Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-27, 10:23
Medlem
Hej,

Köpte en V60 via Bilia för 2,5 år sedan, med Volvo Selekt (dvs nybilsgaranti i två år på en begagnad bil som Volvo noggrant gått igenom och bedömt skicket på, den var ca två år gammal och hade gått ca 6500 mil vid köpet).

Säljaren sålde på mig en lösning där vi finansierade del av köpet via ett lån, och erbjöd då ett förmånligt serviceavtal som skulle täcka alla servicekostnader de första 6 månaderna. Serviceavtalet skulle alltså enligt säljaren innebära att vi betalade en fast månadskostnad och i utbyte mot det inte behöva betala för några planerade serviceåtgärder vid varje kommande service (sådant som inte omfattas typ vindrutetorkare som slits ut etc skulle dock inte omfattas; det är ju förståeligt). I serviceavtalet ligger också att man bara får underhålla och serva bilen på Bilia-godkända anläggningar, vilket vi alltid gjort.

Nu närmar sig bilen 10 000 mil och den larmar för att service är påkallad. När jag då kontaktar en Bilia-verkstad och ska boka in en tid, så ringer verkstadscoachen mig och han säger mer eller mindre ”jag vet inte vad det är för serviceavtal Bilia fått dig att teckna men det här serviceavtalet täcker inte väldigt många av de saker som nu måste åtgärdas vid det här servicetillfället, du har ett serviceavtal som heter ”Anpassad” men det här servicetillfället är en Bas-service” och så räknade han upp en diger lista på allt som behövde göras nu. Jag bad honom speca det noggrant, då sa han att kunde skicka underlag eller en förteckning över allt som behöver göras. Det jag fick var bifogat:

https://ibb.co/LJ3Zx0y

Min första fundering är om det är påkallade åtgärder alltihop? Man ska notera att förteckningen innefattar en särskild åtgärd som ligger utanför servicen också, det är ett byte av konsolen som innefattar handtag och registreringsskylt belysning på bakluckan (den har gått sönder pga ett uppenbart fabrikationsfel där fukt trängt in i glödlampahuset och fått plasten runt belysningen att spricka; Bilia vägrar dock ta hela kostnaden för det varför vi fått göra en speciallösning vid sidan om).

Jag förstår inte riktigt hur mycket verkstadscoachen menar att det här servicebesöket ska kosta mig, jag frågade det rent ut men han ville inte säga det, däremot fick jag tydligt uppfattningen att han tyckte att jag skulle kontakta Bilia och ifrågasätta vad det är för typ av serviceavtal de mer eller mindre underförstår lurat på mig.

Framför allt blir jag dock förvånad över vilken genuint hal hästhandlarmarknad bilhandeln verkar präglas av även när man vänder sig till en så pass stor aktör som Bilia. Om jag nu övertalades till att finansiera köpet delvis via lån i utbyte mot ett ”förmånligt” serviceavtal som skulle täcka servicekostnaderna vid de planerade servicetillfällena, hur sjutton kan jag då åka på en massa servicekostnader för fullt planenliga åtgärder vid ett servicetillfälle som omfattas av serviceavtalet? Har ni varit med om något liknande? Någon med insikt i branschen som kan sprida lite mer ljus kring detta?

När jag övertalades teckna detta så nämndes inte ett dyft om att det fanns några nivåer eller dylikt på serviceavtal, utan jag fick klart och tydligt uppfattningen att serviceavtalet var allomfattande.
Citera
2024-10-27, 10:53
Medlem
Gällde avtalet bara i 6 månader? Då har det ju gått ut för 2 år sen?

Mest nyfiken på tidsaspekten här som jag inte får ihop riktigt.

Tycker också att det verkar vara ett väldigt konstigt upplägg där val av finansiering och serviceavtal blandas ihop.

Men det låter onekligen som att säljare lurar på dig ett serviceavtal som låter bra men som i praktiken var något helt annat

Men det är säljaren du ska gå på och ifrågasätta varför servicen plötsligt kostar pengar trots avtalet han krängde på dig
Citera
2024-10-27, 10:53
Medlem
StudiumValors avatar
Vad står det i avtalet om vad som ingår?
----------------------------
1. Han känner inte till vilka serviceavtal som finns?
”jag vet inte vad det är för serviceavtal Bilia fått dig att teckna men det här serviceavtalet täcker inte väldigt många av de saker som nu måste åtgärdas vid det här servicetillfället, du har ett serviceavtal som heter ”Anpassad” men det här servicetillfället är en Bas-service”
2. Borde inte han ringa och kolla upp det då?
han tyckte att jag skulle kontakta Bilia och ifrågasätta vad det är för typ av serviceavtal de mer eller mindre underförstår lurat på mig.
Citera
2024-10-27, 11:12
Avstängd
Ho ho - om man köper en relativt nyservad bil behövs ju ingen service inom 6 månader
om man inte kör extremmmycket - du har blivit scammad av en krämaranställd som fått
extra provision - LÄS DU HAR BJUSSAT SÄLJAREN PÅ EXTRA LÖN SOM DU HAR BETALAT
MED DIN EGEN PLÅNBOK
Citera
2024-10-27, 11:45
Avstängd
bithaxs avatar
Jag har några råd till dig TS.
Det du ska göra:
- Byta olja och bromsvätska (om det var länge sedan sisst)
- Byta batteriet om det är äldre än 5 år.
- Fylla på vatten och glykol så skiten inte fryser

I övrigt ska du bara göra det som besiktningen säger att du måste göra, eller om du upptäcker ett fel, t.ex. det läcker olja eller rinner vatten, eller bilen går dåligt, ac funkar inte osv.

