Citat:
Nu har jag inte sagt att jag personligen är för lagen. Lagar i all ära.
Och det är ju säkert jättebra om man får människor att inte befatta sig med prostitution. Både manliga och kvinnliga människor.
Men om man ser lite realistiskt på vissa lagar så löser dom tyvärr i vissa fall inte grundproblemet.
Problemet finns kvar och sopas delvis under mattan.
Man gör egentligen bara så att problemet inte syns för den breda massan. Kanske kanske får man bort någon tiondel av problemet.
Men beslutsfattare och politiker är oftast alldeles för mesiga när dom försöker skapa lagar för att komma till rätta med något. Det blir oftast bara något som ser bra ut på pappret men som i slutändan ger nya problem.
Jag har ingen aning i hur många sexköp och sexsälj som genomförs i Frankrike och Canada varje dygn. Men jag förmodar att det är tusentals.
Precis som att det förmodligen genomförs tusentals sexköp och sexsälj i Sverige varje dygn.
Det finns nog ingen som vet hur många det är.
Jag vet inte heller hur många kvinnor och män som besöker dom tyska bordellerna varje dygn men jag förmodar att det är många tusentals människor som möts där varje dygn.
Dom tyska myndigheterna lär vara lika naiva som svenska, franska och Kanadensiska politiker om dom tror att dom trollar bort dessa med en svensk sexköplag.
Lycka till säger jag!
Och det är ju säkert jättebra om man får människor att inte befatta sig med prostitution. Både manliga och kvinnliga människor.
Men om man ser lite realistiskt på vissa lagar så löser dom tyvärr i vissa fall inte grundproblemet.
Problemet finns kvar och sopas delvis under mattan.
Man gör egentligen bara så att problemet inte syns för den breda massan. Kanske kanske får man bort någon tiondel av problemet.
Men beslutsfattare och politiker är oftast alldeles för mesiga när dom försöker skapa lagar för att komma till rätta med något. Det blir oftast bara något som ser bra ut på pappret men som i slutändan ger nya problem.
Jag har ingen aning i hur många sexköp och sexsälj som genomförs i Frankrike och Canada varje dygn. Men jag förmodar att det är tusentals.
Precis som att det förmodligen genomförs tusentals sexköp och sexsälj i Sverige varje dygn.
Det finns nog ingen som vet hur många det är.
Jag vet inte heller hur många kvinnor och män som besöker dom tyska bordellerna varje dygn men jag förmodar att det är många tusentals människor som möts där varje dygn.
Dom tyska myndigheterna lär vara lika naiva som svenska, franska och Kanadensiska politiker om dom tror att dom trollar bort dessa med en svensk sexköplag.
Lycka till säger jag!
För det är jag inte.
Jag tror tvärtom, att det finns bättre lösningar på problemet .
För problemet är ju inte prostitutionen i sig.
Problemet är att inom området prostitution finns det stora problem, bla grov kriminaltet, organiserad brottslighet, människohandel, ekonomisk brottslighet etc.
Polisen har väldigt svårt att komma till rätta med problemen och brottsligheten i samband med prostitutionen.
Många gånger ser det lagligt ut på utsidan, men under ytan finns finns brottsligheten.
Det är en gråzon, där polis och andra myndigheter har svårt att tränga igenom.
En annan sak som kanske inte alltid kommer fram, är vilka som verkligen besöker de prostituerade.
Och svaret på den frågan vet alla som någon gång varit på de stora Laufhausen i Frankfurt, Duisburg etc.
Det är ungefär 95% invandrare eller folk med invandrarbakgrund.
Det är ca 3% turister och 2% tyska män.
Det enkla svaret från politikens sida kan då såklart vara ett förbud.
Om det sen är den bästa lösningen, kan man ju diskutera.
Att förbjuda det och stänga ner allt, kommer inte vara något problem.
För övrigt har det redan hänt en gång, och det var inte så länge sedan.
Mellan mars 2020 och september 2021, alltså i 1,5 år var alla bordeller igenbommade, all prostitution var förbjuden, tiotusentals prostituerade åkte hem till sina hemländer, och den som ertappades på tex gatan eller i en lägenhet med en prostituerad fick böta tusentals kronor .