• 4
  • 5
2024-10-23, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Påminner lite om Stridsvagn S.

Intressant och ganska smart konstruktion, men barnsjukdomar som gjorde att det blev en lyckad produkt först med den uppgraderade varianten som dessvärre såg dagens ljus på bredd först när själva systemet i sig började bli lite halvt obsolet. Men ett nice try i alla fall. Absolut!

Intressant vapen. Imponerande tidigt försök med att få ut ett halvautomatiskt vapen på bredd.
Hade vi valt lösningen med 120 mm kanonen så hade nog S varit kvar längre.
Citera
2024-10-23, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Hitler hade absolut ingen motvilja mot ag (automatgevär). Däremot så var han skeptisk till AK i mellanklasskaliber, men det löste man genom att döpa om ak till kpist (ja, eller Mkb 42 till MP43) och att sälja in det som en ersättare till kpisten. Hitler döpte sedan om vapnet från MP43 till StG44.

AK (känd som AK47 innan den antogs) hade vidare ingenting tekniskt med StG44 att göra, men patronen var inspirerad av 7,92x33.
Sovjetunionen avsåg att ta fram en ny automatkarbin (SKS), en ny kulspruta (RPD), en ny kpist (AK) och ett nytt repetergevär (togs aldrig i tjänst).

När det gällde teknisk inspiration så drog Michail Kalashnikov primärt denna från M1 Garand, ZH-29, Remington Model 8 och SKS.
Råkade skriva AG när jag menade AK.

Det sägs att Kalashnikov utgick från basen med stg44. Och med dess korta gevärsammunition. Att han sedan valde att titta på andra lösningar är inget jag säger emot.

Men att Cemente, AG3 och AK4 är en vidareutveckling från just STG44:as lösning.
Citera
2024-10-23, 12:47
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Råkade skriva AG när jag menade AK.

Det sägs att Kalashnikov utgick från basen med stg44. Och med dess korta gevärsammunition. Att han sedan valde att titta på andra lösningar är inget jag säger emot.

Men att Cemente, AG3 och AK4 är en vidareutveckling från just STG44:as lösning.

CETME och HK:s klassiska gevär har ännu mindre gemensamt med StG44, än vad AK47 har. CETME och HK utvecklades ur StG45(M), som bara delade kalibern och magasinet med StG44.

När det gällde tekniska lösningar så innehöll StG44 inget nytt, bortsett från lådkonstruktionen där kolven träs över lådan och hålls fast med sprintar..
Citera
2024-10-23, 18:07
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
CETME och HK:s klassiska gevär har ännu mindre gemensamt med StG44, än vad AK47 har. CETME och HK utvecklades ur StG45(M), som bara delade kalibern och magasinet med StG44.

När det gällde tekniska lösningar så innehöll StG44 inget nytt, bortsett från lådkonstruktionen där kolven träs över lådan och hålls fast med sprintar..

StG44 hade en hel del teknik som Tyskland var tidiga eller först med att implementera i ett storskaligt beväpnande av stridande trupp.
Användandet av pressad & bockad metall för enkel produktion & hållbar konstruktion.
Säkringens utförande, som är likartat designat på de flesta automatkarbiner av idag.
Skyddet över utkastaröppningen som från stängt läge öppnas automatiskt vid eldgivning är kopierat rakt av på AR, M-16 m. fl.
Patronen som inspirerade Mikhail Kalashnikov till sin Avtomat Kalashnikovas ammunition, samma med utformandet av denna designmässigt, dock ej så mycket konstruktionsmässigt.

Stg44 var för sin tid ett revolutionerade vapen, dess designfilosofi: ett helautomatiskt vapen med stort löstagbart magasin & i en medelkraftig kaliber influerade vapendesign i decennier efteråt.

Att påstå att den inte innehöll något nytt är inte riktigt sant...
Citera
2024-10-23, 19:08
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
StG44 hade en hel del teknik som Tyskland var tidiga eller först med att implementera i ett storskaligt beväpnande av stridande trupp.
Användandet av pressad & bockad metall för enkel produktion & hållbar konstruktion.
Säkringens utförande, som är likartat designat på de flesta automatkarbiner av idag.
Skyddet över utkastaröppningen som från stängt läge öppnas automatiskt vid eldgivning är kopierat rakt av på AR, M-16 m. fl.
Patronen som inspirerade Mikhail Kalashnikov till sin Avtomat Kalashnikovas ammunition, samma med utformandet av denna designmässigt, dock ej så mycket konstruktionsmässigt.

Stg44 var för sin tid ett revolutionerade vapen, dess designfilosofi: ett helautomatiskt vapen med stort löstagbart magasin & i en medelkraftig kaliber influerade vapendesign i decennier efteråt.

Att påstå att den inte innehöll något nytt är inte riktigt sant...

Pressad och bockad plåt användes redan i stor skala på MG42, MP40 och på sovjetiska kpistar (samt t.ex. amerikanska M3 kpisten.

Säkringen (eller snarare separat säkring och eldomställare), var ingenting nytt (användes t.ex. på Thompsonkpisten), och en evolutionär återvändsgränd. Samma typ av säkring återfanns på t.ex. Thompsonkpisten, BREN och ZB26, och MG34 och samma typ av eldomställare på STEN.

Skydd för utkastaröppningen, som öppnades automatiskt var inte heller något nytt, utan användes sedan tidigare ofta på f.f.a. kulsprutegevär. T.ex. gamla danska Madsen, japanska Typ 96/99, FG42. Men det är tydligt att Eugene Stoner inspirerades av exakt hur man hade löst det på StG44.
Citera
2025-07-24, 21:52
Medlem
ttnkpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Fallskärmsjägarna fick en utvecklad försöksmodell av AG med fällbar kolv och större magasin, men den antogs aldrig.

Har för mig att jag sett en bild på detta gevär någonstans men kan verkligen inte hitta något alls. Har du någon bild?
Citera
2025-07-24, 22:28
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttnkpf
Har för mig att jag sett en bild på detta gevär någonstans men kan verkligen inte hitta något alls. Har du någon bild?

Bild finns i den här artikeln.
Här en film om AK fm/54.
Citera
2025-07-25, 12:18
Medlem
Halvautomater I 6,5 verkar saknas på marknaden
Citera
2025-07-27, 21:06
Medlem
ttnkpfs avatar
Citat:
Här en film om AK fm/54.
Tack! Jag såg något kort klipp från Ian's video på min instagram. Konstigt att det inte dök upp något när jag googlade.
Citera
2025-07-28, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Halvautomater I 6,5 verkar saknas på marknaden

Storbritannien använder 6.5 Creedmore (högre tryck än 6,5 × 55 mm) i sina L129A1

https://en.wikipedia.org/wiki/L129A1
Citera
2025-07-28, 16:14
Medlem
Går det att montera kikarsikte på ett Ljungmangevär?
Citera
Igår, 09:17
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Här en film om AK fm/54.
Och nu har han släppt en film om prototypen AK fm/57.
https://www.youtube.com/watch?v=zplQTuttnCE
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in