• 3
  • 4
2024-10-29, 22:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Lagar i all ära.

Och det är ju säkert jättebra om man får människor att inte befatta sig med prostitution. Både manliga och kvinnliga människor.

Men om man ser lite realistiskt på vissa lagar så löser dom tyvärr i vissa fall inte grundproblemet.
Problemet finns kvar och sopas delvis under mattan.

Man gör egentligen bara så att problemet inte syns för den breda massan. Kanske kanske får man bort någon tiondel av problemet.

Men beslutsfattare och politiker är oftast alldeles för mesiga när dom försöker skapa lagar för att komma till rätta med något. Det blir oftast bara något som ser bra ut på pappret men som i slutändan ger nya problem.

Jag har ingen aning i hur många sexköp och sexsälj som genomförs i Frankrike och Canada varje dygn. Men jag förmodar att det är tusentals.
Precis som att det förmodligen genomförs tusentals sexköp och sexsälj i Sverige varje dygn.

Det finns nog ingen som vet hur många det är.

Jag vet inte heller hur många kvinnor och män som besöker dom tyska bordellerna varje dygn men jag förmodar att det är många tusentals människor som möts där varje dygn.

Dom tyska myndigheterna lär vara lika naiva som svenska, franska och Kanadensiska politiker om dom tror att dom trollar bort dessa med en svensk sexköplag.

Lycka till säger jag!
Nu har jag inte sagt att jag personligen är för lagen.
För det är jag inte.
Jag tror tvärtom, att det finns bättre lösningar på problemet .
För problemet är ju inte prostitutionen i sig.

Problemet är att inom området prostitution finns det stora problem, bla grov kriminaltet, organiserad brottslighet, människohandel, ekonomisk brottslighet etc.
Polisen har väldigt svårt att komma till rätta med problemen och brottsligheten i samband med prostitutionen.
Många gånger ser det lagligt ut på utsidan, men under ytan finns finns brottsligheten.
Det är en gråzon, där polis och andra myndigheter har svårt att tränga igenom.

En annan sak som kanske inte alltid kommer fram, är vilka som verkligen besöker de prostituerade.
Och svaret på den frågan vet alla som någon gång varit på de stora Laufhausen i Frankfurt, Duisburg etc.
Det är ungefär 95% invandrare eller folk med invandrarbakgrund.
Det är ca 3% turister och 2% tyska män.

Det enkla svaret från politikens sida kan då såklart vara ett förbud.
Om det sen är den bästa lösningen, kan man ju diskutera.

Att förbjuda det och stänga ner allt, kommer inte vara något problem.
För övrigt har det redan hänt en gång, och det var inte så länge sedan.
Mellan mars 2020 och september 2021, alltså i 1,5 år var alla bordeller igenbommade, all prostitution var förbjuden, tiotusentals prostituerade åkte hem till sina hemländer, och den som ertappades på tex gatan eller i en lägenhet med en prostituerad fick böta tusentals kronor .
Citera
2024-10-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du tycker Tyskland verkar "fritt" eftersom du endast känner landet som turist.
Här du däremot bott där ett tag, så skulle du nog inte uttrycka dig likadant..

Det är självklart. Frågan är hur tyskar ser på vad som skall vara fritt eller vad staten helt plötsligt skall förbjuda. Det är möjligt det är många invandrare på Laufhaus i Franlfurt men det finns också många FKK klubbar, bordeller etc där de gäster man ser / möter är tyskar. Givetvis även en hel del "sexturister".

På tal om det av oss upplevda tyska friheten hade SVD en lysande artikel om att vi älskar det fria tyskland men röstar på partier i Sverige som förbjuder samma saker här.

https://www.svd.se/a/lAayBM/ropar-pa...ansar-de-nakna
Citera
2024-10-30, 00:14
Medlem
tyskar ... det var bara en tidsfråga till de skulle återgå till sina fashistoida tendenser

80 år efter deras führer föll

Ironiskt med tanke på att führern själv ej hade några dubier vad gäller sedlighetspolitiken
Citera
2024-10-30, 02:51
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Problemet är att inom området prostitution finns det stora problem, bla grov kriminaltet, organiserad brottslighet, människohandel, ekonomisk brottslighet etc.

Det enkla svaret från politikens sida kan då såklart vara ett förbud.
Om det sen är den bästa lösningen, kan man ju diskutera.

Att förbjuda det och stänga ner allt, kommer inte vara något problem.
För övrigt har det redan hänt en gång, och det var inte så länge sedan.
Mellan mars 2020 och september 2021, alltså i 1,5 år var alla bordeller igenbommade, all prostitution var förbjuden, tiotusentals prostituerade åkte hem till sina hemländer, och den som ertappades på tex gatan eller i en lägenhet med en prostituerad fick böta tusentals kronor .

Under Covid åren drabbades typ 99 procent av världens politiker av fullständig panik och dödsångest och det blev enkelt att stänga ned allting då det plötsligt blev livsfarligt att kramas.

Dessutom accepterade en stor del av folket nedstängningarna utan att ifrågasätta i någon större skala. Så även dom prostituerade och så även sexköpare.
"Alla" "trodde" ju att dom skulle dö, så man åkte ju självklart "hem" och "väntade" ut det hela.

Att skapa en svensk sexköplag och stänga ned tror jag nog inte på långa vägar får samma genomslag som nedstängning med hjälp av Covid.

Tror tyvärr då att tyskarna skapar CHAOS.

