2024-10-22, 06:47
Medlem
Germanofils avatar
Legend. Älskar Maidens två första plattor. Som sagt inte oväntat att han skulle gå en tidig död till mötes. 😔
Citera
2024-10-22, 06:49
Medlem
Ödets ironi att en sådan renlevnadsmänniska dör vid så pass ung ålder ändå.
Citera
2024-10-22, 07:17
Medlem
"It took so long and I'm getting so tired
I'm runnin' out of places to hide
Should I return to the scene of the crime?
Where the two young victims died
If I could go to somebody for help
To get me out of trouble for sure
But I know that it's on my mind
That my doctor said I've done it before

Murders in the Rue Morgue
They're never gonna find me
Murders in the Rue Morgue
I'm never going home"

När han sjöng så lät det autentiskt.
Han kunde leverera texter som denna och det lät trovärdigt.
Citera
2024-10-22, 07:30
Medlem
Fettsugnings avatar
Såg honom senaste gången på Debaser Medis vill jag minnas. Måste varit cirka 20 år sedan. Han var rejält sliten redan då.

Lite tragiskt om man tänker på hur det kunde varit. Istället för att sjunga med ett av världens största hårdrocksband inför tiotusentals åskådare stod han påverkad på en scen på söder med kanske 300 personer i publiken.
Citera
2024-10-22, 08:33
Medlem
TheKhurgans avatar
Fan vad tråkigt, han var en fantastisk sångare.
Men han brände väl ljuset i båda ändar.
Citera
2024-10-22, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Helt sant och ingen kan påstå annat än att Bruce Dickinson gjort det hyfsat bra Hade inte Clive Burr också ett osunt intresse för rock’n’roll life style utöver enbart att lira trummor?
Jo, Clive levde också mer destruktivt än vad som funkade. Fick gå av samma orsak. Tror han till och med blev ersatt av Nicko Mc Brain mitt under en turné på en eller flera gig och Nicko var tvungen att bära en Eddiemask. Nu blev det kuriosa men oavsett, RIP både Paul och Clive.
Citera
2024-10-22, 08:50
Medlem
Albumen med Paul Di'Anno är klassiker. Iron Maiden och Killers hade soundet som gjorde Maiden unikt. En favorit med Di'Anno är Remember Tomorrow.
Citera
2024-10-22, 08:52
Medlem
[quote=ceyifam2|89873832]Ja, lite grand som när trummisen Clive Burr ett par år senare fick foten. Fantastisk trummis, på sitt sätt helt optimal för Iron Maiden de första åren (jag är inte säker på att han hade samma bredd som McBrain), men han klarade inte av turnéerna, med sprit etc.

Både Paul Di'Anno och Clive Burr är bland de första musikerna jag kunde namnet på, och sannolikt är det Iron Maiden och Killers som är de 2 Iron Maiden-album jag lyssnat mest på.

Det hade varit intressant att höra Paul Di'Anno med låtarna från Number of the Beast-skivan, en del var väl skrivna för hans röst. (Får dock säga att Dickinson gör det riktigt bra på den skivan)

Efter vad Di'Anno själv skrivit i sin biografi, eller vad det nu var för något, så var han ett riktigt praktarsel när han knarkade och söp (vilket han fortsatte göra länge), och det var inte mer än rätt att han fick sparken. Dock sade han också att han lugnat ner sig och varit ren i en hel del år.[/QUOTE
Kan bara instämma. 🙂
Citera
2024-10-22, 09:35
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Fy fan vad trist!
Han har ju sett krasslig ut en längre tid.
Vet att de flesta föredrar Dickinson, men inte jag. Växte upp med Maidens två första.

R.I.P

Amen. Jag har aldrig förlikat mig med den där nya sångaren. Women in uniform. Jävlar.
Citera
2024-10-22, 10:01
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Tänk att få kicken efter två plattor som Prowler och Killers - det slutgiltiga beviset att livet inte är rättvist. Grym sångare.

Han vågade ju inte uppträda ibland och var oberäknelig och krökade för mycket. Det funkar ju såklart inte i längden för ett band som är hungriga och ser chansen att bli berömda.

Sen kan man ju diskutera hur shcyssta Maiden var när dom sparkade honom. Kanske borde dom försökt hjälpa honom? Lätt att säga idag såklart men på den tiden var som sagt medlemmarna en grupp unga män som drömde om berömmelse och jag tror inte dom brydde sig ett skit om hans öde när dom signat Bruce Bruce.
Dom (Steve Harris) sparkade ju ut Clive Burr också genom att helt enkelt låta Nicko ta över när Clive var på sin pappas begravning under en spelning och sen fick han veta att han inte var önskvärd längre.
Maiden gick som tåget och Steve tolererade ingen som kom full eller bakfull till ett gig.
Dom brydde sig inte om honom heller. Åtminstone inte förrän han var döende 30 år senare.
Kan låta hårt men man kommer ju ingenvart i den där branschen om man inte tar för sig och går över lik för att få synas i media.

Ta bara grupper som Metallica och Def Leppard som sparkade de som i stort sett skrev musiken dom blev kända för.

Handen på hjärtat så är åtminstone jag inte ledsen över att Bruce tog över micken annars hade vi aldrig haft nån Powerslave eller Somewere in time som enligt mig är ett världsarv.
Citera
2024-10-22, 10:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Surt. Han skulle aldrig ha kunnat lyfta Maiden till de höjder Dickinson gjorde, men trots det gillar jag nog hans sångbidrag mest.
Det är rätt. Han hade inte riktigt samma karisma och publikkontakt som Bruce. Men för mig är han ändå den bäste Maidensångaren och stod för sången på två av Maidens mest banbrytande och klassiska album. Vila i frid Paul.

Edit: Här en video från Iron Maiden, med låten "Iron Maiden" på Marquee i London 1980. Del av en dokumentär som filmades i svartvitt.
https://youtu.be/NcXhSLh2wyQ?t=63
Senast redigerad av Karman 2024-10-22 kl. 10:19.
Citera
2024-10-22, 11:31
Medlem
Citat:
Tänk att få kicken efter två plattor som Prowler och Killers - det slutgiltiga beviset att livet inte är rättvist. Grym sångare.
Med tanke på plattan efter med Dickinson så var det helt rätt beslut av bandet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in