• 1
  • 2
2024-10-22, 02:19
Knner att angende ADHD nu nr man sitter med diagnos och elvanse att visst medicinen gr sin del men man kan knappast frlita sig p att trycka i sig ett piller p morgonen och sen var det bra med saken. Att leva med ADHD och underhlla sin diagnos det r en livsstil en hrd prvning "do or die" dr man behver dda sitt gamla jag av dliga vanor och erstta dom med nya goda och underhlla detta som en livsstil fr att hantera symptomen effektivt och inte hamna i knas med lagen.

Eller framfrallt problem med sg sjlv psykiskt, s inte dricka alkohol eller anvnda illegala droger som bara hjlper fr stunden men verkar negativt lngsiktigt speciellt om man har det hr likas beroenderisk r hgre. Drav avst ren logik. Har redan substanser p recept s sjlvmedicinering r ingen rlig urskt lngre.

Vill grna ha vgledning frn ngon som underhller sin ADHD enligt punkt och pricka eller ngon som sitter p kunskap om exakt hur man ska gra? Vad man br tnka p, vad man br ta exakt, brja trna ven om det knns tungt ibland att dra ivg till gymmet ha gymgrejer hemma att kunna kra med? Vad tror ni om det?

Ska fan vervinna mitt tillstnd har kastat cigaretter t helvete, gett upp alkohol helt frn ngon dum tanke om smdricka p helgen. Fuck det dr jag blir bara mer aggresiv ska inte ner en droppe mer r trtt p alkohol och dess bieffekter.

Vill leva renlevnad p den niv att det framstr som analt det jag sysslar med allt ifrn kosten, tillskott, trning, tankar angende arbetsliv byta yrka eller brja studera nu nr man r mer mottaglig fr saken?

Innan ADHD-medicin jag hade ingen plan, ingen strategi, ingenting jag levde bara ut mina impulser hela livet ven strre delen av min tjugorsperiod har varit bortkastad. Har en flickvn nu, en fet bil och ett jobb jag ej trivs med som gjorde mig utbrnd nr jag gick p semester i somras det r allt och det rcker inte p lnga vgar. Mste ta en semester snart p grund av det d fick ingen i somras vrd namnet terhmtning.

Nu med en mognare framtoning dr jag inom mig sjlv knner att jag kan ta ansvar jag ska ta ansvar det r bara att blicka framt och spika nya ml tills jag nr dit jag vill komma. Vill verkligen testa mig sjlv p riktigt nu hr i livet och lpa hela linan s fr vi se hur lngt det tar mig.

Kom med tips hur man verlever och lever gott med detta tillstnd? Liksom tv vnner med ADHD r dda fr att dom inte levde som man sig br vill inte bli den tredje utan jag ska gra tvrtom och vinna mot samhllet ven om jag har oddsen emot mig.

Tack fr mig tacksam fr alla svar nu kr vi kampen fr att underhlla sin ADHD och bli framgngsrik vi kr frn 0 till 100.
Citera
2024-10-22, 02:46
Medlem
Du kan brja med att frska hlla dig till rtt dos... Det r en dlig id att punda p receptet.
Citera
2024-10-22, 02:59
Medlem
Soulflowers avatar
Vinna mot samhllet, vad exakt ska du vinna?
Har du ngon annan diagnos som gr att du knner att samhllet r emot dig? De allra flesta bryr sig inte om dig och din diagnos. Du r inte speciellt. ADHD r ingen superkraft.

Men med det sagt s bra att du tar ansvar fr ditt funktionshinder, men tagga ner lite va.
Citera
2024-10-22, 02:59
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Du kan brja med att frska hlla dig till rtt dos... Det r en dlig id att punda p receptet.
Jag hller mig till dosen. Dlig id att du ppnar kften nr den borde vara stngd.
Citera
2024-10-22, 03:09
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Vinna mot samhllet, vad exakt ska du vinna?
Har du ngon annan diagnos som gr att du knner att samhllet r emot dig? De allra flesta bryr sig inte om dig och din diagnos. Du r inte speciellt. ADHD r ingen superkraft.

Men med det sagt s bra att du tar ansvar fr ditt funktionshinder, men tagga ner lite va.
Vinna mot samhllets frvntningar och bli framgngsrik. 40% av mn med ADHD har ett jobb i Sverige fattar du hur illa det r? 25% av alla som sitter p kken har ADHD.

Nej jag har diagnos uppgiven. Har inte hvdat att jag har en superkraft har hvdat att jag har ADHD dr prognosen r dlig dr jag blandar in tv fall i min trdstart om du lser den.

