2024-10-20, 11:36
Bannlyst
Vilken skog finns det i Huddinge där goliatmusseron trivs? mager sandjord? Glömsta

Det är hysch-hysch kring den relativt nyupptäckta svampen goliatmusseron som säljs för 10 000 kronor kilot i Japan, och som har hittats i en skog i Huddinge.

Ser du blåbärsbuskar har du gått fel. Goliatmusseronen växer ofta på mager sandjord i gammal tallskog. Ju längre norrut i Sverige du åker desto vanligare blir den. Men det har gjorts fynd även i Småland och Västergötland. En skog i Huddinge är överrepresenterad i antal fynd som gjorts de senaste åren i Stockholms län.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/goliatmusseron-gar-att-hitta-i-stockholms-sodra-skogar
Citera
2024-10-20, 12:19
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Vilken skog finns det i Huddinge där goliatmusseron trivs? mager sandjord? Glömsta

Det är hysch-hysch kring den relativt nyupptäckta svampen goliatmusseron som säljs för 10 000 kronor kilot i Japan, och som har hittats i en skog i Huddinge.

Ser du blåbärsbuskar har du gått fel. Goliatmusseronen växer ofta på mager sandjord i gammal tallskog. Ju längre norrut i Sverige du åker desto vanligare blir den. Men det har gjorts fynd även i Småland och Västergötland. En skog i Huddinge är överrepresenterad i antal fynd som gjorts de senaste åren i Stockholms län.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/goliatmusseron-gar-att-hitta-i-stockholms-sodra-skogar

Troligtvis i skogen vid Ådran / Paradiset (ställe längs Sörmlandsleden).
Citera
2024-10-20, 13:38
Medlem
Hade du tänkt gå dit och lägga ett par 100 timmar för att hitta något värt 50kr eller?
Citera
2024-10-20, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Hade du tänkt gå dit och lägga ett par 100 timmar för att hitta något värt 50kr eller?

Om du läste artikel så betala krögarna i Stockholm 1500:- / kg för svampen.
Citera
2024-10-20, 14:41
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Troligtvis i skogen vid Ådran / Paradiset (ställe längs Sörmlandsleden).
I Paradiset har jag hämtat väldigt mycket ramslök. Det är värt en utflykt per år för att hämta några kilo per gång, så månne är Paradiset även bra för musseroner.

Rena skafferiet.
Citera
2024-10-20, 14:54
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
I Paradiset har jag hämtat väldigt mycket ramslök. Det är värt en utflykt per år för att hämta några kilo per gång, så månne är Paradiset även bra för musseroner.

Rena skafferiet.

I många år hade jag en stuga i Ådran.
Skogen där är mäktig; urskog.
När vi var ute på timmalång vandring och “storbehov“ uppstod sökte jag mig en bit bort från stigen.
Hittade då alltid svamp, så tipset är att ge sig ut halvbajsnödig.
Citera
2024-10-20, 14:56
Medlem
Citat:
Om du läste artikel så betala krögarna i Stockholm 1500:- / kg för svampen.

Förstår du hur svårt det blir att hitta ett helt kilo av den där svampen?

En svamp expert som plockat svamp i Sverige i många många år har aldrig sett den.
Citera
2024-10-20, 15:00
Medlem
Liberationfronts avatar
Jag har plockat svamp i över 20 år, kan de mesta svampar, har hittat den där Goliat några ggr, morsan är mer fascinerad av den än jag, men du behöver rätt många för ett kg. Den är rätt liten.
Citera
2024-10-20, 15:07
Medlem
Citat:

Det priset är på japanska svampar. Du har olika nivåer på goliatmusseronen

Från Minnet

A Japanska (Dyrast)

B Bl.a Svenska

C Kinesiska
Citera
2024-10-20, 18:15
Medlem
Hur många timmar krävs det för att få ihop ett kilo?
Är det värt tiden? Troligen inte.
Bara att ta sig till området tar ju flera timmar, sedan tillkommer kostnad för transport dit och hem, tiden det tar att få tag på en köpare osv osv.
Åka till området och inte ens hitta svampjäkeln, väldigt osäker inkomstkälla.
Citera
2024-10-20, 20:05
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag har plockat svamp i över 20 år, kan de mesta svampar, har hittat den där Goliat några ggr, morsan är mer fascinerad av den än jag, men du behöver rätt många för ett kg. Den är rätt liten.

Jag trodde den hette Goliatmusseron för att det är en stor musseron.
Citera
2024-10-20, 20:37
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Jag trodde den hette Goliatmusseron för att det är en stor musseron.

Det kan finnas större men vill minns att de mindre smakar mer många ätbara svampar smakar bättre innan de nått en viss storlek
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in