Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Vilket parti företrädde du?
Edit: Såg nu att du inte ville svara på den frågan, ber om ursäkt.
En annan fråga: Upplevde du att nämndemännen röstade i enlighet med partiboken? D.v.s att ex miljöpartister och vänsterpartister gärna ville ge TUT/PUT/medborgarskap fastän juristdomaren inte ansåg det, och att Sverigedemokrater inte ville ge TUT/PUT/medborgarskap fastän juristdomaren ansåg det?
Mer generellt har jag inte alltid haft vetskap om vilka partier olika nämndemän representerat. Ibland har vi lunchat tillsammans och då har det förstås varit ett ämne vi ofta kommit in på. De jag suttit med har oftast representerat (M) eller (S). Jag tror det är de enda partier jag konkret "stött på" även om jag säkert suttit nämndemän från andra partier också. Jag har inte uppfattat att någon röstat i enlighet med egna uppfattningar, vare sig partirelaterade eller andra. Det enda som varit generellt tydligt är att cynismen är ganska utbredd. När man sitter och lyssnar på berättelser från personer från X-land som alla hävdar sig ha varit utsatta för ungefär samma sak så blir det indirekt så att man jämför fallen med varandra. Det är vanligt att fallen från samma land är snarlika och i praktiken är det inte alltid sannolikt att alla har råkat ut för precis samma grej. Att vissa har gjort det vore inte konstigt men när du sitter med på förhandling 10 eller 15 där i princip samma historia upprepas så blir det lite tjatigt. När man ställer kontrollfrågor om olika detaljer så minns de ibland ingenting om det eller ger ologiska svar.
Det uppdrag man har som nämndeman är att tillämpa lagen, inte att själv sitta och tycka saker. Det är något som man trycker väldigt hårt på under utbildningarna som hålls i domstolen. Jag har själv haft flera fall där jag bytt uppfattning under förhandlingens gång. När jag läst pappren i förväg har jag fått bilden av att det varit "ett solklart avslag" men sedan har det visat sig att det det inte alls var så enkelt.
Under en dag i domstolen har man en eller flera muntliga förhandlingar (alltså "rättegångar"). Det kan vara en på förmiddagen och en på eftermiddagen eller flera förhandlingar med mindre/enklare mål som man sitter och diskuterar i ett konferensrum, utan att höra någon fysiskt. Efter att ha avslutat en dragning har juristdomare och nämndemän en diskussion där alla får säga sitt. En viktig del av domarens arbete är att lotsa nämndemännen genom juridiken. Det kan ofta vara så att den sökande hävdar en lång rad olika saker. Då kan domaren säga att påstående ett är uteslutet av vissa skäl men att påstående två beror på hur vi bedömer personens berättelse. Då får alla säga sitt om det och om det finns blandade meningar kan man ha omröstning. För det mesta var alla överens.
De fall som kommer till Migrationsdomstolen är i de flesta fall ärenden från Migrationsverket där sökanden fått avslag. I de allra flesta fall brukar domstolen bekräfta att det Migrationsverket gjort en korrekt bedömning. Ibland blir det ändring men det sker förhållandevis sällan. Ibland kan det bli ändring i formalia (paragraf B istället för paragraf A ska användas) men avslag iallafall.