Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Vad är din budget, tänker du att du ska köpa en ny bil eller en begagnad?
Rent praktiskt hade ju en elbil passat bra eftersom du kommer ha tillgång till billig el hemma. Näst bäst är väl plug-in hybrid, då kommer du köra mestadels på el. Nackdelen är ju service, du kommer betala mycket för helt onödig service om den ska servas enligt bok.
Ren bensinare, ja det fungerar förstås det med, men det för ju med sig alla nackdelarna med förbränningsmotor, en bensinmotor mår inte heller bra av småkörning och att slippa hälla i bensin är en ofta underskattad egenskap om man kör på el.
Jag tänker en begagnad. Budget max 200 tusen :-)
Tack för input! Jag trodde bensinare kunde köra småsträckor helt utan problem... varför mår de motorerna inte bra av det?
Citat:
Ursprungligen postat av
GIMP-SUIT
Främst bögar kör diesel. Jag kör en plug-in hybrid. Jag laddar den varje natt (koppla i och ur en sladd = hela processen) och kör i princip gratis till jobbet. Sedan kör jag med bensin om jag ska köra längre. Kör man med bensin så laddas batteriet samtidigt och man kan köra på el igen när man kommer hem.
Det enda jag har att klaga på med plug-in hybrider är att vanliga laddare till bilen är för starka, så man lär hitta just dom stationer som har en kompatibel laddare.
Låter ju underbart. Har service:arna varit dyra? Gör du årlig service? Fördelarna känns som många, framförallt att slippa betala för mycket bensin om man, som jag kommer köra främst korta sträckor under 4-5 mil tur och retur?
Citat:
Ursprungligen postat av
TiredEyes
Övervägt vanlig hybrid typ Toyota? Även plug-in så skulle jag titta mot Toyota, eftersom de har den mest tillförlitliga drivlinan, se gamla Prius plug-in som rullar fortfarande utan problem. En RAV4 plug-in är för dyr för din budget, brukar ligga på 350-400k begagnad.
Andra egenskaper som är viktiga för dig, ex. fyrhjulsdrift, bagageutrymme, markfrigång / SUV osv?
Precis som BAB7 har skrivit så räcker det gott med en längre tur per månad för dieseln. Så länge bilen i övrigt är i ok skick och uppfyller dina krav så skulle jag inte noja mig.
Tack för input! Toyota har jag inte tittat på så mycket än faktiskt men Prius kan absolut vara en kandidat.
Jag är på jakt efter en bil med så stort bagageutrymme som möjligt eftersom jag har hundbur mm som ska rymmas. Det är egentligen den enda och viktigaste egenskapen.
Anledningen till att jag vill byta diesel till plug in elbil är ju främst ekonomiskt, att det lär bli markant mycket billigare att ladda den tex via tibber än att tanka diesel?
Citat:
Ursprungligen postat av
flat7
Min dieselbil brukar vara varm efter 20km körning så här på hösten. Då startar den också regenerering av partikelfiltret så om du kör 3mil ibland och längre ibland så tror jag det är helt lugnt att köra diesel.
Alright. Bra att känna till!