• 1
  • 2
2024-10-19, 09:51
André Bengtsson, ordförande i den drogförebyggande föreningen Connextions Norrbotten, häktas av Luleå tingsrätt på sannolika skäl misstänkt för bland annat narkotikabrott, bedrägeri och stöld. Enligt hans försvarsadvokat Anna Melander är bakgrunden ett återfall.
– Han hade sökt hjälp innan gripandet, säger hon.

Luleå tingsrätt beslutade under torsdagen att häkta André Bengtsson på sannolika skäl misstänkt för misshandel, narkotikabrott, stöld, försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel och två fall av bedrägeri.

https://www.pt.se/nyheter/pitea/arti...aktas/r1xxww3j
Senast redigerad av sagutyren 2024-10-19 kl. 10:29.
Citera
2024-10-19, 10:15
Medlem
Eponumoss avatar
Hur vanligt är det att likt André misslyckas med att sluta med drogerna?
Citera
2024-10-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
André Bengtsson, ordförande i den drogförebyggande föreningen Connextions Norrbotten, häktas av Luleå tingsrätt på sannolika skäl misstänkt för bland annat narkotikabrott, bedrägeri och stöld. Enligt hans försvarsadvokat Anna Melander är bakgrunden ett återfall.
– Han hade sökt hjälp innan gripandet, säger hon.

Luleå tingsrätt beslutade under torsdagen att häkta André Bengtsson på sannolika skäl misstänkt för misshandel, narkotikabrott, stöld, försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel och två fall av bedrägeri.

https://www.pt.se/nyheter/pitea/arti...aktas/r1xxww3j

Tips på rubrikändring:

Ordförande i drogförebyggande förening har tagit ett återfall eller har återfallit i missbruk. Det är ett aktivt beslut av André själv. Inget som någonsin får ett återfall.

Är dock inte förvånad. Tycker personen i fråga alltid verkar ha haft en grandios självbild. Nån som vet om hans sambo också är inblandad?
Citera
2024-10-19, 10:38
Medlem
Crankyshake2s avatar
Hört rykten i flera år att hans sk drogfrihet bara vart en falsk fasad
Senast redigerad av Crankyshake2 2024-10-19 kl. 11:26.
Citera
2024-10-19, 11:14
Flera styrelseledamöter i Connextions Norrbotten har hoppat av senaste åren. Cecilia Wikberg som varit engagerad berättar att hon anlitades för att jobba med föreningens Blås grönt-initiativ på PDOL i somras, men varken hon eller hennes sambo fick betalt.
– En person i missbruk ska inte leda en drogförebyggande förening, säger hon.

https://www.pt.se/nyheter/pitea/arti...etalt/lw446q7r
Citera
2024-10-19, 11:45
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Vilket jävla hyckleri!
Citera
2024-10-19, 12:18
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är tyvärr väldigt vanligt och många ggr när en ex missbrukare säger att han är ren, så får personen läkemedel utskrivna av sin läkare. Så det bästa är att aldrig börja med narkotika. Jag har flera ex kollegor i restaurang branschen som har blivit och är missbrukare, fast det tycker inte dom för dom anser att det är läkemedel som dom äter.
Citera
2024-10-19, 12:30
Citat:

I egenskap av halvpundare kan jag säga att jag i över 15 års tid intalat mig själv att jag ska sluta antingen efter helgen, när det blir ny månad eller nytt år. Sitter nu här ensam i en studentlägenhet med typ 4 substanser i kroppen. Bör kanske tilläggas att jag självmedicinerar och klarar studierna utmärkt, men det är skitsvårt att skaffa vänner som inte dömer en, vilket leder till ökad ensamhet och ännu mer droger för att trösta sig själv. Visst, jag kan ljuga till alla jag träffar, men som med senaste tjejen jag träffade inser man snabbt att det alltid kommer fram så fort man börjar känna varandra bättre.

Livet är inte snällt mot alla, och alla mammas pojkar där ute som aldrig varit på botten eller behövt kämpa mot droger har ingen aning om vad de besparats. Det har gått så långt att jag har svårt att ta "nyktra" (läs svennar som bara trycker i sig sprit på helgerna men spottar på alla andra droger) människor på allvar. De har sin jävla näsa i vädret som om man led av spetälska. Drygt, alltså.
Citera
2024-10-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
I egenskap av halvpundare kan jag säga att jag i över 15 års tid intalat mig själv att jag ska sluta antingen efter helgen, när det blir ny månad eller nytt år. Sitter nu här ensam i en studentlägenhet med typ 4 substanser i kroppen. Bör kanske tilläggas att jag självmedicinerar och klarar studierna utmärkt, men det är skitsvårt att skaffa vänner som inte dömer en, vilket leder till ökad ensamhet och ännu mer droger för att trösta sig själv. Visst, jag kan ljuga till alla jag träffar, men som med senaste tjejen jag träffade inser man snabbt att det alltid kommer fram så fort man börjar känna varandra bättre.

Livet är inte snällt mot alla, och alla mammas pojkar där ute som aldrig varit på botten eller behövt kämpa mot droger har ingen aning om vad de besparats. Det har gått så långt att jag har svårt att ta "nyktra" (läs svennar som bara trycker i sig sprit på helgerna men spottar på alla andra droger) människor på allvar. De har sin jävla näsa i vädret som om man led av spetälska. Drygt, alltså.

❤️ Ta hand om dig
Citera
2024-10-19, 15:34
Medlem
sfrges avatar
Citat:

Mycket vanligt.
Citera
2024-10-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson

Har man inte varit i skiten eller sett skiten på nära håll så vet man inget. Är egentligen som livet kan ta två vändningar så sätt. Liven och människorna är inte lika alls.
Citera
2024-10-19, 16:14
Medlem
Citat:

Det är ingen svartvit fråga att svara på. För att kunna ge ett uttömmande och nyanserat svar skulle man behöva dela in människor vad gäller motivation, svårighetsgrad av beroende och förmåga till reflektion.

För att ge några exempel:

- Människor med hög empati slutar nästan alltid förr eller senare, om de inte är fysiskt beroende, eftersom de inser vilken skada de orsakar andra.
- En hel del med närmast narcissistisk kärlek till sig själva slutar också, men de lyckas oftast sätta upp en komplex och trovärdig fasad som varar in i det sista.
- Folk med barn försöker också i regel sluta förr eller senare, oavsett svårighetsgrad på beroendet.

Vad gäller återfall förekommer det i nästan alla fall på vägen mot ett nyktert liv. Återfall i brottslighet är däremot mer sällsynt än enbart återfall i substansbruk.

En del har så många substanser de intar på daglig basis, eller starkt beroende, att de tvingas trappa ner under lång tid; Substans för substans och/eller med lite åt gången.

Om den som brukat har underliggande diagnoser eller skador krävs ofta ersättningsmedicinering och en total omläggning av livsstil. Alltså krävs det korten på bordet och kontakt med läkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in