2024-10-19, 19:19
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fast har bilen lane assist har den väl i regel adaptiv farthållare också.

Så är det graden av styrhjälp det handlar om? Brukar inte de där systemen ogilla att man tar händerna från ratten någon längre stund?

Jag skrev bara skillnaderna och kan inte alla biltillverkares funktion.
Såklart kan de ha både och
Min Tesla exempelvis när jag inte har något aktiverat så kan jag ändå ha en inställning att den trots avaktiverat så har den en lätt ”lane assist” men likt VOLVO kan den ändå gå över linjerna
Med AutoPilot aktiverat kommer den inte gå över.
Du hör på bara namnet ”assist” att det enbart är en hjälp och inget mer
Graden av delas upp i 5 steg internationellt och vi är knappt på 3 nu
5 är FSD (Full Self Driving)
Citera
2024-10-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0tarn
Hej! Jag och sambon går i tankarna att byta ut våran golf kombi. Jag har ju så länge velat ha en Volvo XC 40. Tycker dom är så snygga till designen, roliga att köra och tycker om att man kommer upp lite på höjden. Sambon tror dock att den kommer bli för liten i bagaget. Det är ju betydligt mindre än golfen såklart. Ni som har en XC40 och har barn, kanske djur och åker på t ex skidsemester, blir den för liten? Är ni nöjda med bilen eller blir det på tok för trångt?

Jag tänker ju att man kan ju alltid ha en takbox om man åker på längre resor. Vi har två kattburar som vi behöver få plats med, men de brukar vi sätta i baksätet. En kattlåda, inga barn ännu men blir väl inom ett par år förhoppningsvis.

Annars är ju v60 större bak, men längre…

Nä, åtminstone XC60 men om vi snackar riktig familjetank så är XC90 bäst.
Annars slår jag ett slag för en V90 CC.
Citera
2024-10-19, 22:36
30min recension på 2024 XC40 om det hjälper, men ej barnfamilj utan 2 vuxna.

https://www.youtube.com/watch?v=20hH80JSuI8

USA modell dock, kanske har annat utförande?

Annars verkar minivan oslagbara som familjebil om det är vad som prioriteras:

Toyota Sienna
https://www.youtube.com/watch?v=g7MJqkz0a_8
Senast redigerad av Snowy3991 2024-10-19 kl. 22:38.
Citera
2024-10-19, 22:43
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hur ofta kör man med mycket packning och varför skulle man inte kunna minimera packningen de gånger man ska på resa?
Hade golfklass halvkombi när ungen var liten, vi klarade oss med det, barnstol, barnvagn och packning fick plats. En XC40 är bra mycket större än så. Man kan anpassa packningen efter bilen istället för att anpassa bilen efter de få tillfällen normalfamiljer behöver fylla upp hela skuffen i kombin.
Gör dina utlägg istället till trådstartaren och dess sambo, det är dem som funderar över utrymme.
Citera
2024-10-19, 22:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Gör dina utlägg istället till trådstartaren och dess sambo, det är dem som funderar över utrymme.
Har jag redan gjort, jag svarade på ditt inlägg som jag antar TS läser det med. Jag håller inte med om att lastutrymme är det enda som är viktigt. Vad man gillar, att man tycker om sin bil, är väl så viktigt och XC40 är inte lika bra lastare som en Golf kombi, men om man tänker efter, hur ofta är utrymmet i kombin fullt och varför skulle det inte obetydliga lastutrymmet i en XC40 inte vara nog?
Citera
2024-10-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har jag redan gjort, jag svarade på ditt inlägg som jag antar TS läser det med. Jag håller inte med om att lastutrymme är det enda som är viktigt. Vad man gillar, att man tycker om sin bil, är väl så viktigt och XC40 är inte lika bra lastare som en Golf kombi, men om man tänker efter, hur ofta är utrymmet i kombin fullt och varför skulle det inte obetydliga lastutrymmet i en XC40 inte vara nog?
Du har aldrig tänkt tanken att ett halvfullt lastutrymme är betydligt enklare att sköta (dvs nå saker och liknande) än ett fullt utrymme?
Citera
2024-10-19, 23:22
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0tarn
Sambon tror dock att den kommer bli för liten i bagaget. Det är ju betydligt mindre än golfen såklart.
Har ni 400mil till närmaste Volvo-handlare?

