• 1
  • 2
2024-10-20, 20:45
Medlem
För typ 5 år sedan sålde vi ettpar kilo till en krögare i sthlm via blocket för 1200kr/kg, vi skapade en kontakt och sålde några år i rad.
Men nu dom senaste åren har vårat ställe varit ganska dött, inte mer än vi själva kan njuta av denna svamp, inte tillräckligt för att sälja :/
Vi plockade i östergötland.
Citera
2024-10-20, 22:37
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det kan finnas större men vill minns att de mindre smakar mer många ätbara svampar smakar bättre innan de nått en viss storlek

Intressant - det har jag aldrig märkt? Möjligtvis är de större svamparna oftare angripna avmask/sniglar, men det brukar man kunna skära bort.
Citera
2024-10-20, 23:14
Medlem
Vi plockade 4-5 kilo i somras och det var en av de godaste svampar jag någonsin ätit
Citera
2024-10-21, 08:28
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Intressant - det har jag aldrig märkt? Möjligtvis är de större svamparna oftare angripna avmask/sniglar, men det brukar man kunna skära bort.

På fårticka, tagg och vissa kremlor är storleken lite påverkande
Citera
2024-10-21, 08:29
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingarna007
Vi plockade 4-5 kilo i somras och det var en av de godaste svampar jag någonsin ätit

De är goda men jag föredrar andra bara. Främst blodsopp, svart trumpet och blomkålssvamp, i Södra Europa har jag hittat Kejsar flugsvamp den var riktigt god.
Senast redigerad av Liberationfront 2024-10-21 kl. 08:32.
Citera
2024-10-21, 09:41
Medlem
Åk till gömmargårdens naturreservat, där fanns det för några år sedan enligt en bloggare, chansen är hög att det är där de finns. Kan säga att de finns inga såna i skogen vid orlångens naturreservat eller Balingsholm för där missköter kommunen naturreservat men vid gömmaren är det bättre och friskare skog.
Citera
2024-10-21, 19:57
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2025-01-20, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.Moonshine
Åk till gömmargårdens naturreservat, där fanns det för några år sedan enligt en bloggare, chansen är hög att det är där de finns. Kan säga att de finns inga såna i skogen vid orlångens naturreservat eller Balingsholm för där missköter kommunen naturreservat men vid gömmaren är det bättre och friskare skog.
Gömmarskogen är den sista jag går i för att specifikt plocka svamp. Det är mer en promenadskog och bonus om man hittar nåt eftersom det kryllar av folk. Men går jag i den mest snåriga och svårtillgängliga terrängen så kan man finna en del kul som kruskantarell och dropptaggsvamp att titta på. Svart trumpet finns det gott med med. Men aldrig nån goliatmusseron.
Det har jag dock funnit i flemingsbergsskogen.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2025-01-20 kl. 02:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in