Egentligen bryr jag mig ju inte trots att även jag "sexturistat" på tyska Fkk klubbar en gång i tiden.

Men nog fasen träffade jag på långt fler än 2 procent tyskspråkiga män på klubbarna. 🤔🤔

Har personligen pröjsat för sex i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Thailand och Panama och skulle bli väldigt förvånad om tyska myndigheter raserar den typen av kontroll som dom idag besitter över prostitutionen. Men dumdristighet vet ju å andra sidan inga gränser.

Jag upplever det som att svenska myndigheter i stort sett har nära på noll kontroll över svensk prostitution och eventuell kriminaltet runt det hela.

Brottsligheten runt det hela finns kvar i mörkret och polisen har ingen chans att styra upp.
Hur sexköplagen fungerar i verkligheten och i praktiken i Frankrike och Kanada har jag ingen koll på.

Kan nog tro att i rimlighetens namn så skulle den organiserade brottsligheten runt prostitution växa sig enormt mycket stark"are" i Tyskland med en sexköplag.

Finns det en marknad så stänger inget land av marknaden med en lag och en knapptryckning.

I alla fall inte i längden.
Senast redigerad av ormbiten 2024-10-30 kl. 02:53.
Citera
2024-10-30, 04:51
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Alltså Reeperbahn består av ca 1% prostitution, resten är vanliga nattklubbar, barer, restauranger, affärer och lägenheter.

Nädu, betydligt mer än 1% är det allt. Och sen har vi närliggande Herbertstrasse och bordeller på sidogator och hotell som livnär sig på sexhandeln i området.
Senast redigerad av Kurt1 2024-10-30 kl. 05:03.
Citera
2024-10-30, 05:01
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Men nog fasen träffade jag på långt fler än 2 procent tyskspråkiga män på klubbarna. 🤔🤔

Håller med. Att det skulle vara 95% invandrare är naturligtvis lögn.
Citera
2024-10-30, 22:53
Medlem
Tycker synd att detta yrke ev försvinner, känns dock svårt för tyska myndigheter att lyckas inte för jag köper sex själv men men. Lite av charmen för mig i Tyskland att vid tillfälle gången runda och titta på dom trevliga bordellerna och tänka "hade varit fint om det var fritt i Sverige med"
Citera
2024-10-30, 23:28
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Ska tyskarna bli lika idiotiska som svenskarna. Tror jag inte på, inget land kan vara så jävla blåst.

Jao. Sverige är väl ungefär som Tyskland i miniformat. Samma mentalitet, ungefär samma utseende på befolkningen etc. Skulle personligen gärna se prostitution legaliserat om det kunde få nattlivet lite livligare i Sveriges större städer. Men på det stora hela är det väl rätt få som bryr sig. Skulle personligen aldrig betala för sex, så inget som drabbar mig personligen heller.
Citera
2024-10-31, 22:33
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jao. Sverige är väl ungefär som Tyskland i miniformat. Samma mentalitet, ungefär samma utseende på befolkningen etc. Skulle personligen gärna se prostitution legaliserat om det kunde få nattlivet lite livligare i Sveriges större städer. Men på det stora hela är det väl rätt få som bryr sig. Skulle personligen aldrig betala för sex, så inget som drabbar mig personligen heller.

Det finns några gemensamma kulturella aspekter, men det är knappast det som är det relevanta här. Det finns ingen speciell Svensk folksjäl i Sexköpslagen. Den är snarare en ideologiskt produkt skapad av politiker som vill göra sig ett namn, och påhejad av media som vill ha något att skriva om.

Det finns däremot väldigt stora skillnader mellan Tyskland och Sverige som är relevanta för ett eventuellt införande av det som kallas den Svenska eller Nordiska modellen.

*Befolkningsmängd och potentiell marknad
Sverige: En av Europas mindre befolkningar och väldigt glesbefolkat. Låg potential för sextrafficking och sexhandel
Tyskland: Europas största befolkning (om man inte räknar Ryssland). Stora tätorter. Hög potential för sextrafficking och sexhandel

*Geografiskt läge
Sverige: Omgivet av vatten på tre sidor, och granne med Norrbaggarna som kör samma lag. All trafik går med färja eller över bron. Förhållandevis lätt att kontrollera. (Kolla hur fort vi införde passkontroll 2016)
Tyskland. Mitt i den Europeiska smeten. Långa landgränser på tre sidor. Grannland med Holland, Belgien Danmark, Schweiz, Österrike, Tjeckien, Polen etc... Närmast omöjligt att kontrollera och väldigt låg kostnad för trafficking.

*Klimat
Sverige: Kalla barska norrlandsvintrar som håller gatuprostitution i schack och en Lutheransk urbefolkning som ger dig onda kärringögat om du ens tittar åt en massagesalong.
Tyskland: Efterkrigshistoria av liberal inställning till sex och sexhandel, och en existerande infrastruktur av FKK och allsköns klubbar.

Det kommer nog inte att gå helt obemärkt förbi att införa Svenska modellen i Tyskland på samma sätt som det gjort i Sverige.
Citera
2024-11-12, 17:38
Medlem
Med stor sannolikhet blir det nyval i Tyskland 23 februari nästa år. Misstroendeomöröstning kommer att hållas före det i parlamentet men det verkar vara klart att nuvarande regering faller. CDU och Afd är de två största partierna i senaste opinionsunderöskningarna.
Låt oss hoppas de glömmer bort sexköpsförbudet när det blir nyval i all hast.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in