Bara åk dit, ta med kärringen och eventuella bilbarnstolar och prova i bilen som står i hallen. Det är det dom är till för. Kläm, känn och mät.

Syrran gjorde detta, hon behövde inte ens ta med bilbarnstol då det fanns i hallen intill bilen. Säljaren hjälpte henne med allt.
Citera
2024-10-19, 23:46
Medlem
Nordoxens avatar
Jag har sambo och 3 småbarn med varsin bilstol i en XC40. Funkar även om det är trångt för den vuxna som får sitta bak i mitten mellan bilstol och bilkudde (blir betydligt lättare när båda sidor har en bilkudde dock).

Vi får även plats med barnvagn som är hopfällbar plus en hel del packning, men det krävs lite Tetris skills.

Dock ytterst tveksamt om vi hade fått plats med ett par kattburar utöver det, såvida man inte är villig att ha dom i knät. Annars är man nog tvungen att komplettera med en takbox för att resväskorna i istället för att göra plats i bagaget.

XC60 är snarlik med större bagageutrymme vilket hade passat oss med 3 barn bättre, men det är ju en prisfråga också.
Citera
2024-10-19, 23:58
Medlem
Jag äger en xc40 och har familj på fru och 2 barn. Nu sitter frun fram och båda barnen i barnstolar bak. Det funkar hur bra som helst. Köper du rätt vagn så kan du få in en stor vagn och 2 resevagnar i bagaget. Sen en takbox till längre resor.

Ska du lasta mer än så behöver du en större bil.
Citera
2024-10-20, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Annars är man nog tvungen att komplettera med en takbox för att resväskorna i istället för att göra plats i bagaget.

.
Finns inget löjligare än folk som prompt skall åka trång premiumbil och sedan förstöra hela bilen med en takbox som de ens inte har skidor eller snowboard i. Det kallas att fjompa sig. Den vettiga människan skulle skaffat / behållt kombin som sväljer det som behövs och sedan komplettera med takbox när det nalkas vinteraktiviteter.
Citera
2024-10-20, 07:24
Medlem
Hur tänker man.. Golfen är ju liten som den år å då kolla på en mindre låter lite skumt.. sen är ju vägegeskaperna väldigt tveksamma i den typen av bilar gällande undsnmanövdr för älg eller ett barn.. xc90 klarade de med näppe ju...
Citera
2024-10-20, 08:39
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Jag har sambo och 3 småbarn med varsin bilstol i en XC40. Funkar även om det är trångt för den vuxna som får sitta bak i mitten mellan bilstol och bilkudde (blir betydligt lättare när båda sidor har en bilkudde dock).

Vi får även plats med barnvagn som är hopfällbar plus en hel del packning, men det krävs lite Tetris skills.

Dock ytterst tveksamt om vi hade fått plats med ett par kattburar utöver det, såvida man inte är villig att ha dom i knät. Annars är man nog tvungen att komplettera med en takbox för att resväskorna i istället för att göra plats i bagaget.

XC60 är snarlik med större bagageutrymme vilket hade passat oss med 3 barn bättre, men det är ju en prisfråga också.

Citat:
Ursprungligen postat av ocr123
Jag äger en xc40 och har familj på fru och 2 barn. Nu sitter frun fram och båda barnen i barnstolar bak. Det funkar hur bra som helst. Köper du rätt vagn så kan du få in en stor vagn och 2 resevagnar i bagaget. Sen en takbox till längre resor.

Ska du lasta mer än så behöver du en större bil.

Jag fattar inte hur ni får ihop det, barnstolarna i sig tar upp enormt med plats, hur sen i självaste helvete ni dessutom lyckas trycka ner vagn och packning där bak låter som trolleri i mina öron.

Än en gång funderar jag också på hur fan ni klämmer in er själva fram, åter igen då barnstolar tar upp en jävla massa plats som påverkar komforten fram påtagligt, egentligen i 90% av alla bilar (nu pratar vi bakåtvända barnstolar) ser inte poängen med att sitta obekvämt och ständigt puzzla/tetris i flera år när man kan "unna" sig bättre komfort av val av ett mer...praktiskt fordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in