2024-10-20, 09:36
Medlem
Kletikopters avatar
Hej!

Kör just nu en dieselbil som drar ca 0,55 l milen. Kommer byta boende vid årsskiftet och får då tillgång till en laddstolpe där kommer betala samma pris som "hushållsel".

Jag kör 2-3 gånger i veckan korta sträckor, ca 1-3 mil/ gång. Utöver det ungefär en lång sträcka på 40-50 mil i månaden. Samt några vändor på några kilometer till den lokala matbutiken.

Funderar nu på att att byta till antingen en plug-in hybrid eller en bensinare. Har förstått att dieselbilar helst inte ska användas vid så korta sträckor som jag kör då det sliter på motorn som inte hinner bli varm? En ren elbil har jag knappast råd med, möjligtvis en begagnad Kia Soul för ca 200 tusen. Har tittat lite på Passat GTE laddhybrid samt Mitsubishi outlander PHEV. Min budget är max 200 tusen.

Vad tror ni vore bäst för mig? Har hört från vissa att plug in hybrid inte är något att ha, men det kanske inte är hela sanningen? Att det är dyrt med service pga 2 drivlinor, att den riktiga förbrukningen är högre än angivet osv.
Senast redigerad av Kletikopter 2024-10-20 kl. 09:46.
Citera
2024-10-20, 09:37
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2024-10-20, 09:44
Moderator
Vad är din budget, tänker du att du ska köpa en ny bil eller en begagnad?

Rent praktiskt hade ju en elbil passat bra eftersom du kommer ha tillgång till billig el hemma. Näst bäst är väl plug-in hybrid, då kommer du köra mestadels på el. Nackdelen är ju service, du kommer betala mycket för helt onödig service om den ska servas enligt bok.
Ren bensinare, ja det fungerar förstås det med, men det för ju med sig alla nackdelarna med förbränningsmotor, en bensinmotor mår inte heller bra av småkörning och att slippa hälla i bensin är en ofta underskattad egenskap om man kör på el.
Citera
2024-10-20, 10:42
Avstängd
GIMP-SUITs avatar
Främst bögar kör diesel. Jag kör en plug-in hybrid. Jag laddar den varje natt (koppla i och ur en sladd = hela processen) och kör i princip gratis till jobbet. Sedan kör jag med bensin om jag ska köra längre. Kör man med bensin så laddas batteriet samtidigt och man kan köra på el igen när man kommer hem.

Det enda jag har att klaga på med plug-in hybrider är att vanliga laddare till bilen är för starka, så man lär hitta just dom stationer som har en kompatibel laddare.
Citera
2024-10-20, 15:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kletikopter
Hej!

Kör just nu en dieselbil som drar ca 0,55 l milen. Kommer byta boende vid årsskiftet och får då tillgång till en laddstolpe där kommer betala samma pris som "hushållsel".

Jag kör 2-3 gånger i veckan korta sträckor, ca 1-3 mil/ gång. Utöver det ungefär en lång sträcka på 40-50 mil i månaden. Samt några vändor på några kilometer till den lokala matbutiken.

Funderar nu på att att byta till antingen en plug-in hybrid eller en bensinare. Har förstått att dieselbilar helst inte ska användas vid så korta sträckor som jag kör då det sliter på motorn som inte hinner bli varm? En ren elbil har jag knappast råd med, möjligtvis en begagnad Kia Soul för ca 200 tusen. Har tittat lite på Passat GTE laddhybrid samt Mitsubishi outlander PHEV. Min budget är max 200 tusen.

Vad tror ni vore bäst för mig? Har hört från vissa att plug in hybrid inte är något att ha, men det kanske inte är hela sanningen? Att det är dyrt med service pga 2 drivlinor, att den riktiga förbrukningen är högre än angivet osv.
En sträcka på 40-50 mil i månaden är mer än tillräckligt för en diesel.
Så det är inget problem.

Att byta till en bensinbil är ju bara korkat.

Att byta till en laddhybrid är ännu sämre, dyrare och tätare service, högre förbrukning när det lilla minibatteriet är tomt.
Mer som kan gå sönder, mer komplex teknik etc.
Dyrare i inköp.

Elbil kan fungera bra om förutsättningarna stämmer.
Men dyra i inköp och sämst på långtur av de fyra alternativen.
Citera
2024-10-20, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En sträcka på 40-50 mil i månaden är mer än tillräckligt för en diesel.
Så det är inget problem.

Att byta till en bensinbil är ju bara korkat.

Att byta till en laddhybrid är ännu sämre, dyrare och tätare service, högre förbrukning när det lilla minibatteriet är tomt.
Mer som kan gå sönder, mer komplex teknik etc.
Dyrare i inköp.

Elbil kan fungera bra om förutsättningarna stämmer.
Men dyra i inköp och sämst på långtur av de fyra alternativen.
40-50 mil/månad, knappast läge för att köpa dieselbil, inte generellt åtminstone. Skatten på dieselfordon som är 5-10 år gamla kan lätt ligga mellan 5-8000, en bil som kan köras på E85 istället cirka 1500.
Citera
2024-10-20, 16:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
40-50 mil/månad, knappast läge för att köpa dieselbil, inte generellt åtminstone. Skatten på dieselfordon som är 5-10 år gamla kan lätt ligga mellan 5-8000, en bil som kan köras på E85 istället cirka 1500.
Men läs trådstarten först.. snälla..
Citera
2024-10-20, 16:59
Avslutad
Övervägt vanlig hybrid typ Toyota? Även plug-in så skulle jag titta mot Toyota, eftersom de har den mest tillförlitliga drivlinan, se gamla Prius plug-in som rullar fortfarande utan problem. En RAV4 plug-in är för dyr för din budget, brukar ligga på 350-400k begagnad.

