Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-21, 20:44
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
En bekant fick leukemi hans morsa var lokförare, vet inte om det var en slump eller samband. Men det verkar ligga något i det.

"En hel del forskning har under årens lopp utförts av bl.a. Arbetslivsinstitutet. Docent X har undersökt personal vid Malmbanan och där funnit att det finns starka indikationer om kromosomskador och cancerrisker p.g.a. stark elektromagnetisk strålning."

"Undersökning gjord i USA har visat att lågfrekventa elektromagnetiska fält stör fosterutvecklingen hos bl.a. kycklingembryon. Fältmätningar har också blivit utförda i spårvagnar i Norrköping."

En artikel från SVT

Nu verkar det vara en verkstad men

"Trots att tre fall av leukemi har upptäckts på lokverkstaden i ... har inga mätningar gjorts av de elektromagnetiska fälten på arbetsplatsen."

... "som har jobbat med magnetfält i många år och studerat riskerna. Lokförarna är en utsatt yrkesgrupp och en undersökning av lokförare på ... visar att dom har större risk för att få cancer.

– Lokförarna hade dubbelt så stor risk för kromosomskador, som är ett förstadium till cancer, jämfört med en kontrollgrupp"..

Tack! Ja altså massa kopplingar har ju gjorts gällande all tågoersonsl i trafik där vi jobbar, där bland annat utmattningssyndrom, belastningsskador, ensamhet och övervikt är ledande, även hormonrubbningar. Vi har till och med fått utbilning om hur vi ska äta rätt och information, men dom har också gjort om sllt hör under några år. Som beskrivet ovanför minskad arb tid, betalt , främjad fritid. Och folk har mått väldigt bra senaste åren iaf här på mitt företag. Folk är typ inte sjuks längre. Men hur ser det ut i Sverige? Har man fåtg böttre tider här?
Citera
2024-10-21, 21:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Risker för hjärntumörer och kromosomförändringar bland tågpersonal och lok/spårvagnsförare.

Någon länk som stöder detta?
Spårvagnarna kan du stryka direkt, 700 volt lkkström alstrar inga magnetfält värda namnet.

Vad gäller lokförarna så utreddes det men gick inte att påvisa, fler lokförare har fått hälsoproblem av rökning än av högspänd växelström.

Strålsäkerhetsmyndigheten säger år 2020:

"Trots att forskning pågått i mer än 30 år går det inte att ge ett säkert svar om magnetfält kan orsaka cancer"
Citera
2024-10-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Någon länk som stöder detta?
Spårvagnarna kan du stryka direkt, 700 volt lkkström alstrar inga magnetfält värda namnet.

Vad gäller lokförarna så utreddes det men gick inte att påvisa, fler lokförare har fått hälsoproblem av rökning än av högspänd växelström.

Strålsäkerhetsmyndigheten säger år 2020:

"Trots att forskning pågått i mer än 30 år går det inte att ge ett säkert svar om magnetfält kan orsaka cancer"

Det är därför de klassar det som möjligen cancerframkallande. Det går inte att ge ett säkert svar och intresset för att forska kring detta verkar inte vara lockande.

"Det har dock inte kunnat dras några slutsatser om vad i strålningsexponeringen som
orsakar barnleukemi, men däremot är det vetenskapligt säkerställt att det finns en
ökad risk även om den biologiska mekanismen för detta är okänd."
Citera
2024-10-21, 22:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det är därför de klassar det som möjligen cancerframkallande. Det går inte att ge ett säkert svar och intresset för att forska kring detta verkar inte vara lockande.

"Det har dock inte kunnat dras några slutsatser om vad i strålningsexponeringen som
orsakar barnleukemi, men däremot är det vetenskapligt säkerställt att det finns en
ökad risk även om den biologiska mekanismen för detta är okänd."

