2024-10-25, 12:38
Kriminella lever i tro att de kan påverka bland annat "ytan" om vad händer på planeten Jorden.
Tjo visst... Så tror säkerligen även diverse krigsherrar.

Hur vore det att förklara med argument att kriminalitet, och även krig, inte är något värt eftersom vad som händer ändå kommer att hända oavsett vad alla och dessa tror?

Givet att man själv skulle kunna "hoppa in en stund" med förklaringar utanför determinismen och indeterminismen, skulle det gå att få kriminella att förstå att ingenting är lönt?

Kan man bekämpa brott med filosofi eller teoretisk fysik, med vetenskapliga argument?
Citera
2024-10-25, 12:44
Jag kan posta den första länken i tråden som dök upp https://breakingthefreewillillusion....-no-free-will/ Vilken avatar får visa sig självt...
Nummer 10
Citat:
10) Anger Becomes Irrational
When we realize a person couldn’t have, of their own accord, done otherwise, the anger we have for them becomes irrational. At best it becomes removed, at worst anger still lingers but one recognizes it as not being very rational, and somewhere in the middle it turns to frustration (rather than anger) of the fact that such was a causal output. Emotions like anger and hatred take a hit on being rationally justified, where as emotions like love are “unscathed”.

After all, how much sense does it make to be angry at a person if they couldn’t have, of their own accord, done something different? Being able to blame the person is the main thing that justifies being able to be angry at them.

Of course if one does become angry, one didn’t have the free will not to be. But if they understand that free will is an illusion, a causal recognition that such anger doesn’t make a whole lot of sense often takes place.
Citera
2024-10-25, 12:52
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Nej, självklart inte.

”Filosofi” är inte en förklaringsmodell för dina specifika ändamål.

”Kriminella” är inte en homogen grupp.

Vad menar du med "hoppa in en stund". Vart ska du hoppa in någonstans? Överallt där brott begås? Nej, det går inte heller.

Du verkar bakom flötet när du skriver saker som ”Kriminella lever i tro att de kan påverka bland annat "ytan" om vad händer på planeten Jorden.”

Om jag skattefuskar så har inte det något att göra med att jag vill förändra något annat än att undvika betala skatt, vilket, beroende på hur skicklig jag är kommer fungera eller inte fungera.

Om jag kör för fort så gör jag inte det för att ”förändra världen” mer än min plats relativt tid.

Om jag dödar min fru så är hon sedan död och jag har förändrat världen i liten skala, men det är knappast skälet till att jag dödande henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in