Jag r lugn och harmonisk men bestmd att jag tnker kra nu. Frn sjlvmkan och problem till fullt ansvarstagande optimera livet leva renlevnad spika ml efter ml n nya hjder inte vara kvar p samma plats.
Citera
2024-10-22, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Knner att angende ADHD nu nr man sitter med diagnos och elvanse att visst medicinen gr sin del men man kan knappast frlita sig p att trycka i sig ett piller p morgonen och sen var det bra med saken. Att leva med ADHD och underhlla sin diagnos det r en livsstil en hrd prvning "do or die" dr man behver dda sitt gamla jag av dliga vanor och erstta dom med nya goda och underhlla detta som en livsstil fr att hantera symptomen effektivt och inte hamna i knas med lagen.

Eller framfrallt problem med sg sjlv psykiskt, s inte dricka alkohol eller anvnda illegala droger som bara hjlper fr stunden men verkar negativt lngsiktigt speciellt om man har det hr likas beroenderisk r hgre. Drav avst ren logik. Har redan substanser p recept s sjlvmedicinering r ingen rlig urskt lngre.

Vill grna ha vgledning frn ngon som underhller sin ADHD enligt punkt och pricka eller ngon som sitter p kunskap om exakt hur man ska gra? Vad man br tnka p, vad man br ta exakt, brja trna ven om det knns tungt ibland att dra ivg till gymmet ha gymgrejer hemma att kunna kra med? Vad tror ni om det?

Ska fan vervinna mitt tillstnd har kastat cigaretter t helvete, gett upp alkohol helt frn ngon dum tanke om smdricka p helgen. Fuck det dr jag blir bara mer aggresiv ska inte ner en droppe mer r trtt p alkohol och dess bieffekter.

Vill leva renlevnad p den niv att det framstr som analt det jag sysslar med allt ifrn kosten, tillskott, trning, tankar angende arbetsliv byta yrka eller brja studera nu nr man r mer mottaglig fr saken?

Innan ADHD-medicin jag hade ingen plan, ingen strategi, ingenting jag levde bara ut mina impulser hela livet ven strre delen av min tjugorsperiod har varit bortkastad. Har en flickvn nu, en fet bil och ett jobb jag ej trivs med som gjorde mig utbrnd nr jag gick p semester i somras det r allt och det rcker inte p lnga vgar. Mste ta en semester snart p grund av det d fick ingen i somras vrd namnet terhmtning.

Nu med en mognare framtoning dr jag inom mig sjlv knner att jag kan ta ansvar jag ska ta ansvar det r bara att blicka framt och spika nya ml tills jag nr dit jag vill komma. Vill verkligen testa mig sjlv p riktigt nu hr i livet och lpa hela linan s fr vi se hur lngt det tar mig.

Kom med tips hur man verlever och lever gott med detta tillstnd? Liksom tv vnner med ADHD r dda fr att dom inte levde som man sig br vill inte bli den tredje utan jag ska gra tvrtom och vinna mot samhllet ven om jag har oddsen emot mig.

Tack fr mig tacksam fr alla svar nu kr vi kampen fr att underhlla sin ADHD och bli framgngsrik vi kr frn 0 till 100.

Man brnner ltt ut sig sjlv som du sjlv upptckt s tvinga dig sjlv att ta pauser innan det hnder, menar inte bara semester utan ven p daglig basis. Jag kan t.ex. ha s jvla mycket energi och stda hela lgenheten, utrtta massa renden osv och tro att jag sen ven ska orka vara social p kvllen mot min partner men har upptckt att det inte fungerar, utan jag mste lra mig att pausa mitt i ett bra flow ifall jag vill orka med kvllen. Knner liksom inte av det frrn eftert. Hrt att det r vanligt bland flera med ADHD (antar att det r vanligt ht men gissar att ntp knner av i god tid nr de blir trtta).

Hamnar du ltt i konflikter? frsk stanna upp i frvg och reflektera ver vad som triggar dig, ge dig inte in i sdana situationer, ta ut skiten p flashbackhorungar istllet.
Citera
2024-10-22, 06:17
Medlem
styckets avatar
Man har sett att ADHD symptom frsvinner nr du ndrar din livsstil till mer hlsosam. Prva det.
Citera
2024-10-22, 07:39
Medlem
generalminiportions avatar
Citat:

Lter lite som att det finns en risk att du tnker fr mycket just 0-100 direkt. Om du ska lyckas med hllbara frndringar som hller ver tid, s r det viktigast att gra saker gradvis och p ett realistist stt.

Ta en sak i taget, istllet fr att gra alla frndringar p samma gng. Det r S ltt att bygga upp orimliga krav och regler fr frndring s att man aldrig faktiskt genomgr den, utan istllet faller tillbaka i gamla vanor.

