• 1
  • 2
2024-10-18, 17:01
En 38-årig kvinna i spanska Villarreal drabbades av ett hjärtstillestånd och dog efter att ha blivit biten av sin hamster, rapporterar spanska La Vanguardia.

Kvinnan hade börjat må illa efter attacken från gnagaren och sökte vård på egen hand. Men hon kollapsade bara några meter från vårdcentralen av hjärtstilleståndet. Hjärt och lungräddning påbörjades men hennes liv gick inte att rädda.

Den exakta dödsorsaken har inte klarlagts, men källor till spansk media gör gällande att hjärtstilleståndet kan ha orsakats av en anafylaktiskt chock från bettet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1298421

Någon som vet mer?
Citera
2024-10-18, 17:04
Medlem
Hamstern kanske hade mumsat på nötter och kvinnan var nötallergiker?
Citera
2024-10-18, 17:06
Medlem
che3s avatar
Kvinnan var kraftigt överviktig och var särskilt försvagad mot anafylaktiskt påverkan, så detta kan vara orsaken.
Citera
2024-10-18, 17:07
Medlem
Vilken jävla grej. Kan hamstrar få rabies?
Citera
2024-10-18, 17:18
Medlem
henrikos avatar
Vad är anafylaktisk?
Citera
2024-10-18, 17:20
Medlem
En hamster som biter sin ägare, det är bara att avliva sådana. Dåliga gener i hamstern.
Citera
2024-10-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny

Kan ta månader innan symtom från rabies, hon hade nog redan ena foten i graven.
Citera
2024-10-18, 17:32
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Kan ta månader innan symtom från rabies, hon hade nog redan ena foten i graven.

Symptom varierar från dagar till år. Viruset kan alltså ligga och mysa i flera år innan det bestämmer sig för att garanterat döda dig om du inte tagit vaccinet. Du kan dö så tidigt som dag 4 i vissa fall däremot.

Men nej, tror inte det är det som hänt här eftersom det då hade varit i titeln. Rabies i Sverige lär bli stor jävla tjottanhejtan om i tidningarna.

En annan kommentar skrev om att hon var fet och var utsatt för någon typ av anafylaktisk shock. Det är alltså en extrem reaktion vid allergier. Något som verkligen triggade igång cellerna. Ännu en anledning att inte vara fet.
Citera
2024-10-18, 17:37
Medlem
Citat:
Alla däggdjur kan få rabies och antagligen fåglar vilket jag inte visste.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rabies?wprov=sfti1

Viruset sprider sig långsamt från bitna området visa nervbanorna så vanligen har man insågs veckor på sig att få vaccinet.
Symtomen är dock sparsamma så en del kan ignorera och när väl viruset nått hjärnan är dödligheten 100 %

Min killgissning är att den feta spanjorskan blev rejält uppstressad och fick hjärtarrytmi och ingen var tillräckligt nära var HLRkunnig.
Citera
2024-10-18, 17:42
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
.. En annan kommentar skrev om att hon var fet och var utsatt för någon typ av anafylaktisk shock. Det är alltså en extrem reaktion vid allergier. Något som verkligen triggade igång cellerna. Ännu en anledning att inte vara fet.
Med ett vettigt bmi hade hon också kapat sin tid till sjukhuset.
Citera
2024-10-18, 18:00
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad är anafylaktisk?
(Allvarlig) allergisk reaktion.
Citera
2024-10-18, 18:10
Medlem
Blev själv biten så blodet sprutade av en hamster när jag var barn. Inbillar mig jag fick en rabiesspruta men kanske var det bara plåster. ”Greppa inte din hamster över ryggen när den är knappt nyvaken”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in