Andra egenskaper som är viktiga för dig, ex. fyrhjulsdrift, bagageutrymme, markfrigång / SUV osv?

Vad gäller Passat GTE så skulle jag kolla in historiken väldigt noggrant och även se om det är möjligt att se antal km körda enbart på eldrift (tydligen kan det gå på vissa årsmodeller om man kopplar in sig via OBD2). En plug-in som används rätt för sitt syfte bör innebära att mindre mil är körda med ICE-motorn (= mindre slitage). Allt vad gäller VAG kräver dock att service är gjord regelbundet, helst oftare än så. Huruvida kända fel finns på den drivlinan återstår att finna statistik på, bilarna har just börjat komma upp i den åldern.

Precis som BAB7 har skrivit så räcker det gott med en längre tur per månad för dieseln. Så länge bilen i övrigt är i ok skick och uppfyller dina krav så skulle jag inte noja mig.
Citera
2024-10-20, 18:28
Medlem
Min dieselbil brukar vara varm efter 20km körning så här på hösten. Då startar den också regenerering av partikelfiltret så om du kör 3mil ibland och längre ibland så tror jag det är helt lugnt att köra diesel.
Citera
2024-10-21, 20:41
Medlem
Kletikopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vad är din budget, tänker du att du ska köpa en ny bil eller en begagnad?

Rent praktiskt hade ju en elbil passat bra eftersom du kommer ha tillgång till billig el hemma. Näst bäst är väl plug-in hybrid, då kommer du köra mestadels på el. Nackdelen är ju service, du kommer betala mycket för helt onödig service om den ska servas enligt bok.
Ren bensinare, ja det fungerar förstås det med, men det för ju med sig alla nackdelarna med förbränningsmotor, en bensinmotor mår inte heller bra av småkörning och att slippa hälla i bensin är en ofta underskattad egenskap om man kör på el.

Jag tänker en begagnad. Budget max 200 tusen :-)

Tack för input! Jag trodde bensinare kunde köra småsträckor helt utan problem... varför mår de motorerna inte bra av det?

Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Främst bögar kör diesel. Jag kör en plug-in hybrid. Jag laddar den varje natt (koppla i och ur en sladd = hela processen) och kör i princip gratis till jobbet. Sedan kör jag med bensin om jag ska köra längre. Kör man med bensin så laddas batteriet samtidigt och man kan köra på el igen när man kommer hem.

Det enda jag har att klaga på med plug-in hybrider är att vanliga laddare till bilen är för starka, så man lär hitta just dom stationer som har en kompatibel laddare.

Låter ju underbart. Har service:arna varit dyra? Gör du årlig service? Fördelarna känns som många, framförallt att slippa betala för mycket bensin om man, som jag kommer köra främst korta sträckor under 4-5 mil tur och retur?

Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Övervägt vanlig hybrid typ Toyota? Även plug-in så skulle jag titta mot Toyota, eftersom de har den mest tillförlitliga drivlinan, se gamla Prius plug-in som rullar fortfarande utan problem. En RAV4 plug-in är för dyr för din budget, brukar ligga på 350-400k begagnad.

Andra egenskaper som är viktiga för dig, ex. fyrhjulsdrift, bagageutrymme, markfrigång / SUV osv?

Precis som BAB7 har skrivit så räcker det gott med en längre tur per månad för dieseln. Så länge bilen i övrigt är i ok skick och uppfyller dina krav så skulle jag inte noja mig.

Tack för input! Toyota har jag inte tittat på så mycket än faktiskt men Prius kan absolut vara en kandidat.

Jag är på jakt efter en bil med så stort bagageutrymme som möjligt eftersom jag har hundbur mm som ska rymmas. Det är egentligen den enda och viktigaste egenskapen.

Anledningen till att jag vill byta diesel till plug in elbil är ju främst ekonomiskt, att det lär bli markant mycket billigare att ladda den tex via tibber än att tanka diesel?

Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Min dieselbil brukar vara varm efter 20km körning så här på hösten. Då startar den också regenerering av partikelfiltret så om du kör 3mil ibland och längre ibland så tror jag det är helt lugnt att köra diesel.

Alright. Bra att känna till!
Citera
2024-10-21, 21:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kletikopter
Jag tänker en begagnad. Budget max 200 tusen :-)

Tack för input! Jag trodde bensinare kunde köra småsträckor helt utan problem... varför mår de motorerna inte bra av det?
Temperaturförändringarna i motorn gör att det blir kondens som samlas i oljan och den försvinner inte förrän oljan kommer upp i full driftstemperatur och det tar oftast ett par mil för den att göra det. Om den inte kommer upp i temperatur kan det ställa till olika problem.
Riktigt korta körningar gör dessutom att bensin kan komma ner i oljan och späda ut den, samma sak där, långkörningar fixar det.
Ditt körmönster skulle säkert fungera, med nån långkörning varje månad.
Men i din sits, med din budget, tycker jag du bör kunna få tag på en laddhybrid, nästan all vardagskörning på el, långkörning på bensin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in