Stt upp lngsiktiga ml (sg vad du vill vara/uppntt om 1 r). Sen bryter du ner detta i mindre ml, s du tillslut fr mindre ml som kan genomfras veckovis/p daglig basis.

Sen skulle jag tipsa om att lra dig anvnda en kalender. Google Calender r rtt smidig dr du bde kan ha to-do list och dagsscheman p samma sida!

Sen lter det som att du gr saker ondigt komplicerade, och mnga av lsningarna sitter du nog p sjlv egentligen. Du skriver lite om trning och funderingar kring det. Du vet ju sjlv att trna r bra och det gr man enklast p gym. De EXAKTA detaljerna kring exakt vad man ska ta kan du ju fundera p nr du vl kommer ivg till gymmet regelbundet! Och det r ju ocks rtt enkelt att googa sig fram om du sitter en stund. Menar att ofta s vertnker man precis allt INNAN man faktiskt brjar istllet fr att bara brja!
Citera
2024-10-22, 08:51
Medlem
Citat:

du r rtt uppe i varv nr du skrev detta, frskt hlla dig till receptet lkaren skrivit, det kan vara att ni mste skruva in det lite.

annars r trning (gymtrning) bra, skippa socker och kaffe och allt vad energidrycker heter (speciellt de med mkt koffein i, blir galen i huvudet av dom). ta en prommenad p kvllarna.
undvik stora bakverk o skit, att ta en stor trtbit och en stor kaffe r gtt fr stunden men sedan en timme senare r man fan igng
Citera
2024-10-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Lter lite som att det finns en risk att du tnker fr mycket just 0-100 direkt. Om du ska lyckas med hllbara frndringar som hller ver tid, s r det viktigast att gra saker gradvis och p ett realistist stt.

Ta en sak i taget, istllet fr att gra alla frndringar p samma gng. Det r S ltt att bygga upp orimliga krav och regler fr frndring s att man aldrig faktiskt genomgr den, utan istllet faller tillbaka i gamla vanor.

Stt upp lngsiktiga ml (sg vad du vill vara/uppntt om 1 r). Sen bryter du ner detta i mindre ml, s du tillslut fr mindre ml som kan genomfras veckovis/p daglig basis.

Sen skulle jag tipsa om att lra dig anvnda en kalender. Google Calender r rtt smidig dr du bde kan ha to-do list och dagsscheman p samma sida!

Sen lter det som att du gr saker ondigt komplicerade, och mnga av lsningarna sitter du nog p sjlv egentligen. Du skriver lite om trning och funderingar kring det. Du vet ju sjlv att trna r bra och det gr man enklast p gym. De EXAKTA detaljerna kring exakt vad man ska ta kan du ju fundera p nr du vl kommer ivg till gymmet regelbundet! Och det r ju ocks rtt enkelt att googa sig fram om du sitter en stund. Menar att ofta s vertnker man precis allt INNAN man faktiskt brjar istllet fr att bara brja!

ja det r 0-100 hr p en sekund, klassisk adhd, r verallt p allt samtidigt, mste begrnsa sig, vlja ut en sak
Citera
2024-10-22, 09:38
Medlem
Lustigt, jag tolkade rubriken helt fel. Min bild av det hr sltstrukna tillrttalagda samhllet r tvrtom att det snart bara r ADHD mnniskor som kr ADHD racet rakt av som lever livet fullt ut.
Citera
2024-10-22, 10:24
Medlem
Trning r guld vrt, g all in p det. Var rlig med dig sjlv, trna dr du trnar bst. Jag har ingen som helst disciplin att trna hemma.

Nr det kommer till karrir/jobb; fr mig har det enda sttet varit att flja mina intressen, har helt galet svrt att f saker gjorda om det inte r ngot jag r intresserad av. D kan ADHD vara en superkraft!

I mitt fall r det spel och spelutveckling. Mitt misstag var att inte g all in p det, utan spela skert med vanlig systemutveckling. Har aldrig haft ett jobb mer n 2 r, blir fr uttrkad och brjar i rlighetens namn jobba dligt. ven om man snabbt kan f upp lnen leder det till mycket ondig stress. Kommer inte knna mig njd innan jag har det jag vill.

Jag kr helt utan medicin, vet inte om jag skulle m bttre med det men vill inte ta massa piller hela livet. Sen kan tolerans fucka up saker, behva ndra doser, andra biverkningar osv. Sen har jag pundarbeteende ocks, vill bara ta mer nr jag knner positiv effekt. Kan inte dricka alkohol normalt, s dricker inte heller alls. Dricker jvligt mycket kaffe dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in