2024-10-30, 18:07
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Culpa är en bedömning av oaktsamhet/vårdslöshet. Jag talade om orsakandet.

Hovrätten uppehåller sig inte direkt vid orsakandet, som sagt, vad jag kan se. Men det följer av hovrättens resonemang att den anser att orsakssamband finns.

Bedömningen av oaktsamheten är ju central i målet. Jag menade att den bedömningen är integrerad med prövningen av arbetsmiljöfrågorna, vilket egentligen var en kommentar till det du skrev att ”det inte når upp till vållande till annans död, så de behöver de inte pröva den arbetsrättsliga frågan”.

Edit: I gärningsculpaläran analyseras/prövas orsakande.
Senast redigerad av Lessler 2024-10-30 kl. 18:35.
Citera
2024-10-30, 18:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Hovrätten uppehåller sig inte direkt vid orsakandet, som sagt, vad jag kan se. Men det följer av hovrättens resonemang att den anser att orsakssamband finns.

Bedömningen av oaktsamheten är ju central i målet. Jag menade att den bedömningen är integrerad med prövningen av arbetsmiljöfrågorna, vilket egentligen var en kommentar till det du skrev att ”det inte når upp till vållande till annans död, så de behöver de inte pröva den arbetsrättsliga frågan”.
Ja, det var ju det jag skrev - jag såg ingen ordentligt orsakandebedömning.

Jag tyckte det var väldigt konstigt att de inte gjorde en djupare analys av orsakandet. Det var ju det som var det nya och oprövade i målet, vilket även påpekades av en skiljaktig domare (dock i tingsrätten, om jag minns rätt).
Citera
2024-10-30, 18:29
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ja, det var ju det jag skrev - jag såg ingen ordentligt orsakandebedömning.

Jag tyckte det var väldigt konstigt att de inte gjorde en djupare analys av orsakandet. Det var ju det som var det nya och oprövade i målet, vilket även påpekades av en skiljaktig domare (dock i tingsrätten, om jag minns rätt).

Jag noterade det, därför jag skrev ”verkligen inte lätt” och även att hovrätten prövar orsakandet ”liksom i förbifarten”. 😊

Ja, jag tycker också det är märkligt. Det framstår som om hovrätten antar att oaktsamheten orsakade självmordet. Även märkligt, eftersom hovrätten i inledningen av domskälen, i redogörelsen för den rättsliga regleringen, skriver att det måste finnas ”ett samband”.

Målet illustrerar uppenbart knepig kausalitet, så ett avsnitt om orsakandet hade förtjänat sin plats.
Citera
2024-10-30, 19:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Jag noterade det, därför jag skrev ”verkligen inte lätt” och även att hovrätten prövar orsakandet ”liksom i förbifarten”. 😊

Ja, jag tycker också det är märkligt. Det framstår som om hovrätten antar att oaktsamheten orsakade självmordet. Även märkligt, eftersom hovrätten i inledningen av domskälen, i redogörelsen för den rättsliga regleringen, skriver att det måste finnas ”ett samband”.

Målet illustrerar uppenbart knepig kausalitet, så ett avsnitt om orsakandet hade förtjänat sin plats.
Jag ber om ursäkt om jag missförstod dig - jag tolkade ditt inlägg som att du ansåg att orsaksbedömningen var inbakad i culpabedömningen.

Vi får se om det här aktualiseras i fler mål. Å ena sidan kan den nya lagen om uppmaning till självmord göra att åklagare helt enkelt bara fokuserar på det i de fall de anser brottet kan styrkas. Å andra sidan så kan det hända att de om de ändå ska ta det till rättegång lägger vållande till annans död som förstahandsyrkan. Blir intressant att se.

Misstänker dock att det kommer vara väldigt få fall om saken. En sökning på Juno ger att de flesta fall där uppmaning till självmord dykt upp verkar vara i samband med andra brott, framförallt grov kvinnofridskränkning.
Citera
2024-10-31, 04:41
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt om jag missförstod dig - jag tolkade ditt inlägg som att du ansåg att orsaksbedömningen var inbakad i culpabedömningen.

