2006-09-01, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoSound
Och du tror det är så inom islam?
Nej, i Iran.

Inte vad jag tror... utan vad Iran gör?

Tror du inte jag är medveten om att vissa muslimska länder är mer civilicerade än talibanerna, iran, sudan och somalia?

Såg för första gången offentlig piskrapp på tv... tror det var somalia

Om det inte är så i Islam? Varför protesterar inte ni "moderata muslimer" då? Eller ska man få en skev bild av Islam när man läser islamistforum på nätet?

Din polare Abu Usama El-Swede har gett mig en verklig skev bild om vad islam handlar om när man kan favorisera en vers från en sura som innehåller 100 verser.

Eller varför inte favorisera endast en mening från en vers?
Citera
2006-09-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
De förklaringar (tolkningar) du hittills kommit med, bekräftar bara verkligheten bakom västvärldens generellt negativa syn på Islam, som varande en synnerligen primitiv religion. ...

Som vanligt finns anledning att påpeka: Kritiken mot Islam som religion innebär självklart inte att den enskilde muslimen skall ta åt sig. Muslimer som insupit religionen med modersmjölken har självklart svårt att värja sig både mot den och icke-muslimsk kritik. [/i]

Detta med hur vast ser pa saker och ting, ar ju egentligen ganska ointressant for den troende muslimen. Eftersom valet och ansvaret ar den enskildes/enskildas muslimens och inte vasts.

Vast asikter ar inte ledande pa alla omraden, aven om en del tolkar det sa Sa precis som du sager, darfor bor en muslim inte heller ta at sig.

Jag skulle knappast jamstalla vast negativa syn pa Islam med hur muslimer generellt uppfattar den....vare sig Islam intagits via modersmjolken eller inte. Det har knappast med saken att gora.
Citera
2006-09-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Nyligen blev det ju känt att en som konverterat som kristen blev anmäld av sina egna familjemedlemmar? Pakistan eller nånstans där?

Ja vad är ett muslimskt land? Där religionen islam är störst och man går efter islamska lagar?

Jaha...och?

Sa kan man sakert tolka det. Vad majoriteten ar sa klassas landet som. Dock ska man vara forsiktig med att jamstalla det med att 'ett muslimsk land styrs med islamiska lagar'. Da undviker man den sanna bilden. Det ar mycket mer komplicerat an sa.
Citera
2006-09-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Alla religioner bör smutskastas. Vakna upp, vi lever på 2000-talet. Livet är för kort för att kastas bort på trams.

Varfor det? Ska man smutskasta det som inte ar religion da ocksa? For jamstalldhetens skull?

Jag tycker det ar viktigare att vi sjalva far valja vad vi lagger var tid och moda pa. Ett personligt val.
Citera
2006-09-01, 19:51
Medlem
Marulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Varfor det? Ska man smutskasta det som inte ar religion da ocksa? For jamstalldhetens skull?

Jag tycker det ar viktigare att vi sjalva far valja vad vi lagger var tid och moda pa. Ett personligt val.

Kan du inte svara på flera inlägg i samma inlägg istället för att spamma forumet. Du får gärna byta avatar med.
Citera
2006-09-01, 20:52
Medlem
Jaevelbergs avatar
Citat:
Eller ska man få en skev bild av Islam när man läser islamistforum på nätet?

En insikt? Du har äntligen insett att dårarna på Sindbad inte är representativa för muslimer i stort? Bra, då kan vi slippa alla dina referenser dit i fortsättningen.
Citera
2006-09-01, 21:13
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaevelberg
En insikt? Du har äntligen insett att dårarna på Sindbad inte är representativa för muslimer i stort? Bra, då kan vi slippa alla dina referenser dit i fortsättningen.
Vad är "representativa för muslimer i stort" för jävla poäng överhuvudtaget? För muslimer i stort i hela världen, för muslimer i Sverige eller muslimer i Pakistan/Iran/Afghanistan/Yemen eller Egypten kanske?

Muslimerna på Sindbad är sunni-muslimer och de citerar islams texter. Det är islam som är problemet, inte de som inte citerar islams texter och inte beter sig som muslimer är påbjudna att bete sig. Sedan vilken skev slutsats du dragit av islam baserat på vad muslimer som inte lever i enlighet med sharia tycker är väl mest en tragisk indikator på hur lite du kan om islam.
Citera
2006-09-01, 21:17
Medlem
Jaevelbergs avatar
Vilken är "min skeva slutsats" menar du? Och att du sedan anser att det är religionen i sig som är "problemet" och inte utövarna får nog anses som en ytterst bristfällig insikt.
Citera
2006-09-01, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaevelberg

Jag skrev... ska man få en skev bild av islam när man läser islamistforum på nätet. (samtidigt som moderata muslimer håller käft och skyller på islamfobi?)

Var får du ihop att jag inser att muslimer på forum är represantiva? Om jag anser muslimer på ett forum är representiva... då skriver jag det. Jag skriver att muslimer på forum ger skev bild... inte att dom är represantiva, aldrig gjort. När jag skriver muslimer menar jag inte 1,5 miljarder?

Och varför nämner du Sindbad? Det är ju bara ett lightforum... finns betydligt värre forum än Sindbad.
Citera
2006-09-01, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Vad är "representativa för muslimer i stort" för jävla poäng överhuvudtaget? För muslimer i stort i hela världen, för muslimer i Sverige eller muslimer i Pakistan/Iran/Afghanistan/Yemen eller Egypten kanske?

Muslimerna på Sindbad är sunni-muslimer och de citerar islams texter. Det är islam som är problemet, inte de som inte citerar islams texter och inte beter sig som muslimer är påbjudna att bete sig. Sedan vilken skev slutsats du dragit av islam baserat på vad muslimer som inte lever i enlighet med sharia tycker är väl mest en tragisk indikator på hur lite du kan om islam.

Muslimer på sindbad är sunni-muslimer med anknytning till wahhabism
Citera
2006-09-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marulk
Kan du inte svara på flera inlägg i samma inlägg istället för att spamma forumet. Du får gärna byta avatar med.

Jag tar mig friheten att svara pa ETT inlagg i taget, kallar du det spam, sa far det val sta for dig antar jag.

Trivs bra med min avatar tack och har inte for avsikt att byta i nulaget.
Citera
2006-09-01, 21:55
Medlem
Citat:
Upptäck Islam? När ni själva är så splittrade?

Smutskastning av Islam? Varför smutskastar Koranen andra religioner och citat har fördomar mot dom?

Sluta överdriva med begreppet smutskasta när muslimer gör det minst lika bra när det inte passar dom

Det ni klagar andra smutskastar islam och muslimer smutskastar ni judar

Sa alla tex kristna och judar ar helt en homogen grupp? Med tanke pa att du menar att muslimer ar splittrade? Njaaaa...det ar val knappast DET som det handlar om...

Koranen smutskastar inte alls andra religioner, vilket du ocksa borde veta om du last Koranen. Sa din innocent-gubbe tyder snarare pa att du inte ar uppdaterad.

Vilka 'ni" ar det som du menar smutskastar judar? Jag tor generalisering knappast leder till en bra forstaelse, utan endast till forvirring. Och DET ar val inte vad du vill uppna hoppas jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in