Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-28, 10:01
Medlem
Extremeflys avatar
Polisen utreder ett grovt brott i Skurup. En man i 60-årsåldern har frihetsberövats, misstänkt för mord. Offret är en kvinna.

https://www.ystadsallehanda.se/2024-...anks-for-mord/

Någon som vet mer, eller adress? Tycks ju vara någon form av relationsvåld.
Citera
2024-10-28, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Polisen utreder ett grovt brott i Skurup. En man i 60-årsåldern har frihetsberövats, misstänkt för mord. Offret är en kvinna.

Någon som vet mer, eller adress? Tycks ju vara någon form av relationsvåld.

Nått nytt
Citera
2024-10-28, 18:22
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knuda82
Nått nytt
Här några citat från en uppdaterad artikel från Ystad Allehanda och länk till AB som har en pytteartikel. För jävligt att mordfall nuförtiden knappt nämns i pressen. När jag var barn så skrev man ju i åravis om ett mordfall - nu är det inte ens vardagsmat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-mord-i-skurup

Polisen kallades till en adress i Skurup på söndagsmorgonen.

– Vi har ett grovt brott.

I samband med att polisen var på plats frihetsberövades en man i 60-årsåldern.

Brottet rubriceras initialt som mord.

Vilken relationen mannen och kvinnan hade till varandra vill han inte kommentera.

– Vi kommer att hålla ett antal förhör och även skicka material för teknisk undersökning. Det blir även en rättsmedicinsk utredning.

Senast på onsdag ska åklagaren fatta beslut om han ska begära 60-åringen häktad.
Någon som vet vem den misstänkte är?
Senast redigerad av kubun 2024-10-28 kl. 18:25.
Citera
2024-10-28, 19:38
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Här några citat från en uppdaterad artikel från Ystad Allehanda och länk till AB som har en pytteartikel. För jävligt att mordfall nuförtiden knappt nämns i pressen. När jag var barn så skrev man ju i åravis om ett mordfall - nu är det inte ens vardagsmat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-mord-i-skurup

Polisen kallades till en adress i Skurup på söndagsmorgonen.

– Vi har ett grovt brott.

I samband med att polisen var på plats frihetsberövades en man i 60-årsåldern.

Brottet rubriceras initialt som mord.

Vilken relationen mannen och kvinnan hade till varandra vill han inte kommentera.

– Vi kommer att hålla ett antal förhör och även skicka material för teknisk undersökning. Det blir även en rättsmedicinsk utredning.

Senast på onsdag ska åklagaren fatta beslut om han ska begära 60-åringen häktad.

I en så liten håla borde ju folk sett var polisen har hållit till hela dagen. Östergård eller Munkaholm är ju inte helt otänkbart.
Citera
2024-10-28, 20:18
Medlem
Citat:
I en så liten håla borde ju folk sett var polisen har hållit till hela dagen. Östergård eller Munkaholm är ju inte helt otänkbart.

Får väll se
Citera
2024-10-28, 21:38
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Knuda82
Får väll se

Tyvärr så tror jag knappt att vi kommer få veta så mycket mer, om inte folk med lokalkännedom kan tänka sig att bidra med något. Dessa misstänkta mordfall brukar ofta som kubun säger bara få en notis, sedan en till notis när mgm släpps ur häkte eller liknande. Sedan helt tyst, så man får kanske inte ens veta om FU läggs ner. Så kom igen nu Skurup, vi kan inte sitta och vänta på svepande uttalanden från polisen!
Citera
2024-10-29, 21:49
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gqrm
Tyvärr så tror jag knappt att vi kommer få veta så mycket mer, om inte folk med lokalkännedom kan tänka sig att bidra med något. Dessa misstänkta mordfall brukar ofta som kubun säger bara få en notis, sedan en till notis när mgm släpps ur häkte eller liknande. Sedan helt tyst, så man får kanske inte ens veta om FU läggs ner. Så kom igen nu Skurup, vi kan inte sitta och vänta på svepande uttalanden från polisen!
Mordmisstänkt 60-åring på fri fot: ”Misstankarna mot honom har försvagats”
29 oktober 2024 12:52

– Vi har nu släppt honom, berättar åklagare Mathias Larsson. Mordutredningen fortsätter dock.

Beslutet fattade han sedan han tagit del av det preliminära resultatet från den rättsmedicinska undersökningen.

