kanske till pch med något så enkelt som smuts där man stoppar i spelen, kan ju testa köpa rengörings spray för elektronik men troligen är det kondensatorer som behövs bytas och möjligen läckt ut och skapat korrosion

Ja jättekonstigt. Har blåst rent från damm och ser inga skador internt.
Citera
2024-10-30, 19:25
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacete
Ja jättekonstigt. Har blåst rent från damm och ser inga skador internt.

Du ska inte blåsa i kassetterna utan rengöra dess kontakter med sprit. T-Röd är tillräckligt stark och mild på samma gång. Doppa oanvända örontops i spriten och gnugga på kortet som sticker ut undertill. Har du fortfarande problem med att starta spelen efter ordentlig rengöring, får du gå vidare i felsökningen.
Citera
2024-10-30, 19:26
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Att få nintendospel att starta var alltid ett helvete.
Antar att det blir sakta blinkande grått/svart på tvn när du försöker starta det.
Bara att justera spelets position någon millimeter och testa igen, justera, testa igen i all evighet tills det startar.
Citera
2024-10-30, 19:31
Avstängd
Manginazs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=-ma7PKq-J8A

https://www.youtube.com/watch?v=vtw1rKsuU3g

Youtube, det är där man hittar lösningar på sina mek problem fortast.

Minns inte riktigt, men om man trycker på power utan en spel i, så reagerar väl teven/ får en signal?
Citera
2024-10-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Du ska inte blåsa i kassetterna utan rengöra dess kontakter med sprit. T-Röd är tillräckligt stark och mild på samma gång. Doppa oanvända örontops i spriten och gnugga på kortet som sticker ut undertill. Har du fortfarande problem med att starta spelen efter ordentlig rengöring, får du gå vidare i felsökningen.

Ja jag menade att jag blåst ren konsollen med tryckluft på burk. Kassetterna är rengjorda och ser fina ut
Citera
2024-10-30, 19:48
Medlem
Försent nu kanske, men köp ett Nes mini. Inte värt att krångla med original.
Citera
2024-10-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
https://www.youtube.com/watch?v=-ma7PKq-J8A

https://www.youtube.com/watch?v=vtw1rKsuU3g

Youtube, det är där man hittar lösningar på sina mek problem fortast.

Minns inte riktigt, men om man trycker på power utan en spel i, så reagerar väl teven/ får en signal?

Tackar ska kika på de där
Citera
2024-10-30, 19:53
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacete
Ja jag menade att jag blåst ren konsollen med tryckluft på burk. Kassetterna är rengjorda och ser fina ut

Du kan även pröva att inte trycka ner kassetten, nu när du bytt connector. Vissa spel startar enklare på det sättet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in