• 1
  • 2
2024-10-18, 19:41
Medlem
Går det att ta reda på om någon dömts för ett brott eller fått ett strafföreläggande för flera år sen, säg för 10-15 år sen?

Isåfall hur? Skriver man bara till tingsrätten och frågar? Är det offentlig handling fortfarande?
Citera
2024-10-18, 19:54
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddtussen
Går det att ta reda på om någon dömts för ett brott eller fått ett strafföreläggande för flera år sen, säg för 10-15 år sen?

Isåfall hur? Skriver man bara till tingsrätten och frågar? Är det offentlig handling fortfarande?

Testa att ringa dit istället?
Citera
2024-10-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Testa att ringa dit istället?

Det har jag givetvis gjort. Men nu ställer jag frågan här.
Citera
2024-10-18, 21:41
Medlem
Citat:

Så vad fick du för svar? Hur tror du deras svar står sig gentemot de svar du får av någon anonym mr nobody här? Själv skulle jag tro att det svar du får av tingsrätten är mer tillförlitlig alla dar i veckan (ja förutom helger då de inte svarar på heljer då förstås).
Citera
2024-10-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Så vad fick du för svar? Hur tror du deras svar står sig gentemot de svar du får av någon anonym mr nobody här? Själv skulle jag tro att det svar du får av tingsrätten är mer tillförlitlig alla dar i veckan (ja förutom helger då de inte svarar på heljer då förstås).

Nu frågade jag här. Och det får du helt enkelt bara acceptera, tänker jag.

Varför frågar du själv flashback om allround-hörlurar när du kan gå till närmaste proffsbutik för att ta reda på saken, liksom?
Citera
2024-10-18, 22:00
Medlem
Citat:
Nu frågade jag här. Och det får du helt enkelt bara acceptera, tänker jag.

Visst, men frågan är vad du fick för svar av dem. Det kan jag nog tycka att du kan dela med dig av. Gärna då med dina tankar kring det svaret du fick? Det låter lite som du inte är riktigt nöjd med det svar du fick.

Citat:
Varför frågar du själv flashback om allround-hörlurar när du kan gå till närmaste proffsbutik för att ta reda på saken, liksom?

Lite annorlunda. Går jag till "proffsbutiken" så bör jag veta att deras främsta intresse nog ligger i att sälja på mig hörlurarna och de kommer ju knappast lyfta fram eventuella nackdelar hörlurarna har.
Citera
2024-10-18, 22:06
Medlem
Citat:
Visst, men frågan är vad du fick för svar av dem. Det kan jag nog tycka att du kan dela med dig av. Gärna då med dina tankar kring det svaret du fick? Det låter lite som du inte är riktigt nöjd med det svar du fick.

Lite annorlunda. Går jag till "proffsbutiken" så bör jag veta att deras främsta intresse nog ligger i att sälja på mig hörlurarna och de kommer ju knappast lyfta fram eventuella nackdelar hörlurarna har.

Nu var du lite rolig. Det är väl knappast fördelar och nackdelar med att fråga tingsrätten det är frågan om? :-)

Eftersom du inte förstår frågan, känner jag inte riktigt att jag behöver ödsla tid på att förklara varför jag frågar. Svara. Eller låt bli. Mycket enkelt. Och jag hoppas du fick de hörlurar du var ute efter och att du blev nöjd!
Citera
2024-10-18, 22:17
Medlem
Citat:
Nu var du lite rolig. Det är väl knappast fördelar och nackdelar med att fråga tingsrätten det är frågan om? :-)

Eftersom du inte förstår frågan, känner jag inte riktigt att jag behöver ödsla tid på att förklara varför jag frågar. Svara. Eller låt bli. Mycket enkelt. Och jag hoppas du fick de hörlurar du var ute efter och att du blev nöjd!

Varför är du så ovillig att dela med dig av det svar du fick av tingsrätten? Jag ser inte varför du gissar att jag inte förstod frågan, det var bara det att det inte var TS som jag svarade på.

Citat:

Om handlingarna finns någonstans så bör det gå.

Citat:
Isåfall hur? Skriver man bara till tingsrätten och frågar?

Det hade du ju enligt svaret redan gjort så det borde du ju ha svaret på vid det här laget isf.

Citat:
Är det offentlig handling fortfarande?

I den mån handlingen finns ja.

Sen är det frågan var den finns (om den nu finns dvs). Vissa handlingar arkiveras på riksarkivet och isf är det där man letar. Återigen så är nog att kontakta tingsrätten rimligaste första steget iaf, notera nämligen att riksarkivet eventuellt tar ut en avgift som inte TR tar ut.
Citera
2024-10-18, 22:27
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Det är ju uppenbart allmän handling. Frågan är om sekretess råder eller inte. Det kommer vara olika för olika handlingar (eller för uppgifter i dessa handlingar)
Citera
2024-10-19, 10:36
Medlem
pantywankers avatar
Det beror på hur gammalt brottet är.
Är det från 90 talet eller äldre blir det krångligt.
Det är en offentlig handling men några digitala arkiv som är lätta att söka i finns inte. Det är skickat till någon annan enhet typ namn (minns ej) riksarkivet eller liknande.
För att kunna söka behöver du ha datum eller målnummer. Namn räcker inte, jag har försökt.
Citera
2024-10-20, 21:43
Medlem
Citat:
Varför är du så ovillig att dela med dig av det svar du fick av tingsrätten? Jag ser inte varför du gissar att jag inte förstod frågan, det var bara det att det inte var TS som jag svarade på.

Om handlingarna finns någonstans så bör det gå.

Det hade du ju enligt svaret redan gjort så det borde du ju ha svaret på vid det här laget isf.

I den mån handlingen finns ja.

Sen är det frågan var den finns (om den nu finns dvs). Vissa handlingar arkiveras på riksarkivet och isf är det där man letar. Återigen så är nog att kontakta tingsrätten rimligaste första steget iaf, notera nämligen att riksarkivet eventuellt tar ut en avgift som inte TR tar ut.

Det var svårt att få generella svar från tingsrätten. Kanske berodde det på den person jag fick tag på som bara kunde svara på konkreta frågor.

Jag kan givetvis fråga om, och vara envis, vilket är möjligt att jag kommer att vara. Men jag tänkte att lite olika ingångar från personer som har erfarenhet kunde bidra också.

Det är lite som när man ringer till IT-supporten: "Ja, jag har givetvis startat om datorn innan jag ringer, men nu vill jag har fler erfarenheter". Typ.
Citera
2024-10-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Det är ju uppenbart allmän handling. Frågan är om sekretess råder eller inte. Det kommer vara olika för olika handlingar (eller för uppgifter i dessa handlingar)

"Uppenbart" är inte min förståelse, av det jag läst. Men bra om det är så, och jag går vidare med det. Tack för inlägget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in