Vi får se om det här aktualiseras i fler mål. Å ena sidan kan den nya lagen om uppmaning till självmord göra att åklagare helt enkelt bara fokuserar på det i de fall de anser brottet kan styrkas. Å andra sidan så kan det hända att de om de ändå ska ta det till rättegång lägger vållande till annans död som förstahandsyrkan. Blir intressant att se.

Misstänker dock att det kommer vara väldigt få fall om saken. En sökning på Juno ger att de flesta fall där uppmaning till självmord dykt upp verkar vara i samband med andra brott, framförallt grov kvinnofridskränkning.

Det är lugnt, du behöver inte be om ursäkt. Vad jag menade var att, som jag ser det, hovrätten ger sig på en bedömning av gärningsculpa, men denna bedömning är till synes ofullständig; hovrätten redovisar ingen kausalitetsutredning.

I en komplett analys av gärningsculpa, såsom den beskrivs i doktrin, ingår att fastställa huruvida den culpösa gärningen på ett relevant sätt orsakade den inträffade följden: Hör följden till den kategori av följder som gör gärningen culpös, det vill säga företas gärningen i sådan riktning att den realiserar en relevant risk, och är det något gärningspersonen har anledning att ta i beräkning?

Hovrätten nämner just detta i redogörelsen för den rättsliga regleringen (avsnitt 4.1, s. 8):

Citat:
Det är inte tillräckligt att en gärning har orsakat döden och att gärningen var oaktsam, utan det krävs att gärningen var oaktsam i förhållande just till den dödliga utgången. Om gärningsmannen visserligen har handlat oaktsamt och genom sin handling har orsakat en annan persons död, men oaktsamheten saknade relevans för denna effekt, ska han eller hon inte dömas för vållande till annans död. Det krävs också en viss risknivå för att det ska bli aktuellt att döma för brottet. Om gärningsmannen inte hade anledning att ta risken för den inträffade effekten (alltså döden) i beräkning, ska han eller hon inte dömas för vållande av denna.

Denna del, orsaksledet, tappas bort i (gärnings)culpabedömningen. Hovrätten konstaterar att de tilltalade var oaktsamma på rättsstridighetsnivå (gärningsculpösa), men den diskuterar inte om deras oaktsamhet var relevant för självmordet - alltså om en arbetstagares självmord hör till den klass av följder som gör en arbetsgivares underlåtenhet att vidta arbetsmiljömässiga åtgärder på grund av psykosociala problem oaktsam - och om de tilltalade hade anledning att ta risken för självmord i beräkning.

Ja, det ska bli spännande att se hur rättspraxis utvecklar sig beträffande uppmaning till självmord. I de fall där den uppmanade begår självmord i nära anslutning till uppmaningen, kan det kanske bli åtal även för vållande till annans död, åtminstone om åklagaren är av något djärvare natur.
Senast redigerad av Lessler 2024-10-31 kl. 04:47.
Citera
2024-11-03, 01:06
Medlem
engammalfisks avatar
Den lagen borde bara gälla de som är omyndigförklarade, man är aldrig tvungen lyda någon annan på så sätt, luktar hets mot folkgrupp idioti.

Bättre balk & rubricering vore "tillfogande/åsamkande av mental hälsovådlig skada / grov & långvarig/väsentlig duress." att fokusera på endast självmord är också dumt.

Svårt adressera hela saken så passar inte i modern domstol då man kan skada på mer sätt än med ord.
Senast redigerad av engammalfisk 2024-11-03 kl. 01:17.
Citera
2024-12-21, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej chockande nog är uppmaning till självmord olagligt sedan enbart något år tillbaka undrar vad som innefattas

Om jag säger till dig hoppa framför tåget ikväll eller
häng dig solklart fall

Men om jag säger snälla drick 1,2 liter vodka så är det mindre självklart ja du kan dö om du dricker detta men något mer sannolikt att du överlever finns ju ryssar med 7 promille vilket är säkert 2 liter sprit de överlever dock är det nästan en garanterad död 7 promille
"På annat sätt" får man heller inte driva någon till självmord, enligt info på Polisens egna hemsida. Men detta görs och Gud nåde den som vittnar om det!
Men det är väl 2024 och i Sverige och med så andra lagar att de är grundade på Bibeln- två vittnen, typ.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in