Ja men tråden handlar om att arbeta ombord på tåg och jag vet att det undersöktes hyfsat grundligt om lokförare blev sjuka av magnetfälten men att det inte fanns någon statistiska evidens för det.
Citera
2024-10-22, 03:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellanelin
Tack! Ja altså massa kopplingar har ju gjorts gällande all tågoersonsl i trafik där vi jobbar, där bland annat utmattningssyndrom, belastningsskador, ensamhet och övervikt är ledande, även hormonrubbningar. Vi har till och med fått utbilning om hur vi ska äta rätt och information, men dom har också gjort om sllt hör under några år. Som beskrivet ovanför minskad arb tid, betalt , främjad fritid. Och folk har mått väldigt bra senaste åren iaf här på mitt företag. Folk är typ inte sjuks längre. Men hur ser det ut i Sverige? Har man fåtg böttre tider här?
Varför äter just tågvärdar/lokförare fel? För att det är lättare att äta kakor mitt i natten? Det handlar väl om balans i kosten och där har alla personer oavsett yrke samma risk.
Citera
2024-10-22, 04:56
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Varför äter just tågvärdar/lokförare fel? För att det är lättare att äta kakor mitt i natten? Det handlar väl om balans i kosten och där har alla personer oavsett yrke samma risk.

Handlar inte om det handkar om att det är så tungt skift altså du kan starta 12.13, ,14,53,15,40,18,32,20,21,23,15,02,16, altså aldrig någon rutin. Du sover också borta med korta uppehåll obetalt, fex: startar kl 3.42-21.00 också får du kanske betalt 10 av timmarna, och för å få ihop en vecka med 40 h så kanske du är borta 20 h men får inte betalt. Det blir mycket lite sömn, vilan på hotell eller överläggning kanske enbart blir några tim. Detta gör att det är svårt i skiftet att få till regelbunden träning, men metabolismen ändras också så det är lättare att gå upp i vikt trots att man äter normalt. Detta handlar om hormonrubbningar. Det får man kurs i när man blir tågpersonal. Iaf där jag jobbar. Hur man kan underlätta. Jag är inte överviktig för jag har ett vra schema med 33,5 h pr vecka och får betalt för alla h. Så jag kan trän och äta ganska regelbundet trots nätter, dag, kväll och väldigt skunma tider. Man blir ändå lite zombie. Har gårt upp lite i vikt men med styrketräning och bra sömn så håller jag vikten. Men i Sverige är arbetstiden högre, obetalda överläggningar, man kan få ändrad vakt innan. Som jag beskrev i andra inlägg. Är det så illa som jag hört i Sverige? Och önskar gärna endast svar från tågpersonal. Hur ser schemana ut? Får ni ihop fritiden och träning? Får ni obetalda kvarstid? Hur ser era veckor ut?
Citera
2024-10-22, 05:00
Citat:

Du är hekt ute å cycklar bara så du vet. Det har inte alls med kakor att göra utan sömnbrist, helt extrema scheman i skift och lite fritid. Och att kroppen får en annan metabolism. Väldigt många i skift är otränade och har ohälsa över tiden samt går upp i vikt. Och det är 10000 gng viktigare att äta sunt och styrketräna i skift. Poliser får ju det i sin arbetstid. Tågvärdar får inte detta. Många yrken har betalt för hela sin arbetstid. Tågpersonal har inte detta, inte i Sverige. Så en som jobbar i produktion skift har exakt 40 h vecka, en på tåg har egt kanske 50-60 h men baga betalt för 40.
Citera
2024-10-22, 05:08
Citat:

