• 1
  • 2
2024-10-25, 14:10
Medlem
Strumplukts avatar
Hej Flashback!

Jag lämnade in min cykel på service tidigare i år för att kedjan höll på att ge upp. När jag lämnar in cykeln på verkstaden får jag lämna namn och telefonnummer, jag får höra att den troligtvis blir klar att hämta ut inom några dagar eller veckan därpå. Verkstaden skulle även höra av sig till mig om det är några ytterligare delar som behövs bytas till en större kostnad. De uppskattar att servicen kommer kosta ca 1 500 kr. Allt frid och fröjd så långt.

Nästan två veckor hinner passera och jag åker tillbaka för att fråga om min cykel. Jag får höra att kedjan till min cykel har ett udda mått och kan ta lite tid att hitta. Servicen uppskattas nu kosta 2 000 kr. Känns halvbra men jag kan inte direkt ta med mig min cykel utan kedja så jag får gilla läget och vänta tills det är klart.

Efter det här besöket passerar lång tid utan att jag hör någonting. När cykeln har stått på verkstaden i två månader får jag plötsligt höra att min cykel är redo. Under den här tiden har jag inte fått någon uppdatering om vad de gjort eller vad det kommer att kosta. Dessutom står det finstilt längst ner i mejlet från verkstaden att de tar ut en trängselavgift på 50 kr per dygn som cykeln står kvar på verkstaden efter att den är klar. Det här fick jag ingen information om när jag lämnade in min cykel.

Till historien hör att jag inte är hemma när jag blir uppmärksammad på att servicen är klar, det kommer att ha passerat nästan tre veckor från det att jag fick mejlet till att jag är hemma igen och kan hämta cykeln. Jag svarade i vändande mejl samma dag att jag är missnöjd med kommunikationen och att jag inte tänker betala någon trängselavgift under omständigheterna. Jag har inte fått något svar på mitt mejl.

Med tanke på hur dåligt det här har fungerat och hur mycket dyrare det potentiellt kommer att bli överväger jag nästan att bara skita i att hämta cykeln och köpa en begagnad hoj för en mindre peng. Jag ska ta mig till verkstaden när jag kommer hem och tjafsa en vända till med dem om avgiften men jag känner mig inte så hoppfull.

Hur hade ni resonerat i samma situation? Och vad händer rent praktiskt om jag bara skiter i min cykel?

Tack och slut på rant.
Citera
2024-10-25, 14:21
Medlem
Jag hade ringt till dem, det är mycket lättare att diskutera med någon på telefon. Jag hade förklarat läget, att det har dröjt ofantligt mycket längre tid än de sa, och att de orimliges kan förvänta sig, efter så lång tid, att jag skulle kunna hämta den på stört. Jag hade såklart sagt det på ett vänligt sätt (till att börja med). Om de har någon servicekänsla, och önskar kunder åter, så är de förstående.
Citera
2024-10-25, 14:27
Medlem
Någonting luktar skit i din text. Vem lämnar en cykel på service 2 månader och dessutom reser bort? Du verkar ju en aning skev i skallen. Men lämna kvar cykeln där vad ska dom göra? Dom säljer cykeln för att täcka kostnaderna.
Citera
2024-10-25, 14:31
Medlem
Strumplukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Någonting luktar skit i din text. Vem lämnar en cykel på service 2 månader och dessutom reser bort? Du verkar ju en aning skev i skallen. Men lämna kvar cykeln där vad ska dom göra? Dom säljer cykeln för att täcka kostnaderna.

Jag har varit hemma nästan hela tiden som cykeln varit inlämnad. Nu senaste två veckorna har jag varit borta pga mitt arbete.
Citera
2024-10-25, 14:32
Medlem
Står säkert någonstans i papperna/överenskommelsen vad som händer om man inte hämtar ut den. Gissningsvis tillfaller den dem efter ett tag.
Citera
2024-10-25, 14:42
Medlem
Strumplukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Står säkert någonstans i papperna/överenskommelsen vad som händer om man inte hämtar ut den. Gissningsvis tillfaller den dem efter ett tag.

Ja det borde finnas information om det någonstans. Jag har dock inte fått några papper eller liknande, jag har bara lämnat mina kontaktuppgifter på plats när jag var där.
Citera
2024-10-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumplukt
Jag har varit hemma nästan hela tiden som cykeln varit inlämnad. Nu senaste två veckorna har jag varit borta pga mitt arbete.
Vem fan lämnar en cykel i månader och spelar idiot? Något stämmer inte.
Citera
2024-10-25, 15:02
Medlem
Dofternas avatar
Vad menas med "udda mått" på kedjan? Är cykeln jättegammal?
Växlar inbyggda i navet eller utanpåliggande?
Citera
2024-10-25, 15:05
Medlem
a-mortals avatar
De kan sälja den om de anser att du har övergivit den. Vet inte exakt hur processen går till och hur lång tid de måste vänta, men vid någon punkt kan de göra vad de vill med den.
Citera
2024-10-25, 15:21
Medlem
Fullständiga avtal ska hållas tillgängliga för kunden i samband med att man som i detta fall beställer service. Inte nödvändigtvis att man behöver signera något papper men de bör till exempel finnas avtal på hemsidan eller någon hänvisning till standardavtal inom branschen.

Du har beställt service av cykeln och är då skyldig att betala för reparationen och om du inte vill hämta cykeln så kan du behöva betala för bortforsling och skrotning. Observera att ett företag inte gratis får slänga en cykel på metallåtervinning utan du kan behöva betala en sophanteringsavgift.

Om företaget har rätt att ta ut 50 kronor per dag låter jag vara osagt då jag inte har tagit del av avtalet. Känns som väldigt mycket pengar även om jag anser att du gjort fel som inte hämtat cykeln inom en vecka.

Att du från början fick ett kostnadsförslag på 1500 som sedan slutade på 2000 kan nog ses som relativt normalt. Kan tycka att de dock borde ha ringt och frågat. Om du då inte svarat så kan jag tycka att det inte är något att bråka om. Med tanke på att alla har telefonen med sig hela tiden så kan man ju åtminstone göra ett försök att involvera kunden i de förändrade förutsättningarna.
Citera
2024-10-25, 15:24
Medlem
Det här är väl ett ärende för dig och verkstaden och inte dig och Flashback. Läs på vad det är för servicevillkor du har godkänt genom att lämna in den och ring sen verkstaden.
Citera
2024-10-25, 15:37
Medlem
che3s avatar
Jag blir lite förvånad att någon överhuvudtaget kan lämna en cykel på service på grund av en kedja är man en han och inte en hon så borde man fan klara av det själv.
Nåväl att de skall debitera dig något för cykelförvaring skall du skarp bestrida, det verkar inte vara en cykelverkstad som tillhör toppen direkt.
Vill de ha oskäligt betalt av dig så be dem dra åt helvetet och att de kan köra upp cykeln dit solen aldrig når.
Sedan köper du en annan cykel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in