Förundersökningen läggs dock inte ner.

– Vi måste invänta det definitiva svaret från rättsläkare. Därefter tar vi ställning till om förundersökningen kan läggas ner, säger Mathias Larsson.

Låter med andra ord som ett mycket lågprioriterat ärende att så fort som möjligt lägga åt sidan - inget att se - okej, nästa!
Citera
2024-10-29, 21:58
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:

– Vi har nu släppt honom, berättar åklagare Mathias Larsson. Mordutredningen fortsätter dock.

Beslutet fattade han sedan han tagit del av det preliminära resultatet från den rättsmedicinska undersökningen.

– Vi måste invänta det definitiva svaret från rättsläkare. Därefter tar vi ställning till om förundersökningen kan läggas ner, säger Mathias Larsson.

Låter med andra ord som ett mycket lågprioriterat ärende att så fort som möjligt lägga åt sidan - inget att se - okej, nästa!

Man kan ju fråga sig vad som fick dom att misstänka mord. Kan ju knappast tro att dom plockar in alla män/kvinnor vars partner avlider.
Citera
2024-10-30, 18:57
Medlem
Citat:

Precis den sortens artikel jag väntade mig. Tack för citering av innehåll! Det är så många ärenden som hanteras just så här och artiklarna ser fan alltid likadana ut. Vi kan nog anta att de kommer lägga ner FU men det är inte säkert att media öht kommer nämna det. Och i princip aldrig får man veta vad rättsläkare kommer fram till. Man ska bara acceptera att det var väl inget mord då. Personligen tycker jag det är svårt att acceptera, med så lite info. Det finns såklart mord som går oupptäckta förbi och bara för att en FU läggs ner så betyder ju inte det att brott inte begåtts.

Citat:
Man kan ju fråga sig vad som fick dom att misstänka mord. Kan ju knappast tro att dom plockar in alla män/kvinnor vars partner avlider.
Vad jag förstår så är det rutin att hantera ett oklart dödsfall som misstänkt mord för att kunna ta till vissa polisiära åtgärder. Men ja, är det verkligen rutin att plocka in partnern alla dessa gånger? För det verkar mycket ofta vara just det de gör.
Citera
2024-10-30, 19:37
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gqrm
Precis den sortens artikel jag väntade mig. Tack för citering av innehåll! Det är så många ärenden som hanteras just så här och artiklarna ser fan alltid likadana ut. Vi kan nog anta att de kommer lägga ner FU men det är inte säkert att media öht kommer nämna det. Och i princip aldrig får man veta vad rättsläkare kommer fram till. Man ska bara acceptera att det var väl inget mord då. Personligen tycker jag det är svårt att acceptera, med så lite info. Det finns såklart mord som går oupptäckta förbi och bara för att en FU läggs ner så betyder ju inte det att brott inte begåtts.

Vad jag förstår så är det rutin att hantera ett oklart dödsfall som misstänkt mord för att kunna ta till vissa polisiära åtgärder. Men ja, är det verkligen rutin att plocka in partnern alla dessa gånger? För det verkar mycket ofta vara just det de gör.

Känns som att det är något dom döljer. Tecken på skador kanske? Tanten var väl i 60 års åldern , så blåmärke kanske finns.
Citera
2024-10-30, 21:54
Medlem
Citat:
Känns som att det är något dom döljer. Tecken på skador kanske? Tanten var väl i 60 års åldern , så blåmärke kanske finns.

Ja någon omständighet utöver att hon är död måste det ju vara, som gör att det blir misstänkt. Och vad det då är, det döljer de ju. Det har du rätt i. Och visst jag fattar att medan FU pågår så kan de inte ge detaljer och sedan vill de av någon anledning inte göra det om de lägger ner. Men det är ju det som är så frustrerande, man undrar ju vad som hänt alldeles oavsett. Går det en mördare lös i Skurup som (snart) kom undan med allt, eller gör det inte det?
Citera
2024-10-30, 22:59
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Hon var 70 år han är i 60-årsåldern. Inga ytliga skador eftersom han släpptes men det går ju att kväva en människa med en kudde eller förgifta. Det är väl dödsorsaken som ännu inte är fastlagd - mordutredningen fortgår ju. Det fanns mer i texten men det går ju inte att kopiera rakt av utan man måste sovra pga upphovsrätt till artikeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in