2024-10-22, 08:27
Medlem
Hej! Jag har haft stora problem med rörelse och smärta i mina axlar fast mest i höger. Jag gick till fysioterapeut och hade träningsprogram men det hjälpte inte. För några månader sedan kom jag på vad det var för orsak av en slump. Vi har en fåtölj där jag sitter mycket med min laptop i knät medan vi ser på en massa strunt på TV. Jag kom på att jag egentligen hänger på armbågarna ganska mycket när jag sitter i fåtöljen och tänkte att jag skulle prova att sitta i soffan i stället, utan armstöd. Sen jag började med det så har rörligheten kommit tillbaka och smärtan avtar sakta men säkert. Jag vill gärna tipsa om detta till alla med axelproblem men framför allt alla sjukgymnaster.
Citera
2024-10-22, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Hej! Jag har haft stora problem med rörelse och smärta i mina axlar fast mest i höger. Jag gick till fysioterapeut och hade träningsprogram men det hjälpte inte. För några månader sedan kom jag på vad det var för orsak av en slump. Vi har en fåtölj där jag sitter mycket med min laptop i knät medan vi ser på en massa strunt på TV. Jag kom på att jag egentligen hänger på armbågarna ganska mycket när jag sitter i fåtöljen och tänkte att jag skulle prova att sitta i soffan i stället, utan armstöd. Sen jag började med det så har rörligheten kommit tillbaka och smärtan avtar sakta men säkert. Jag vill gärna tipsa om detta till alla med axelproblem men framför allt alla sjukgymnaster.

skönt du kom på problemet, inte att jag har några problem med axlar men jag kan tänka mig det är jobbigt
Citera
2024-10-22, 09:07
Medlem
Ja detta var bra, alla sjukgymnaster måste göra ett hemmabesök innan dom uttalar sig om övningar man ska göra.
- Åh du måste sträcka på dig mera, flera gånger om dan
(efter besök)
- Aha du har tallrikarna på översta hyllan, och sträcker dig ofta varje dag, jaja då får vi hitta på en annan övning
Citera
2024-10-22, 09:44
Medlem
Det var inte menat som kritik mot sjukgymnaster. Mer som en upplysning om vad som kan vara orsaken.
Citera
2024-10-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Det var inte menat som kritik mot sjukgymnaster. Mer som en upplysning om vad som kan vara orsaken.

En familjemedlem hade ett liknande problem, smärta i hela vänstra armen. Läkaren beordrade både lungröntgen och kontroll av hjärtat. Slutligen hamnade han hos en fysioterapeut som ställde frågor och gjorde ett träningsprogram.
Övriga familjen studerade patienten och insåg att ensidig sittställning i den sköna fåtöljen kunde ha betydelse. När belastningen på vänster armbåge minskade ordentligt, avtog smärtan för att till sist försvinna helt.
Fysioterapeuten hade ställt frågor som kunde ha lett till att hitta orsaken, men ”man får ju inte ont av att sitta och slappa”, så patienten hade istället letat i minnet efter tunga lyft o.dyl.
Citera
2024-10-23, 06:37
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Ja, kroppen är gjord för att användas och många problem härrör från onaturliga hållningar och rörelser i det moderna livet.

Om alla soffpotatisar hade piskats upp ur sina livsförnekande dvalor så hade vi haft astronomiska mängder skattemedel över till annat.

Du hör väl själv hur det låter? Du blev handikappad av att jäsa i en fåtölj och "se på strunt på TV"! Kan du inte komma på något värdefullare att göra med din tid när du trots allt är i livet? Även om det kanske inte verkar så...

Citera
2024-10-24, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ja, kroppen är gjord för att användas och många problem härrör från onaturliga hållningar och rörelser i det moderna livet.

Om alla soffpotatisar hade piskats upp ur sina livsförnekande dvalor så hade vi haft astronomiska mängder skattemedel över till annat.

Du hör väl själv hur det låter? Du blev handikappad av att jäsa i en fåtölj och "se på strunt på TV"! Kan du inte komma på något värdefullare att göra med din tid när du trots allt är i livet? Även om det kanske inte verkar så...

Ursäkta, men jag ville bara dela med mig om en positiv erfarenhet som är bra för kroppen. Jag är verkligen ingen stillasittande person utan det är full fart hela dagarna. Vad jag inte förstår är hur vissa människor kan ha ett sånt mörkt sinne som har en grundinställning att vilja misskreditera andra hela tiden. Det måste vara otroligt jobbig tillvaro. Försök få ett bättre liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in