• 1
  • 2
2024-10-18, 11:08
Medlem
Upplyftens avatar
Har några påsar dippmix som snart håller på att gå ut, och tänkte experimentera med att röra ut det med olja och marinera den färska kycklingen i det några timmar. Kycklingen delas i två delar innan.

Innehåller en hel del socker däremot.
Också ostpulver förutom kryddor också modifierat stärkelse och vasslepulver.

Vad tror ni ? Kommer marineringen att tåla en timme 200 grader i ugnen utan att brännas vid ?
Citera
2024-10-18, 11:24
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har några påsar dippmix som snart håller på att gå ut, och tänkte experimentera med att röra ut det med olja och marinera den färska kycklingen i det några timmar. Kycklingen delas i två delar innan.

Vad tror ni ? Kommer marineringen att tåla en timme 200 grader i ugnen utan att brännas vid ?

Kör på för helvete .. Man måste våga inom matlagning . Jävligt svårt att göra mat äcklig. Är du orolig för tempen så drar du ned den lite low and slow för att inte bränna.

Ingen minns en fegis.

Citera mig gärna sen och berätta hur det gick och hur du gjorde .

Smaklig spis
Citera
2024-10-18, 11:28
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kör på för helvete .. Man måste våga inom matlagning . Jävligt svårt att göra mat äcklig. Är du orolig för tempen så drar du ned den lite low and slow för att inte bränna.

Ingen minns en fegis.

Smaklig spis

Tar dig på orden och lovar rapportering sedan
Citera
2024-10-18, 11:31
Medlem
Fettsugnings avatar
Funkar säkert utmärkt men se upp så det inte bränns. Är väl en del stärkelse av olika slag i de där misstänker jag.
Citera
2024-10-18, 11:57
Medlem
Citat:

Kan bli svårt, kanske ska du lägga över folie. Låt den få fin färg först...
Senast redigerad av M--M--X 2024-10-18 kl. 11:58. Anledning: tillägg
Citera
2024-10-18, 12:52
Äh fy fan, köp en kok bok grabben!
Citera
2024-10-18, 13:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tror det blir bra också, du skulle nog kunna använda det som rub också, enda brasklappen är om något i mixen har lätt att brännas.
Så kanske man inte ska köra på för hård värme.
Ser nu det var i ugnen, men blir det så att det börjar bli lite väl färgat tidigt, så går ju det alltid sänka lite och lägga en alufolio på och stoppa att det blir svart.

Den större frågan är väl nog vad man ska ha till detta, om man ska möta chipotlen, osten eller bägge.
För man kan ju dra detta mot mexikanskt om man vill, men även nått med ost och kanske hasselbackspotatis.
Citera
2024-10-18, 15:21
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ost och kyckling? Hmm..
Citera
2024-10-18, 17:45
Medlem
Sladdarens avatar
Onekligen intressant men vet inte hur det blir ...

Men man kan ju både mjölkmarinera (butterfried chicken), gräddmarinera, filmjölk marinera, gräddfilsmarinera, creme fraiché marinera och yoghurtmarinera en kyckling, gärna i delar

Dippmix innehåller tydligen mjölk, grädd ev yoghurt - pulver

Men testa för fanken ;-) med en marinad med olja och pulvret och rubba sen in med pulvret eller inte..
Kör på max 150 kanske i temp
Citera
2024-10-18, 17:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Kör ev långbak med kycklingen på 125 grader till att börja med och se hur det går ;-)
Citera
2024-10-18, 18:14
Medlem
Upplyftens avatar
.
Senast redigerad av Upplyften 2024-10-18 kl. 18:19.
Citera
2024-10-18, 18:19
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Ingen minns en fegis.

Smaklig spis

Citat:

Citat:

Ingen minns en fegis.

Smaklig spis

20 minuter på 200c , ner till 175 C 50 minuter med folie över , då jag såg att det kanske skulle bli lite för mycket färg än vad jag ville. Sista 5 minuter Grillfunktion (275C) då kycklingen fick flytta upp ett steg uppåt i ugnen. Och då blev ytan väldig bra och frasig

Smaken är distinkt ostig och fräsch och blommig, samt en gnutta söt. Men då hjälpte jag till med några matskedar färsk citronjuice samt kompletterade med Timjan och rosmarin och väldigt lite soja. 4 timmars marinering verkar ha gjort susen , köttet tog smak från marineringen ända till benet (Här spelade nog citronjuicen en stor roll genom att tränga in marineringen på djupet)

Klart ätbart och läckert från första tuggan, men ingenting att rekommendera som universallösning då det ändå innehåller en massa onödiga ingredienser (Vem behöver stärkelse och vasslepulver i en kycklingmarinad ? ) .
Kampen går vidare - Mot den perfekta kycklingmarinaden. Det närmaste jag kommit är att helt enkelt stycka pippifågeln och fritera med en bra frityrsmet. Men ack så grisigt och oljigt det blir i köket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in