2024-10-26, 19:12
Medlem
Jag har en samsung s22 och tycker kameran på den är helt otroligt bra, framför allt zoomen.

Brukar flyga lite drönare ibland och nu har jag fått en tanke på att bygga en egen drönare och då sätta ihop en egen kamera.

Frågan är om det går att köpa en kameramodul och sen sätta ihop den till en fungerande kamera så den går att zooma och ta kort och video med?

Behöver såklart denna https://www.vopmart.com/sp1020349.html

Men vad behöver jag förutom den?
Man kanske måste kunna koda också och typ lite olika chip osv.

Nån med kunskap här?
Citera
2024-10-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Jag har en samsung s22 och tycker kameran på den är helt otroligt bra, framför allt zoomen.

Brukar flyga lite drönare ibland och nu har jag fått en tanke på att bygga en egen drönare och då sätta ihop en egen kamera.

Frågan är om det går att köpa en kameramodul och sen sätta ihop den till en fungerande kamera så den går att zooma och ta kort och video med?

Behöver såklart denna https://www.vopmart.com/sp1020349.html

Men vad behöver jag förutom den?
Man kanske måste kunna koda också och typ lite olika chip osv.

Nån med kunskap här?
Det verkar vara ett helt omöjligt projekt. Varje ben på konnektorerna har en funktion som styrs av mobilens CPU. CPU:n i sin tur får input från användarens tryck på skärmen.
Citera
2024-10-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Det verkar vara ett helt omöjligt projekt. Varje ben på konnektorerna har en funktion som styrs av mobilens CPU. CPU:n i sin tur får input från användarens tryck på skärmen.
Knappast omöjligt då man kan styra en mobil även utan dess skärm.
Citera
2024-10-26, 22:24
Bannlyst
Går det inte jailbreaka S22? T.ex. kör linux på den istället?
Citera
2024-10-26, 22:28
Medlem
Menar du att han kan fästa mobilen i drönaren och styra den från marken? Det kanske skulle fungera. Med wifi kanske? Men hur kan man fjärrstyra en mobil så att mobilen i drönaren mottar de skrämtryck man ger på marken? Jag är lika nyfiken som trådskaparen.
Citera
2024-10-26, 23:31
Medlem
KiselMupps avatar
Problemet med OEM-delar är svårigheten att hitta dokumentation, och utan databladet så kommer du ingen vart.

Kanske?? Du behöver vara duktig på kodning, såvida du inte hittar någon annans projekt med exakt den kameramodulen.

Vad har du för erfarenhet av att konstruera elektronik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in