Vissa saker är jättelätta att byta själv. T.ex. byta luftfilter är oftast som byta ett kaffefilter. Det kan du göra själv.

Låt inte verkstaden sälja på dig massa skit som inte behöver göras.
Senast redigerad av bithax 2024-10-27 kl. 12:05.
Citera
2024-10-27, 12:14
Medlem
Glostrups avatar
Jag kanske missförstår, men det är inte helt tydligt.

Du köpte garanti och ett serviceavtal. Det innebär att bilen hade en garanti som gällde i två år, och under dessa två år skulle service vara kostnadsfri under det första halvåret. Nu har det gått 2,5 år, och då gäller väl varken garantin eller serviceavtalet?

Eller menar du att du utöver de 6 månader som var ”gratis” även har betalat en månatlig avgift som var en slags förskottsbetalning, så att själva servicen skulle vara gratis när det var dags? Om så är fallet, kollade du att allt nödvändigt ingick, även större service som ofta krävs vid vissa intervall?

Sånt här regleras normalt i tjänsteavtalet, och köparen förväntas ta reda på vad som står i det innan h*n skriver på. Om man bara skriver på och hoppas på det bästa, så är tyvärr risken att man tycker att man blir lurad om avtalet inte omfattar det man tror att det ska omfatta. Och då är skadan redan skedd.
Citera
2024-10-27, 14:02
Medlem
Hänger inte riktigt med du fick serviceavtal gratis i 6 månader. Och sen efter dom 6 månaderna har du fått betala?

Skulle tro att det är en service som är missad tidigare och därför tror datorn för service avtalet att det är en basservice som ska göras. Men killarna på verkstaden ser ju att de en anpassad service som krävs. Då har man alltså betalat för lite på sitt serviceavtal.

Men oavsett är de firman som gjort fel så dom får go minus på serviceavtalet
Citera
2024-10-27, 14:16
Medlem
Sorry skrev fel - serviceavtalet avsåg 36 månader
Citera
2024-10-27, 14:20
Medlem
Med reservation för att jag missförstår upplägget här, men ts är väl så illa tvungen att serva enligt konstens alla regler eftersom det är snudd på nya bilen vi pratar om. Fyra år gammal bara, då har man ju garantier och grejor kvar som man vill ska fortsätta att gälla.

Det går väl inte att hålla på med egna hemmalösnings-servicear då?
Citera
2024-10-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag kanske missförstår, men det är inte helt tydligt.

Du köpte garanti och ett serviceavtal. Det innebär att bilen hade en garanti som gällde i två år, och under dessa två år skulle service vara kostnadsfri under det första halvåret. Nu har det gått 2,5 år, och då gäller väl varken garantin eller serviceavtalet?

Eller menar du att du utöver de 6 månader som var ”gratis” även har betalat en månatlig avgift som var en slags förskottsbetalning, så att själva servicen skulle vara gratis när det var dags? Om så är fallet, kollade du att allt nödvändigt ingick, även större service som ofta krävs vid vissa intervall?

Sånt här regleras normalt i tjänsteavtalet, och köparen förväntas ta reda på vad som står i det innan h*n skriver på. Om man bara skriver på och hoppas på det bästa, så är tyvärr risken att man tycker att man blir lurad om avtalet inte omfattar det man tror att det ska omfatta. Och då är skadan redan skedd.

Sorry, skrev från mobilen och såg inte att 3:an inte kom med: det skulle stå ”36 månader”, inte 6.

Jag är konsument, så någon form av upplysningsplikt av det (ganska långtgående) slaget du beskriver finns inte, tvärtom har jag haft att utgå från beskeden säljaren gav mig. Finns det fällor i avtalsupplägget så åvilar det säljaren att tydligt uppmärksamma konsumenten på det. Det jag funderar på är som sagt om folk har någon erfarenhet av de här slags frågorna; det hade varit värdefullt med input från någon som är i branschen.
Citera
2024-10-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacGuffin
Med reservation för att jag missförstår upplägget här, men ts är väl så illa tvungen att serva enligt konstens alla regler eftersom det är snudd på nya bilen vi pratar om. Fyra år gammal bara, då har man ju garantier och grejor kvar som man vill ska fortsätta att gälla.

Det går väl inte att hålla på med egna hemmalösnings-servicear då?

Exakt, jag är ute efter att hålla ett så pass bra andrahandsvärde som möjligt, då är det mycket värt att bilen endast varit föremål för service med garantier på originaldelar etc. Om jag förstått saken rätt. Det var ju ett av argumenten från försäljaren när jag valde att tacka ja till ”erbjudandet” också…
Citera
2024-10-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Hänger inte riktigt med du fick serviceavtal gratis i 6 månader. Och sen efter dom 6 månaderna har du fått betala?

Skulle tro att det är en service som är missad tidigare och därför tror datorn för service avtalet att det är en basservice som ska göras. Men killarna på verkstaden ser ju att de en anpassad service som krävs. Då har man alltså betalat för lite på sitt serviceavtal.

Men oavsett är de firman som gjort fel så dom får go minus på serviceavtalet

Sorry, serviceavtalet var tecknat på 36 mån, inte 6, blev ett skrivfel där. Klarnar det något då? För jag är inte riktigt säker på vad du menar…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in