Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
https://www.ystadsallehanda.se/2024-...anks-for-mord/Mordmisstänkt 60-åring på fri fot: ”Misstankarna mot honom har försvagats”
29 oktober 2024 12:52
– Vi har nu släppt honom, berättar åklagare Mathias Larsson. Mordutredningen fortsätter dock.
Beslutet fattade han sedan han tagit del av det preliminära resultatet från den rättsmedicinska undersökningen.
Förundersökningen läggs dock inte ner.
– Vi måste invänta det definitiva svaret från rättsläkare. Därefter tar vi ställning till om förundersökningen kan läggas ner, säger Mathias Larsson.
Låter med andra ord som ett mycket lågprioriterat ärende att så fort som möjligt lägga åt sidan - inget att se - okej, nästa!

Precis den sortens artikel jag väntade mig. Tack för citering av innehåll! Det är så många ärenden som hanteras just så här och artiklarna ser fan alltid likadana ut. Vi kan nog anta att de kommer lägga ner FU men det är inte säkert att media öht kommer nämna det. Och i princip aldrig får man veta vad rättsläkare kommer fram till. Man ska bara acceptera att det var väl inget mord då. Personligen tycker jag det är svårt att acceptera, med så lite info. Det finns såklart mord som går oupptäckta förbi och bara för att en FU läggs ner så betyder ju inte det att brott inte begåtts.
Citat:
Ursprungligen postat av
Extremefly
Man kan ju fråga sig vad som fick dom att misstänka mord. Kan ju knappast tro att dom plockar in alla män/kvinnor vars partner avlider.
Vad jag förstår så är det rutin att hantera ett oklart dödsfall som misstänkt mord för att kunna ta till vissa polisiära åtgärder. Men ja, är det verkligen rutin att plocka in partnern alla dessa gånger? För det verkar mycket ofta vara just det de gör.