2024-10-28, 14:26
Medlem
Vill böja med att säga att jag i veckan ska kontakta mäklare för husvärdering, men vill gärna ha inputs och erfarenheter. I våras meddelande Skatteverket om en rejäl upptaxering, vilket vi godkände då hus i närheten säljs för 3.5-4 miljoner och mer. Vårt nya taxeringsvärde landade på 3.7 miljoner.

Nu verkar banken mena att huset kan vara värt runt 2-2.5 miljoner, men isåfall betalar vi ju alldeles för högt taxeringsvärde. Går taxeringsvärdet att ändra på i efterhand isåfall, om nu mäklaren skulle hålla med banken?

Någon med erfarenhet?
Citera
2024-10-28, 14:31
Avstängd
Va säger banken om Skatteverkets beslut?
Citera
2024-10-28, 14:46
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vill böja med att säga att jag i veckan ska kontakta mäklare för husvärdering, men vill gärna ha inputs och erfarenheter. I våras meddelande Skatteverket om en rejäl upptaxering, vilket vi godkände då hus i närheten säljs för 3.5-4 miljoner och mer. Vårt nya taxeringsvärde landade på 3.7 miljoner.

Nu verkar banken mena att huset kan vara värt runt 2-2.5 miljoner, men isåfall betalar vi ju alldeles för högt taxeringsvärde. Går taxeringsvärdet att ändra på i efterhand isåfall, om nu mäklaren skulle hålla med banken?

Någon med erfarenhet?
Banken menar inget annat än att de vill ha en oberoende värdering av huset för att låna ut pengar till er även om det innebär att ni måste städa för att ta dit en mäklare. Är det så svårt att förstå?

Citera
2024-10-28, 15:24
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Någon med erfarenhet?

Det är svårt att hålla nere taxeringsvärdet, jag lyckades under några år genom att på skatteverketshemsida manuellt gå in och sätta standarden för badrum, kök och så vidare. Men för ett år sedan så bumpade de upp den från 6.8 till 9.5 i ett bräde och det finns inget mer jag kan göra. Det är ju tyvärr markpriset som sätter en stor del av värderingen och det är inte mycket du kan göra åt det.
Citera
2024-10-28, 15:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Någon med erfarenhet?

Det är ointressant vad banken menar att huset är värt. Banken har, vad som går att läsa sig till i din andra tråd, på sin höjd gjort en skrivbordsvärdering, om ens det. Varför lägger du deras bedömningen till grund för någon slags marknadsvärdering? Du har ju inte haft någon på plats som värderat huset än, enligt din andra tråd (FB) Har bankerna blivit restriktiva med att belåna sitt hus?
Citera
2024-10-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Banken menar inget annat än att de vill ha en oberoende värdering av huset för att låna ut pengar till er även om det innebär att ni måste städa för att ta dit en mäklare. Är det så svårt att förstå?

Det är ju två lika frågor cså jag ställer två frågor.
Citera
2024-10-28, 15:47
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:

Någon med erfarenhet?

Taxeringsvärdet kan vara lägre än 75% av husets värde men också högre.
Du får oavsett betala högsta fastighetsavgiften på 9525kr

Bankerna vill ju inte att du ska slippa amortera så därför påstår dom att ditt hus är värd mindre än vad det kanske är värt. Värdera huset och byt bank om det nu är därför du krånglar med banken.
Citera
2024-10-28, 16:17
Medlem
Citat:

Någon med erfarenhet?

Det här var ett problem när vi hade fastighetsskatt, nu med en avgift på max 9525 per år spelar det ingen roll om huset är taxerat till 1.5 milj eller 150.
Citera
2024-10-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Taxeringsvärdet kan vara lägre än 75% av husets värde men också högre.
Du får oavsett betala högsta fastighetsavgiften på 9525kr

Bankerna vill ju inte att du ska slippa amortera så därför påstår dom att ditt hus är värd mindre än vad det kanske är värt. Värdera huset och byt bank om det nu är därför du krånglar med banken.

Ok! Då förstår jag! Nej, vi har amorterat massor och har inget emot det, frågan var om vi kan belåna huset för 500 000 kr, men banken nekade med hänvisning till husets låga värde. Då skulle vi ha lån på 2.4 miljoner med inkomster på 120 000/mån, men vi ska kolla om banken godkänner en mäklarvärdering, det är ju det enda man kan göra. Ville mest bara sondera om det finns folk som fått taxeringsvärdet man inte alls kan lita på.

När jag tittade på taxeringsbeslutet, så hade de satt ett högt värde på själva byggnaden. Jag är dålig på sådant här och har ingen aning om varför de kan ha gjort det 🤔
Citera
2024-10-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det är svårt att hålla nere taxeringsvärdet, jag lyckades under några år genom att på skatteverketshemsida manuellt gå in och sätta standarden för badrum, kök och så vidare. Men för ett år sedan så bumpade de upp den från 6.8 till 9.5 i ett bräde och det finns inget mer jag kan göra. Det är ju tyvärr markpriset som sätter en stor del av värderingen och det är inte mycket du kan göra åt det.

Av ren nyfikenhet, varför har du försökt minska taxeringsvärdet (i närtid) ? misstänker du att det kommer införas ny fastighets/förmögenhetsskatt?
Citera
2024-10-28, 18:35
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Av ren nyfikenhet, varför har du försökt minska taxeringsvärdet (i närtid) ? misstänker du att det kommer införas ny fastighets/förmögenhetsskatt?

Jag trodde då, men inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in