Jag har iaf inte gått upp mycket i vikt som tågvärd pga att vi har extremt bra villkor i det landet jag bor i (inte Sverige). Och många hör mpr faktiskt väldigt bra. Men för bara 5-6 år sen när vi hade mer Sverigeliknande scheman var det många som både gick upp i vikt men tyvärr också utvecklade olika hormonrubbningar och sjukdommar. Jag vet ej hur det ser ut i Sverige. Jag äter typ inget godis å snacks alls då jag följer kostråden jag fick vid utbildningen då det är ännu vitkigare i skift än dagtid att äta hälsosamt. För att inte få hormonrubbningar. Tågpersonal och flygpersonal har helt andra tider än typiskt "skift". Vårdpersonal jobbar typ fast dag och fast kväll eller fast natt, startar samma tider inte 1 minut över eller 15 minuter över osv. Skift i flesta andra yrken får betalt för alla h dom är på jobb. Det får inte flyg å tåg. Och sånna som reser mkt i arbete annars typ säljare, vd och så vidare har oftast hotell och kan lägga sig och sova 8 h. I tåg å flyg får du sova när det finns tid, kanske 2-3 h. Sen jobba, sen vila lite, sen jobba länge. Ett pass kan vara 28 h liksom och du får bara betalt för 16, men vilan var inte regelbunden.
Citera
2024-10-22, 05:18
Citat:

Även psykisk ohälsa är stort bland skiftarbetare pga hur det påverkar hjärna och dygnsrytm. Jag har turen som jobbar för ett tågsällskap som verkligen investerat på att minska arbetstiderna och främja hälsa bland tågpersonal som gynnats. Men också fått kurser i både kost, sömn samt även riskfaktorer och hur man ska känna igen synptom fort. Men tvivlar starkt på att Sverige har det så... Eller ? Ingen tågpersonal här inne som kan beskriva ett tågschema? Och berätta hur det är ?

Här är lite info btw om sänkt metabolism, kost och mental ohälsa bland skiftarbetare. Dom har sett på vanliga. Tåg å flyg har värre arbetstider än så. Noll rutin överhuvudtaget....

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-blir-du-tjock-av-konstiga-arbetstider
Citera
2024-10-22, 05:22
Citat:

Jag är tyärr en av få som förlorat min mens i skift förresten pga hormonrubbning. Men förhoppningsvis kommer den tillbaka, har fått stöd av chefer damt behandas av läkare. Men detta är liksom något som kan hända pga skiftarbete. Speciellt om man har mycket natt som jag tyvärr gillar. Jag är ju en kvällsmus 😅
Citera
2024-10-22, 06:39
Medlem
Jobbade några år när jag var i 20års åldern.
Körde konstant på kvällspass 16-01. Lite bökigt att man aldrig får komma någon minut sent.
Var ju skönt när man var ung att alltid sova så länge man ville. Men att få ihop vardagen om man har familj har jag svårt att förstå hur det går till. Ska vara om endast en förälder jobbar sä.

Sen knäna var ju hårt åtgången. Jobbigt att ständigt gå och stå inne i ett tåg som skakar och kränger.

Sen alla prylar som man ska ha med sig. Och kläder som sitter dåligt. Drog jag åt skärpet så byxorna satt bra fick man skavsår.
Just det där med kläderna tyckte jag var dåligt. Skjortorna var som ett tält mins jag.

Sen alla jävla idioter.
Citera
2024-10-22, 06:47
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jobbade några år när jag var i 20års åldern.
Körde konstant på kvällspass 16-01. Lite bökigt att man aldrig får komma någon minut sent.
Var ju skönt när man var ung att alltid sova så länge man ville. Men att få ihop vardagen om man har familj har jag svårt att förstå hur det går till. Ska vara om endast en förälder jobbar sä.

Sen knäna var ju hårt åtgången. Jobbigt att ständigt gå och stå inne i ett tåg som skakar och kränger.

Sen alla prylar som man ska ha med sig. Och kläder som sitter dåligt. Drog jag åt skärpet så byxorna satt bra fick man skavsår.
Just det där med kläderna tyckte jag var dåligt. Skjortorna var som ett tält mins jag.

Sen alla jävla idioter.

Förstår det. Men låter ändå rätt okej med kvällspass. Men gällande startiden, har ni inte gångtid? Att man startar 10 min innan man ska avlösa tåget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in